کد خبر: ۷۵۲۵۰
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۶ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - 2015August 30
شفا آنلاین>سلامت>بيمه‌هاي تامين اجتماعي و سلامت ايرانيان، هزينه‌هاي پيوند عضو را پرداخت نمي‌کنند،صحبتي که وزير بهداشت در جلسه شوراي عالي پيوند مطرح کرده بود و باز هم از عدم همکاري بيمه‌ها براي چندمين بار متوالي گلايه کرد.
به گزارش شفا آنلاین،آنطور که سيد حسن قاضي‌زاده هاشمي گفته است: «بيمه‌هاي تأمين اجتماعي و سلامت ايرانيان به قول‌هايي که در جلسه گذشته شوراي عالي پيوند در خصوص پوشش هزينه‌هاي مربوط به دارو، تجهيزات، هتلينگ و آزمايشات بخش پيوند عضو داده بودند، متعهد نشدند.»

ايران از نظر پيوند اعضا کاملا خودکفا است و امکان انجام انواع پيوند اعضا با توجه به حضور متخصصين متبحر ايراني وجود داد. موضوع پوشش بيمه پيوند عضو در حالي مطرح مي‌شود که در حال حاضر پيوند به صورت کار روتين و نياز جدي جامعه وجود دارد ولي با اين حال تاکنون در شوراي عالي بيمه تصميمي در اين زمينه اتخاذ نشده است.

براساس اعلام وزارت بهداشت، هزينه بيمارستان فردي که پيوند عضو مي‌شود به طور متوسط از حدود30 ميليون تومان آغاز شده و حتي گاهي در صورتي که فرد دچار عارضه شود به 700 ميليون تومان هم مي‌رسد که البته اين رقم تنها مربوط به هزينه بيمارستان است که علت اصلي بالا بودن اين هزينه، بيمه نبودن پيوند عضو در کشور است.

البته اين نکته را نبايد فراموش کرد که در طي سال‌هاي اخير بيمه‌ها و سازمان غذا و دارو حمايت خوبي از داروهاي پيوند داشته‌اند.

هزينه داروهاي اصلي پيوند در بيمارستان محل پيوند در مورد تمام پيوندها رايگان شده است و داروهاي اصلي بيماران پيوند کليه بعد از ترخيص هم به طور کامل رايگان است که بار زيادي را از دوش بيماران برداشته است.

هزينه‌هاي پيوند عضو به دليل نياز بسيار زياد به داروها و تجهيزات خاصي که در هنگام پيوند استفاده مي‌شود، بسيار بالاست. پيوند عضو يک عمل جراحي ساده و حتي يک عمل جراحي پيچيده نيست که در آن چند نفر درگير باشند.

براساس محاسباتي که انجام شده است در يک پيوند، 80 نفر درگير هستند، يعني يک تيم 80 نفره به صورت شبانه‌روزي بايد فعاليت کند تا يک پيوند به سرانجام برسد که مساله ساده‌اي نيست.

بيماراني که نيازمند پيوند هستند معمولا به قدري فقير هستند که حتي توان ادامه زندگي از نظر تامين هزينه‌هاي درمان و حتي هزينه‌هاي خانواده را ندارند.در ايران به ندرت بيماري توانايي پرداخت هزينه‌هاي پيوند را به راحتي دارد.

اين نکته را بايد گفت که پيوند کليه از چند سال قبل بيمه شده و تحت پوشش خوبي قرار دارد و تعرفه آن هم امسال افزايش پيدا کرده است. ولي در مورد پيوندهاي ديگر هنوز بيمه ساير پيوندها را نپذيرفته است و اين سوال براي بيماران پيش مي‌آيد که چه تفاوتي بين پيوند قلب و پيوند کليه وجود دارد؟

احمد ميدري معاون رفاه اجتماعي وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي گفت: «هر خدمتي که قرار باشد تحت پوشش سازمان‌هاي بيمه قرار گيرد بايد فقط در شوراي‌عالي بيمه مطرح شود. هنوز درخواستي از سوي وزارت بهداشت به دبيرخانه شوراي‌عالي بيمه درمان ارسال نشده است.»

وي ادامه داد: «هر کدام از اعضا از جمله وزارت بهداشت اگر درخواستي دارند که جزو خدمات بيمه قرار بگيرد به صورت شفاهي يا کتبي اعلام مي‌کنند تا از نظر اولويت‌بندي و برآورد هزينه و بودجه بررسي شود. ولي هنوز يه صورت کتبي و حتي شفاهي درخواستي از سوي وزارت بهداشت به دبيرخانه شوراي عالي بيمه درمان ارسال نشده است.»

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: