کد خبر: ۷۴۹۱۷
تاریخ انتشار: ۲۳:۵۷ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - 2015August 26
رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:
شفاآنلاین :سلامت >جامعه پزشکی >اختصاص یک چهارم بودجه کشور به حوزه سلامت قطعا درست نیست و اطلاعاتی که امروز در مجلس ارایه شد خلط مبحث بود و برخی از ارقامی که مطرح شد ربطی به بودجه عمومی دولت نداشت .

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

به گزارش شفاآنلاین ،دکتر غلامرضا تاج گردون ضمن بیان این مطلب گفت: ما در دو سه سال اخیر علاوه بر بودجه عادی که به دانشگاه های علوم پزشکی و برنامه های جاری وزرات بهداشت تعلق می گیرد فقط دو قلم را به بودجه بخش سلامت اضافه کردیم.

وی گفت: این دو قلم بودجه یکی 1 درصد مالیات بر ارزش افزوده است که امسال حدود 3 هزار میلیارد تومان است که 1000 میلیارد تومان آن عمرانی و 2000 میلیارد تومان نیز جاری است و البته سال گذشته این عدد کمتر و حدود 2800 میلیار تومان بود.

دکتر تاج گردون با بیان این که سال گذشته تمام وجوه وزارت بهداشت پرداخت نشد، گفت : 86 درصد از بودجه حاصل از 1 درصد مالیات بر ارزش افزوده در سال 93 به وزارت بهداشت تخصیص یافت.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: در سال 94 علاوه بر این عدد 4800 میلیارد تومان هم اعتبارات مربوط به هدفمندی یارانه ها بود که تنها این دو قلم را در طرح تحول سلامت مازاد بر اعتبارات جاری به وزارت بهداشت اختصاص دادیم.

وی با بیان این که اعتبارات جاری اعتبارات مشخصی است و مقداری آموزشی و مقداری از آن نیز درمانی است، گفت: اعداد و ارقامی که امروز در مجلس بیان شد با درآمدهای اختصاصی و بیمه ها و دیگر درآمدها جمع شده بود که اعداد درستی نبود .

وی در عین حال خاطر نشان کرد: توجه دولت و مجلس به بخش بهداشت و درمان به خصوص در دو سال گذشته جدی بوده است. اما اینکه بگوییم یک چهارم بودجه کشور به این حوزه تخصیص یافته است قطعا درست نیست.

وی متذکر شد: یک چهارم 220 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی کشور حدود بیش از 50 هزار میلیارد تومان می شود و بعید می دانم بودجه بخش بهداشت و درمان بیش تر از 13 هزار میلیارد تومان باشد.

دکتر تاج گردون گفت: بر اساس آنچه که تا الان گزارش شده است حدود 7 یا 8 درصد بودجه به وزارت بهداشت تخصیص و پرداخت شده است و در حال حاضر این وزارتخانه به خصوص در بخش بیمه ها به دلیل عدم پرداخت به موقع بیمه ها با مشکل مواجه است.

وی با بیان این که وزارت بهداشت با اجرای طرح تحول سلامت به ویژه در توجه به بخش بستری و مناطق محروم خوب و موثر عمل کرده است ، دغدغه منتقدین را مورد اشاره قرار داد و گفت: ما به دنبال پایداری منابع و پایداری ارایه خدمت به مردم هستیم.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: برای پایداری ارایه خدمت به مردم یکسری الزمات و شرایطی است که شاید اگر همگرایی دولت و مجلس نباشد پایداری طرح به مشکل می خورد.

دکتر تاج گردون گفت : یکی از صحبتهای منتقدین این است که وزارت بهداشت باید اتکاء بیشتر ی به خرید خدمت از طریق بیمه ها داشته باشد و به نظر می رسد وزارت بهداشت باید تلاش بیشتری در این زمینه داشته باشد و بیمه ها را فعالتر از آنچه هست بکند.

وی یادآور شد : وزارت بهداشت در کنار خدمات بسیار خوبی که به مردم ارایه می دهد سهم پرداختی مردم از هزینه های درمانی را به حدود 6 درصد کاهش داده است که این عدد بسیار خوب و عالیست و نشاندهنده خدمت خوب وزارت بهداشت است.

دکتر تاج گردون خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت باید همزمان با اقدام به دنبال کاهش هزینه ها هم باشد که البته در بخش دارو شاهد کاهش هزینه ها بوده ایم خوب بوده کاهش هزینه ها شده ولی در بحث سرانه خدمت هر بیمار وزارت بهداشت باید بیشتر کار کند.

وی افزود : در طرح تحول سلامت در عین حال که می خواهیم خدمت بیشتری ارایه دهیم باید مجموع پرداختی مردم و دولت کمتر از عدد قبلی شود و اگر وزارت بهداشت این کار را در کنار سایر فعالیتهایش انجام دهد نشانده کامل بودن طرح است.

دکتر تاج گردون در پایان گفت: البته انتظار نداریم این هدف در یکی دو سال آینده انجام شود و امیدواریم این اتفاق در بلند مدت حاصل شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: