کد خبر: ۷۵۲۱۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۳ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - 2015August 29
شفاآنلاین :سلامت >معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 28 میلیون روستایی و ساکنان شهرهای کوچک و 10 میلیون حاشیه نشین زیر چتر خدمات بهداشتی قرار گرفتند و امسال این خدمات به شهرهای 50 تا 500 هزار نفر گسترش می یابد.

به گزارش شفاآنلاین، علی اکبر سیاری روز شنبه در نشست خبری مدیران معاونت بهداشت در وزارت بهداشت افزود: حدود 28 میلیون نفر از مردم کشور که در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر زندگی می کنند که از 10 سال پیش با اجرای برنامه پزشک خانواده زیر پوشش خدمات بهداشتی قرار گرفته اند.
وی افزود: حدود 10 میلیون نفر حاشیه نشین داریم که تا قبل از اجرای طرح تحول بهداشتی هیچ نوع خدمت بهداشتی به آنها ارائه نمی شد، از این تعداد حدود 8 میلیون نفر از جمله حاشیه نشینان مشهد، کرج، تبریز زیر پوشش خدمات مراقبت بهداشتی قرار گرفتند و حدود دو میلیون نفر دیگر تا پایان سال زیر پوشش این خدمات می روند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت ادامه داد: برای هر 3 هزار نفر ساکن حاشیه شهرها یک مراقب سلامت که یک فرد تحصیلکرده دانشگاهی با مدرک کارشناسی مامایی،پرستاری یا بهداشت است تعیین می شود و برای هر 50 هزار نفر آنان نیز یک مرکز جامع خدمات سلامت با استقرار پزشک، دندانپزشک و روانپزشک ایجاد می شود.

**اشتغال 5 هزار نفر در وزارت بهداشت
وی گفت: با اجرای این برنامه تاکنون 5 هزار شغل ایجاد شده است. این افراد در وزارت بهداشت استخدام نمی شوند بلکه وزارت بهداشت این خدمات را از بخش خصوصی خرید خدمت می کند و البته بر عملکرد آنها مطابق استانداردهای ابلاغی نظارت می کند.

**شناسایی 400 هزار دیابتی در روستاها
معاون وزیر بهداشت ادامه داد: با اجرای خدمات بهداشتی در مراکز روستایی برآورد شد که حدود یک میلیون نفر در روستاها دیابت دارند که 400 هزار نفر آنها شناسایی شدند. همچنین مشخص شد که 3 میلیون روستایی فشار خون بالا دارند که 85 درصد آنان تحت مراقبت قرار گرفتند.
سیاری اصافه کرد: علاوه بر آن هفت میلیون و 513 هزار روستایی نیازمند به خدمات بهداشت دهان و دندان شناسایی شدند که از این تعداد به چهار میلیون و 500 هزار نفر خدمات بهداشت دهان و دندان ارایه شد.

** اختلال روانی در 23 درصد جمعیت
وی گفت: بر اساس برآوردهای وزارت بهداشت 23.6 درصد مردم کشور به یکی از انواع اختلالات روانی مبتلا هستند که برای مدیریت این بیماریها خدمات بهداشت روان نیز در شبکه بهداشتی- درمانی کشور ادغام می شود.
سیاری افزود: با اجرای طرح تحول بهداشتی دو هزار خانه بهداشت ساخته می شود، 1500 مورد از این خانه های بهداشت تاکنون به اتمام رسیده است و 500 خانه بهداشت دیگر نیز تا پایان سال ساخته می شود.
وی اضافه کرد: علاوه بر آن 2115پزشک عمومی وارد روستاها شدند و تعداد پزشکان مستقر در روستاها در کشور از 4489 نفر به 6604 نفر رسید.تعداد ماماهای مستقر در روستاها نیز طی یکسال گذشته از 4712 نفر به 5060 نفر رسید.
سیاری گفت: اقلام دارویی موجود در خانه ها و مراکز بهداشت روستایی نیز در این مدت از 86 قلم به 436 قلم افزایش یافت و علاوه بر آن 5 مکمل دارویی شامل قطره آهن و ویتامین AD برای کودکان زیر دوسال، قرص آهن و اسیدفولیک برای مادران باردار و دختران دبیرستانی در شبکه بهداشتی کشور توزیع شد.
معاون وزیر بهداشت ادامه داد: 2225 مرکز بهداشت روستایی با 61 میلیارد تومان بازسازی و با 83 میلیارد تومان تجهیز شدند، 1673 مرکز خدمات دندانپزشکی نیز در روستاها ایجاد شد و 2579 محل زیست پزشکان نیز با 74 میلیارد تومان تعمیر و تجهیز شدند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: