کد خبر: ۷۵۳۳۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۷ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - 2015August 30
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور:
شفاآنلاین:جامعه>سلامت>معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به اینکه ایران باید از طریق پژوهش کسب ثروت کند و دیگر در حوزه نفت و کارخانه‌سازی ایجاد اشتغال نمی‌کند، بر ضرورت تشکیل شبکه‌های آموزشی و پژوهشی در ایران تاکید کرد.

به گزارش شفا آنلاین : سورنا ستاری در مراسم افتتاح بزرگترین «اتاق تمیز» دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اظهار کرد: وقتی تازه وارد این عرصه شده بودیم کسی ما را تحویل نمی‌گرفت زیرا موضوع پژوهش را همه به چشم بازی نگاه می‌کردند و فکر می‌کردند پژوهشگران در حوزه تحقیقات با این کارها سرشان گرم است و حتی در روزهای نخست‌ بحث انحلال معاونت تحقیقات و فناوری ریاست جمهوری مطرح بود. 

وی ادامه داد: امروزه دیگر کارخانه‌سازی در حوزه‌های سیمان و فولاد کسی را وارد عرصه‌های اشتغال نمی‌کند، زیرا تیپ صنایع تغییر کرده است و امروزه دیگر حوزه‌های نفت مهم نیست بلکه صنایع به سمت شرکت‌هایی مانند گوگل، مایکروسافت و حوزه‌های داروسازی پیشرفته است. 

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تصریح کرد: اگر در حوزه‌های نفت و کارخانه‌سازی همچنان سرمایه‌گذاری کنیم تحصیل‌کرده‌های ما به این صنایع رغبت پیدا نمی‌کنند زیرا فضای کار کارگری جامعه امروزی تحمل نمی‌کند. 

ستاری با اهمیت دانستن هزینه کردن ‌جی‌.دی‌.پی برای حوزه پژوهش‌ها افزود: ما در این معاونت در طول فعالیت‌مان 1700 شرکت دانش‌بنیان را ایجاد کردیم که باعث فروش 5400 میلیارد محصول شده است. بنابراین حرکت اجتماعی در این حوزه مهم است زیرا فارغ‌التحصیلان امروزی دیگر نمی‌خواهند کارمند دولت باشند و پشت در اتاق مدیران در انتظار یک شغل باشند زیرا خودشان می‌خواهند مستقل کار کنند. 

وی با بیان اینکه حرکت‌ها در حوزه پژوهش حرکت‌های جوانان است که باید به سرعت مدیریت شوند، بیان داشت:‌ با تأسیس صندوق نوآوری می‌توانیم یک مقداری از جی‌.دی‌.پی‌ها را برای گرندها (فرصت‌های رایگان تحقیقاتی) لحاظ کنیم زیرا باید بودجه‌های گرندها بالا رود تا بتوانیم از این فرصت‌ها به تولید ثروت برسیم. 

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با بیان اینکه در گذشته‌ در حوزه مرز دانش کم هزینه کردیم، افزود: به هرحال این دقت را نیز باید داشته باشیم، وقتی مسئولان در حوزه پژوهش هزینه می‌کنند، نباید این اعتبارات برای سفرهای خارج از کشور و حقوق پرسنل صرف شود کما اینکه مراکز هیئت علمی‌هایی داریم که درآمدهای خوبی دارند و تجهیزات قابل توجهی نیز دارند ولی چیزی از آنها در نمی‌آید. 

ستاری با اشاره به فناوری‌های هم‌گرا که محور حرکت علمی هستند، گفت: باید در حوزه‌های آموزش تحول ایجاد شود زیرا مرزهای پژوهشی بسیار تغییر کرده است. بنابراین باید حوزه‌هایی که در مرز دانش هستند را توسعه دهیم. 

وی با ضرورت تشکیل شبکه آموزش و پژوهش و توسعه آن افزود: با توسعه این شبکه‌ها می‌توانیم از پتانسیل امکانات همدیگر مطلع شویم. ما نیز خوشبختانه در این حوزه‌ها با وزارت بهداشت مشکلی نداریم، البته شاید کمبودهایی وجود داشته باشد ولی باید به سمتی حرکت کنیم تا از پژوهش پول درآوریم و آن زمان است که مسئولان حوزه پژوهش را جدی خواهند گرفت.

تسنیم

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: