کد خبر: ۷۴۸۸۲
تاریخ انتشار: ۰۶:۰۸ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 01
شفا آنلاین>سلامت> اداره سلامت استراليا هشدار داد اطلاعات دارويي مربوط به داروهاي ضدالتهابي غيراستروئيدي، مانند ديکلوفناک، ناپروکسن، ايبوپروفن، سلکوکسيب، اتوريکوکسيب، ايندومتاسين، ملوکسيکام و پيروکسيکام بايد به روزرساني شده و احتمال بروز خطرات قلبي-‌عروقي نيز به آنها افزوده شود.
به گزارش شفا آنلاین،ديکلوفناک، ناپروکسن و ايبوپروفن به صورت داروهاي OTC و در دوزهاي کم خوراکي در دسترس قرار دارند. ديکلوفناک، ايبوپروفن و پيروکسيکام نيز به‌صورت ژل‌هاي موضعي OTC به فروش مي‌رسند.

اين اطلاعات به دنبال مرور نزديک به 200 مقاله منتشر شده و اطلاعات گرفته شده از کمپاني‌ها و گزارش‌هاي موجود روزآمد شده‌اند. نتيجه اين بررسي‌ها، حاکي از آن است که داروهاي ضدالتهابي غيراستروئيدي OTC، اگر در دوزهاي توصيه شده و به مدت کوتاه مصرف شوند، ايمن هستند، همانطور که در اطلاعات دارويي برچسب آنها هم ذکر شده است. اما مصرف نامناسب يا بيش از اندازه آنها، مي‌تواند افراد را در معرض خطر قابل توجهي قرار دهد و در مورد ديکلوفناک، خطر هپاتوتوکسيسيتي هم ديده شده است.

از اين‌رو، دادن هشدارهاي لازم به افراد مبتلا به بيماري‌هاي قلبي-‌عروقي يا عوامل خطر آن، الزامي است.

اين اداره به پزشکان هشدار مي‌دهد که:

از تجويز داروهاي ضدالتهابي غيراستروئيدي در بيماراني که قبلا سابقه انفارکتوس ميوکارد، آنژين صدري، نارسايي قلبي، هيپوولمي، بيماري عروق محيطي قابل توجه، يا نارسايي کليوي/کبدي قابل توجه از قبل دارند، پرهيز شود.

اين دسته از داروها را در بيماراني که عوامل خطر قلبي‌عروقي شناخته شده دارند، با احتياط تجويز کنيد و در مورد هر فرد، به طور جداگانه، مزايا و معايب تجويز آنها را بسنجيد.

هشدارهاي لازم را به بيماران در مورد افزايش خطر بيماري‌هاي قلبي‌-عروقي، به دنبال تجويز اين داروها، بدهيد و آموزش‌هاي لازم را در مورد عـلايم و نـشـانه‌هاي حـوادث قلبي‌-‌عروقي جدي يادآور شويد تا در صورت بروز حادثه، خود را هرچه سريع‌تر به مرکز درماني برسانند.
آگاه باشيد که در موارد نادري، ديکلوفناک با خطر هپاتوتوکسيسيتي همراه است، بنابراين بايد با کمترين دوز موثر و براي مدت کوتاهي تجويز شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: