کد خبر: ۷۴۷۱۶
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۵ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - 2015August 26
یادداشت وارده
شفاآنلاین :همیشه و همه وقت، وقتی بحث بهداشت و درمان مطرح می شود همگان و حتی کادر درمان به شدت معتقد به پیشگیری و رعایت موازین بهداشتی (و نه انجام درمان) قبل از بروز بیماری هستند .
ضمن اینکه پُر واضح است  در صورت رعایت بهداشت در هر زمینه ای، به طورقطع بیماریهای زیادی واقع نخواهد شد و بر عکس، چنانچه موازین بهداشتی لحاظ نگردد، انواع بیماری به سرعت افزون شده و به کادر درمانی و بیمارستان و پزشکِ بیشتر و بیشتری نیاز خواهد بود.

 قدرمسلم به تربیت نیروی درمانی و تاسیس مراکز مرتبط به همان نسبت نیاز است که لزوم افزایش بودجه های هنگفت و به مرور زمان و با توجه به سودآور بودن درمان (به دلیل نیاز فوری مردم)، رفته رفته، درمان، به محلی برای کسب درآمد و کار اقتصادی بدل خواهد شد.

اما یکی از معضلات آن، تبدیل امر مقدس درمان به امر سخیف با جنبه های مادی است و اگر به طور واضح تر بخواهیم سخن گوییم این است که در صورت عدم رعایت و ترویج بهداشت علمی و عملی در جامعه، علاوه بر گسترش مداوم بیماریهای متعدد و لزوم اختصاص بودجه های بی شمار از بیت المال، منافع مالی و اجتماعی درمانگرانِ منفعت طلب نیز به شدت تامین می گردد و طبعا ایشان به این سو روی آورده و قارچ گونه شاهد رشد مراکز درمانی خصوصی و حتی غیرخصوصی خواهیم بود.
به عبارتی چنانچه بهداشت تضعیف شود یا در حاشیه باشد؛ این درمان است که نیاز به گسترش روزافزون و هزینه دولتی و مردمی هنگفت و ساختمانها و تجهیزات و امکانات متعدد داشته و مشکلات مستمر را با خود همراه خواهد کرد .

 از سویی دیگر، مردم، پی در پی بیمار گردیده و چنانچه ناگزیر اقدام به درمان خود نمایند روز بروز فقیرتر خواهند شد .دولتها نیز روز بروز با مشکلات عدیده تر دست و پنجه نرم خواهند کرد که این مورد دقیقا با ترویج و نهادینه شدن قانونی و اجرایی بهداشت و اولویت بخشی و توجه کاملا ملموس به بهداشت و پیشگیری در تمامی جنبه ها، منتفی می گردد.

یعنی با کلام روشن تر باید گفت که این دو یعنی بهداشت و درمان با هم در تناقض ذاتی هستند و کاملا ضد و نقیض هم می باشند.

حال سوال و نکته ای که شاید هیچگاه مطرح نمی شود این است که چگونه این دو ضد و این دو متناقض در کشور ما در یک سازمان جمع شده اند و وزارتی بنام بهداشت و درمان را تشکیل داده اند؟

مثل اینکه بگوییم جمع آتش و پنبه در کنار هم. و جالبتر اینکه مدیریت این وزارتخانه ی متناقض هم با پزشکان یعنی اولین کادر درمان می باشد. مثل اینکه نگهداری پنبه را به آتش بسپاریم.

پس خود بفرمایید بر سر پنبه بیچاره چه خواهد آمد. مسلم آنست که فقط نامی از پنبه در میان خواهد بود. همچنانکه اکنون در وزارتخانه بهداشت و درمان فقط نامی از بهداشت مطرح است و نه چیز خاصی دیگر.

این بحران در آموزش علوم پزشکی نیز به وضوح قابل مشاهده است .یعنی دانشگاههای علوم پزشکی، اکثر زمان و بودجه خود را صرف تربیت درمانگران و کادر درمانی می نمایند و کمتر حساسیتی برای تربیت نیروی بهداشتی قائلند.

اگر نگاهی سطحی به دانشکده های موجود در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیاندازیم به خوبی مشخص خواهد شد که فقط یک دانشکده را متولی تربیت نیروهای بهداشتی نموده اند.

 عناوین دانشکده ها را با هم مرور می نماییم: دانشکده پزشکی (درمان محور)، دانشکده دندانپزشکی (درمان محور)، دانشکده پرستاری (درمان محور)، دانشکده مامایی (درمان محور)، دانشکده پیراپزشکی (درمان محور)، دانشکده داروسازی (درمان محور)، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی (درمان محور)، دانشکده توانبخشی (درمان محور)، دانشکده علوم وفنون نوین پزشکی (درمان محور)، و دانشکده بهداشت و تغذیه (بهداشت محور) . مشاهده فرمودید که نقش آموزش نیروهای بهداشتی در دانشگاههای علوم پزشکی چیست؟


در زمان استخدام شاهدیم که اکثر استخدامی ها به درمانگران اختصاص داده می شود و به میزان اندکی نسبت به استخدام گروههای بهداشتی توجه می گردد.  مشاهده آگهی های استخدام سنوات گذشته و حتی بررسی آمار استخدامهای موردی گویا و اثبات کننده این مدعاست.
انواع و اقسام سمینارهای برگزار شده نیز مربوط به امور درمان و پزشکی است و تقریبا حرف و حدیثی در باب توسعه علوم بهداشتی و اهمیت آن مطرح نیست.

در امر اجرا هم که وزارتخانه یاد شده دارای معاونتی بنام معاونت بهداشتی جهت پرداختن به امور بهداشتی می باشد قریب به اتفاق، مدیران آن از صدر تا ذیل، توسط پزشکان دراختیار گرفته شده است و متخصصین بهداشتی، فقط کارمندان پزشکان هستند.

در زمینه اختصاص بودجه نیز به رغم اعتقاد همه دانشمندان اقتصاد، که هزینه در بهداشت را سرمایه گذاری می خوانند اکثر منابع در اختیارِ حوزه درمان قرار می گیرد و بودجه های بهداشتی در مقابل بودجه های درمانی ناچیز می باشد.


نکته دیگر آنکه مسلما و طبیعتا چون همواره درمان، حالت اورژانسی تری نسبت به بهداشت دارد چون بیمار و عود بیماری به وضوح به چشم می آید باعث شده تا توجیه مناسبی برای به حاشیه بردن بهداشت، بدست آید و همیشه و همه جا دعوای از پیش بَرنده، درمان باشد.


در امر تحقیق و پژوهش هم وضع دقیقا به همین منوال است. عمده تحقیقات مطرح را به درمان اختصاص داده و سهم بزرگی از تحقیقات انجام شده در وزارت بهداشت و درمان چه از حیث بودجه و چه از حیث تعداد و اهمیت را درمان به خود اختصاص داده است.

از آن طرف هم شاهد افزایش بیماریهای محیطی و آلاینده های متعدد در جامعه هستیم که به شدت جامعه را دستخوش بیماریهای نوپدید و صعب العلاج نموده است که همگان مستحضرند و نیاز به توضیح ندارد.
حال چه باید کرد؟

بنابراین به نظرنگارنده مشکلِ سلامت مردم حل نخواهد شد مگر آنکه وزارت بهداشت از وزارت درمان جدا شود .

یا آنکه بهداشت با توجه به حساسیت خاص آن توسط دولت اداره شده و درمان به بخش خصوصی واگذار شود تا این دو در تقابل با هم نباشند. (مثل انگلستان و ایالات متحده)

 واضح تر اینکه باید اصل و اساس تفکر حکومتی بر تامین سلامت مردم در تمامی جنبه ها باشد و رشد حوزه درمان، شاخصی بر کاهلی دولت در تامین سلامت مردم تلقی گردد و مطالبات جامعه در این بخش باشد.

همچنین مسئولیت بهداشت و نهادهای آن کاملا به متخصصین حوزه بهداشت واگذار شود تا همواره، دید بهداشتی و پیشگیری، سیاست اصلی باشد و همه توانها در این راستا مجتمع گردد. تا به جایی برسیم که پیشگیری مقدس شمرده شود و درمان در خدمت پیشگیری، تا سرریز حوزه سلامت را درمان پاسخ دهد و نه بهداشت در خدمت درمان باشد.

 آنگاه خواهیم دید که چه هزینه هایی صرفه جویی شده و چه خانواده هایی دیگر گرفتار رنج و درد و محرومیت و فقر نگردیده و چه دستان سوء استفاده کننده ای قطع شده و در کل، چه شور و نشاط مضاعف و مضاعفی در پیکره اجتماع دمیده می شود و حقیقتا شاهد رفاه اجتماعی خواهیم بود.
سید محمد حسین صداقت کشفی – شیراز
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶۹
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
0
1
مطلب بسیار نو و عالی بود. تا بحال از این منظر نگاه نکرده بودم. دقیقا مساله این است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
0
1
کاملا درست است و در زمینه ی سلامت روان این امر خیلی بیشتر مصداق دارد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
0
1
نقد هوشمندانه و زیبایی بود. با ارزوی جامعه ای سالم
هما
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
0
1
اگر این این نظر به عمل تبدیل بشه فوق العادست.
ناشناس
|
United States
|
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
0
1
در طرح تحول سلامت نیز به جنبه درمان پرداخته شده اما اگر دریافتی های بالای پزشکان در زمینه ارتقای بهداشت هزینه می شد شاید نتیجه بهتری داشت
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
0
2
با سلام و خسته نباشید خدمت آقا سید کشفی که به موضوعی اشاره کردند که متاسفانه مدت مدیدی است مسئولین و دولت مردان از آن غافل شده اند و کماکان به اشتباه به پزشک محوری معتقدند.
مریم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
0
1
خدا کنه این پیشنهاد محشر بزودی عملی بشه
ایرج
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
0
0
ضمن سپاس از مهندس کشفی عزیزموارد مطروحه دغدغه جامعه بهداشتی کشور. میباشد که امیدوارم دولتمردان در وزارت بهداشت روزی در صدد. رفع این دغدغه ها برآیند.
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
0
0
با سلام و عرض ادب
مطالب بیان شده بسیار شیوا و کامل میباشد.با آرزوی جامعه ای سالم که این مهم فقط با نگاه ویژه به حوزه بهداشت و پیشگیری میسر خواهد شد.
ساغر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
0
1
کو کوش شنوا
پورنصیری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
0
0
با سلام تا رسیدن به این مهم راه طولانی در پیش است امیدوارم که این اتفاق فرخنده بیفتد.
جواد حسینی نژاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
0
0
درود و آفرین بر این ریزبینی و تیزبینی!
بابک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
0
0
بسیار زیباست حقیقت شفاف و تلخ امروز ماست..
اکبری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
0
0
مقاله شما مصداق جمله معروف پیشگیری بهتر از درمان است میباشد امیدواریم با نهادینه شدن این طرح همه به آرزوی داشتن جامعه ای سالم دست یابیم.با آرزوی موفقیت برای شما
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
0
0
Man niz movafegh ba nazare shoma hastam. Omid rozy ke masulen be in amre mohem jame amal beposhanand
ali
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
1
0
فقط در جامعه ماست که به رشوه زیرمیزی میگویند و اگر اشخاص دیگه بگیرن بجز پزشکان ایراد دارد ولی زیرمیزی حق پزشکان است و برای اینکه نگیرن باید حقوقشون را افزایش داد و داد و ......
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
0
0
خیلی جالب بود ولی کو گوش شنوا آقایان دیواری دور خودشون تنیدند و اجازه ورود به کسی حتی هم صنف خودشچن مثل دکترپزشکیان را نمیدند
تکتم از مشهد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
0
0
چه نگاه عمیق و کارامدی. متشکرم
فرهادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
0
0
مقاله رو از ابتدا تا انتها چند بار خواندم. موضوع را بسیار عالی و کارآمد یافتم که حلال مشکلاته. اما از سایت شفا آنلاین متعجبم که این مقاله رو روی صفحه اصلی خودش نگذاشته
مرتضی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
0
0
اگر به سایر بخش های مدیریتی کشور به همین صورت نگاه کنیم، راه حل بسیاری از مشکلات، واضح خواهد شد.
خلیل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
0
0
این مطلب را بسیار مهم و حیاتی دیدم
احسنت بر سید کشفی نویسنده محترم
از سایت شفا آنلاین می خواهم که این بحث را در صفحه اصلی قرار دهد و رسالت خویش را در اطلاع رسانی در این حوزه به کمال به انجام برساند
یه دوست
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
0
0
مقاله عالی بود ولی ای کاش نویسنده مقاله با افتخار اسم شهرشو آخر مقالش مینوشت نه اینکه بنویسه شیراز
پاسخ ها
کشفی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
با سلام و عرض ارادات. بر اساس عرف نویسندگی، مکانی که مطلب نوشته شده را در پایان آن می نویسند. اگر کتب و نوشته های بزرگان را ببینید این را متوجه می شوید مثلا علامه طباطبایی که تفسیر المیزان را در قلهک به اتمام رسانده در انتها قلهک را نوشته و نه قم را. لازم بذکر است بنده استهبانی هستم و به آن به شدت افتخار می کنم اما عرف نویسندگی را بجا آوردم. متشکرم
پ رضوانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
0
0
بسیار عالی، قابل تأمل و اثرگذار
بهداشت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
0
0
بسیار نقد واقع بینانه و ظریفی است که از دید سیاستگذران سلامت مغفول مانده است
علي فقيه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
0
0
مقاله خيلي جالبي بود جا دارد كه مورد توجه مسئولين قرار گيرد
اگر نميتوانندوزارت بهداشت را از درمان جدا كنند حداقل بخش
بهداشت را تقويت كنند.
زهری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
0
0
مقاله بسیار جالب بود و از زاویه تازه ای به مقوله بهداشت و درمان و مشکلاتی که ناشی از نبود بهداشت در سطوح مختلف جامعه است می پردازد.
با تشکر
جانانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
0
0
دست مریزاد، فوق العاده عالی. کاش این نوشته به دست مسئولین برسد کاش
احسان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
0
0
یک بار تو امتحان درس مدیریت خدمات بهداشتی درمانی استاد که خود پزشک بود !!! سوال داد " اگر شما از مسوولین وزارت بهداشت بودید چه اقدام مدیریتی را در اولویت قرار می دادید" من پاسخ دادم دست پزشکان را از مناصب مدیریتی بخش بهداشت کوتاه می کردم .
باور کنید به زور نمره قبولی بهم داد
ضیایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
0
0
با تشکر از اقای کشفی بابت موضوع جالبی که انتخاب کردند. به نظر بنده بهداشت و درمان از هم جدا نیستند و هر دو بازوان سلامتند . ولی باید بررسی کرد که چه چیزی یا چه تفکری در جامعه باعث شده تا این دو همکار به رقیب تبدیل شوند. ظاهرا این مقاله در هیمن راه قدم برداشته شده است. فقط پیشنهاد می کنم در ادامه حتما مثال هایی با استفاده از ارقام و اعداد و حتی نحوه عملکرد و نتیجه آن از کشورهایی که در این زمینه موفق بوده اند(تنها نام آنها برده شده بود) به خوانندگان ارایه شود. با تشکر
پاسخ ها
کشفی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
ضمن سپاس فراوان از دانشمند بزرگوار سرکار خانم ضیایی. باید معروض دارم که همواره و در همه اعصار بهداشت و درمان ضد و نقیض بوده و هستند و در عمل هم دیده ایم چنین نیست. در سالهای گذشته چه دیده ایم جز لزوم رشد وحشتناک بیمارستان سازی، تجهیزات گرانقیمت پزشکی، استخدام بیشمار کادر درمانی، بروز سونامی سرطان، ام اس، اوتیسم ووو و شاهدیم که با افتخار از افتتاح بیمارستانهای بزرگ و بزرگتر و تجهیزات بسیار گرانقیمت مانند پت اسکن و غیره یاد می کنند که می بایست بجای شادی، متاسف شویم ولی از آنطرف بهداشت مرتبا رو به تحلیل و کوچک شدن قدم بر میدارد. که همگان شاهدند و نیاز به توضیح ندارد.
مجید فرهمندی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
0
0
درود بر سید عزیز و بزرگوار . بنده با بخش اعظم مطالب شما موافقم و با توجه به اینکه جنابعالی سال هاست از نزدیک با مجموعه ی بهداشت و درمان آشنایید و درگیر مسایل این حوزه ها هستید چه خوب بود که مسولان این وزارت خانه به صورت عام و در دانشگاه علوم پزشکی فارس به صورت خاص ، به دل نوشته هایی از این دست وقعی می نهادند تا شاید و فقط شاید برای آیندگان، معضلات را به حداقل می رساندیم. بخش اقلی را هم که با آن موافق نبودم و رسدن به آن را بسیار دور از دسترس می دانم دمیده شدن شور و نشاط مضاعف در پیکره ی اجتماع بود که با پوزش باید به عرض عالی برسانم که در تمامی حوزه ها مشکلاتی از این دست و بلکه بدتر از این نیز دیده می شود که اصلاحات در آن از عهده ی مردمانی با خاصیت مردمان امروز ایران زمین خارج است.
همیشه بهار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
0
0
از مقاله حظ بردیم. حقیقت محض است. کاش پزشکان بخوانند و فقط بخاطر مردم دست از سر بهداشت بردارند.
ناظمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
0
0
حرف حسابی است
زهرا رنجبر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
0
0
آفرین به جناب آقای کشفی به این نقد هوشمندانه
خوش نیت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۳
0
0
مقاله بسیار زیبا وحاصل تجربه وکارچندین ساله درقسمتهای مختلف بهداشتی شما میباشد که امید است فتح بابی شود در تغییرنگرش مدیران وزارت بهداشت نسبت به نظام سلامت جامعه وهمچنین درانتساب روسای بهداشتی که صرفا لازم نیست پزشک باشند ومیتوان از افراد باتجربه وخلاق در شبکه های بهداشت ودرمانی نیز استفاده کرد همچنین با توجه به اینکه انتظار میرفت این مقاله مخا طب های زیادی را به خود جلب کند ایکاش در پایان مقاله با افتخار به جای شیراز نام زیبای استهبان اورده شده بود تا نوشته تان نیز مانند خودتان افتخاری باشد برای شهر
پاسخ ها
کشفی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
دوست بسیار عزیز و هنرمند وارسته جناب آقای خوشن نیت عضو محترم شورای شهر، ضمن تشکر به دلیل مطالعه مقاله و ابراز نظر ارزشمندتان در خصوص چرایی قرار گیری نام شیراز در انتهای مقاله به عرض می رسانم که بنا به عرف نویسندگی، نام مکان محل نگارش را در انتهای متن، درج می نمایند. به طور مثال به کتب و مطالب بزرگان که بنگرید اگر مثلا کتابشان در یکی از کشورها و شهرهای خارجی نکارش یافته هر جند ایرانی هستند ولی نام آن شهر را می نویسند و این به معنی خارجی بودن نویسنده نیست. بنده استهبانی ام و به شدت و بیشتر از همه به استهبانی بودن خود افتخار می کنم. درود بر شما
هادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
0
0
همیشه در اصلاح ساختارها یک مشکل وجود دارد که تصمیم گیرندگان از درون ساختار به آن نگاه کرده وتنها ایرادات جزیی را میبینند. وهیچگاه به مسایل بنیادین و کلان توجه نمی‌کنند. این مساله و ذینفع بودن تصمیم گیرندگان، در غلبه درمان بر بهداشت موثر است. شاید راهکار کوتاه مدت رفع این مشکل حداقل بکار گیری متخصصان بهداشت در حوزه تخصصی بهداشت باشد.
حسنی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
0
0
پیشنهاد ارزشمدی است. کاش عملی میشد آنوقت تکلیف سلامت مردم به خوبی روشن بود.
آزادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
0
0
حق همین است که گفته شده است. کاش بفهمند کاش
ضیایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
0
0
مطالب کاربردی و قابل توجهی عنوان شده است. متشکرم
مرتضی جعفری فرد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
0
0
سلام به سیدارجمندودوست دیرینه ام جناب کشفی
خداراشاکرم که هنوز کسانی هستند که ولو درقالب ببان ویا نوشتاری به حال وروز مردم دلوزی میکنند هرچند والیان امر گوششان بدهکار نباشد اما برادر عزیزشما وامثال جنابعالی با شهامت ومستندات وبدیهیات حرف دلتان را بزنید همینکه مردم اگاه شوند سهم شما اداشده وماوقع رابسپارید به زمان و...
کدام بیمارستان یادرمانگاه یاکلنیکهای تخصصی وفوق تخصصی
ویامراکز تولید وتهیه وطبخ مواد غذایی حتی یک کاردان ویا کارشناس مستقل وغیر وابسته به مدیریت درمان سراغ دارید که
بتواند اعمال نظرنموده وخواسته اش را بدون دغدغه به نتیجه برساند؟حقیر ضمن تشکر ازجنابعالی فقط باید عرض نمایم وضع موجود تاسف اور است وبس.
کارمند دانشگاه علوم پزشکی شیراز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
0
0
جناب آقای مهندس کشفی تجارب ارزشمندی در حوزه بهداشت دارند که محصول آن چنین مطلب خردمندانه ای است
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
0
0
واقعیاتی توسط جناب آقای مهندس کشفی عنوان گردیده که عدم اجرای ناآگاهانه انتفاع تصمیم گیرندگان و برنامه ریزان رادربردارد و عموما این موضوع به فرهنگ جامعه نیز مرتبط است که هیچگاه قبل از بیماری به فکر چکاپ نبوده و به دارو درمانی متوسل و اعتمادواعتقاد داریم عموما کارکنان سازمانها بی انگیزه وکه ازراندمان کاری بسیار پائینی برخوردارند و نهایتا نارضایتی اربابان رجوع را موجب میگردند و این امر ناشی از نارضایتی کارکنان ارگانها بوده و ریشه در بیماری روح و روان ایشان دارد مع الاسف هیچیک از مسئولین به این مهم توجه ننموده و در صدد درمان پرسنل بر نیامده و بیماری اداری را به اجتماع انتقال و بصورت یک باور در زندگی مردم در آمده و اقدام جهت رفع نیازها ی مرتبط با ادارت دلهره و ناراحتی عصبی مردم را در پی خواهد داشت غافل از اینکه در طول خدمت عموما کارکنان دست به دامن متخصصان اعصاب و روان و داروهای آرام بخش گردیده و به اصطلاح با استفاده از داروهای بیخیالی یا خدای ناخواسته استفاده از مواد مخدر به خوددرمانی مبادرت مینمایند و تبعات منفی سوء مصرف مواد پیکره اجتماع را دچار کسالت مینمایند ضمن اینکه با رسیدگی و تشکیل جلسات و توجیه و تفهیم و ارضاء کادر اجرائی سلامت جامعه تضمین از ایجاد و بروز بیماری پیشگیری خواهد شد (متاسفانه به این مهم توجه نگردیده و با این دیدگاه که این مشکل اشخاص است سعی بر اداره وتوقع جامعه ای سالم را داریم )باغبانا به تو این بستن در میماند*گل این باغ به تاراج خزان خواهد رفت
سالار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
0
0
سلام
احسنت به جناب مهندس که با مطالب زیبایش،خیلی عالی معضلات بخش بهداشت و درمان را تحریر نمودند/ دست مریزاد
ندافى
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
0
0
درود بر جناب آقاى کشفى
نظر کارشناسانه و عالمانه شما نشانگر تجربه و تخصص شما در حوزه سلامت و بهداشت است.
جمیله
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
0
0
بسیار جالب بود واقعا هم صحیح و بجه...دیدگاه بسیار عالی هست امیدوارم مورد توجه مسیولین واقع شود و تغییراتی صورت گیرد
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
0
0
کلا با مقاله مخالفم زیرا بوی سیاست از اعماقش به مشام میرسد
امیرحسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
0
0
سلام. اقای صداقت کشفی. چطور شده که اکنون به فکر این مطلب افتادی. ایا به خاطر این نیست که مثل گذشته به شنا توجه نمیشود. ایا به خاطر گرفتن پست بالاتری نیستی؟ ایا در دولت محبوب شما در ده سال گذشته این مشکلات وجود نداشت؟
بیایید مثل اسمتان صداقت داشته باشید.
ان الله علیم بذات الصدور
دوست قدیم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
0
0
با سلام درود. من با نظر امیرحسین موافق هستم. چرا اقای صداقت امروز به فکر بهداشت افتادن!
انگا زمانی که در مرکز بهداشت اصطهبان همه فکر و ذکرش مسایل فرهنگی و دینی بود یادش رفته.
من خودم ۱ سال با ایشان کار کرده ام . اصلا ....
محمد ثالثی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
0
0
درود. هر چنده بنده کارشناس بهداشت و درمان نیستم ولی مطلب جنابعالی را قابل تامل می دانم. امید آنکه بدان توجه شود. البته یادمان باشد که دولت یازدهم در زمینه درمان گامهای بلندی برداشته است.
افشین پور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
0
0
سلام جناب امیرحسین و دوست قدیم
در بین اهل فن وجدل جمله ی معروفی وجود دارد.انظر الی ما قال و لاتنظر الی من قال.یعنی ببینید که طرف مقابل چی می گه نه اینکه بدون در نظر گرفته مفهوم حرف گفته شده بگوییم چون فلانی گفته و فلانی هم این چوریه پس مطلب ،مطلب خوبی نیست.
بنظرم نویسنده به نکته خوبی اشاره کردن توجه بیشتر به حوزه ی بهداشت و پیشگیری منطقی و مقرون به صرفه تر به نظر می رسد.
امیرحسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
0
0
سلام به افشین پور گرام.
من این جمله ای که نوشتی را قبول ندارم. زیرا هدف نویسنده از نوشتن یک مقاله خیلی مهم است.
یه فرض اینکه بگوییم فلانی.چه میگوید کار درست نمیشود چون ممکن است همین فرد هی رنگ عوض کنه به خاطر رسیدن به پست بالاتر
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
0
0
دست شما درد نکند جناب کشفی. پیروز باشید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
0
0
سلام ججناب مهندس مقاله خوبی بود ولی من موافق تفکیک کامل این دو نیستم چرا که اگر درمان مختص بخش خصوصی باشد با این وضعیت بیمه ها هزینه های درمانی سر به فلک میکشد .ضمنا مگر ما چقدر نیروی متخصص بهداشتی در جامعه داریم که بتوانیم وزارت بهداشت مستقل داشته باشیم ؟به نظر من اگر چینش نیروه بر اساس تخصص آنه د وزارت متبوع به صورت صحیح انجام شود و نر اساس ضابطه و شایسته سالری صورت پذیرد معضل حل می گردد وگرنه بهداشت و در مان مکمل هم هستند و نه متناقض .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
0
0
با سلام
نقدی بسیار زیبا از دیدی بسیار هوشمندانه که می تواند منشأ تحولی اساسی در بهداشت و درمان کشور باشد. امیدوارم مسئولین امر بهداشت و درمان هر چه سریعتر به این نقد و نظر واقعی توجه اساسی نموده و تغییری اساسی ایجاد نمایند و این تحول برای همیشه مدیون زحمات شما باشد! فقیهی کیا شهردار استهبان
زهرا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
0
0
با درود فراوان به همه عزیزانی که کامنت گذاشتن
اول که من نمیدانم اقای صداقت کشفی مهندسی چی دارن. لطفا راهنمایی کنید چون تا انجایی که من در خبرم ایشان فوق دیپلم معارف هستن.
دوم اینکه بیشتر کسانی که کامنت میذارن از دوستان اقای کشفی هستن و هیچ کارشناسی در این باره نظر نداده
خواهشمندم راهنمایی کنی
علیرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
0
0
با درود به شهردار استهبانات
انطور هم که شما می فرمایید هوشمندانه نیستا.
موفق باشید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
0
0
مطلب بسیار هوشمندانه و ظریفی بود .متاسفانه همانطور که نگارنده بیان کرده اند به دلیل اینکه نتایج فعالیتهای بهداشتی انجام شده شاید بلافاصله مشخص نگردد(بر عکس درمان) و همچنین سود هنگفتی که نصیب برخی از پزشکان بخش درمان میگردد چه از نظر عموم مردم و چه از نظر تصمیم گیران توجه به بهداشت در اولویتهای بسیار پایین تر از درمان قرار گرفته که با روح سلامت مغایرت دارد.
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
0
0
احسنت برجناب مهندس کشفی.درود
کارمند بهداشت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
0
0
با سلام و درود
با سپاس فراوان از جناب مهندس کشفی مطالب بسیار شیوا و کامل بود.مشکلی که کارکنان بخش بهداشت با همه وجود احساس میکنند و روزانه با آن دست و پنجه نرم میکنند.به امید روزی که نگاه کلان مسئولان نسبت به مقوله بهداشت واقعی شود.
دکتر صادقی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
0
0
سلام بر مهندس کشفی عزیز
تا بوده و نبوده اختلافاتی محتوایی -از جنبه های مختلف-بین دو مقوله ی بهداشت و درمان وجود داشته.سو مدیریت هایی فاحش نیز در طول سالیان متمادی در عرصه ی نگرش و اجرا رخ داده
پر واضح است که پرداختن به امر بهداشت زمان براست و دیدن نتایج مثبتش زمان برتر.حدوث خیلی از وقایع درمان اما،گاه بسیار حاد است و پرداختن به آن فوریت داردو نتایج مداخله هم سریع رخ میدهد و ملموس است و بدین جهت جذاب.جدا نمودن متولیان امر بهداشت از درمان وآموزش پزشکی از بهداشت و درمان بابی است قدیمی که طرفداران و منتقدین فراوانی دربین اولیا امر دارد.اما برادر من موضوع خیلی درد آور تر است در این مملکت.یادمان باشد ما هنوز نتوانسته ایم قایل به لزوم وجود سیستم در هر عرصه ای باشیم و تا وقتی کار علمی سیستماتیک نتواند جایگزین روش اداره ی هیاتی شود ما نمیتوانیم نظرها را عملیاتی کنیم.در هر عرصه ای یکی میاید بر سرمنابعی جمع شده از جیب این ملت فلک زده و آن را خرج نظرات شخصی خود میکند و خود را هم متخصص همه چیز میداند و کفگیر به ته دیگ که رسید فرافکنی را به یاری میطلبدو عرصه را خالی میکند.نوبت به آن دیگر ی میرسد او نیز چند صباحی روشهای پوپولیستیک دیگری را اجرا میکند و در ابتدای راه نشده متوجه میشود که هوا پس است شروع به توجیه و تهدید و ...میکند.ماباید در یک کلام واقع بین و عملگرا باشیم و همه چیز این ملک را فدای ماندگاری خود وتثبیت تفکرات منجمدمان نکنیم علمی پیش برویم وو با سرعت مطمئنه خصوصا در اجرای طرحهای خلق الساعه از جیب امت مظلوم همیشه در صحنه و ایستاده به پای ما!
این است قصه ی این ملک خواب زده
برادر عزیز "چشمها را باید شست جور دیگر باید دید"
استفاده کردم از قلم زیبایتان.حق یارتان
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
0
0
ضمن عرض سلام خدمت آقای مهندس کشفی و خسته نباشید به ایشان
و عرض ادب و احترام خدمت دوستان
دقیقا همین طور است ، تا وقتی که مسئولین ما پزشکانی باشند که ماهیانه میلیون ها تومان حقوق و کارانه بگیرند وضع بهداشت از این بهتر نخواهد بود.
چون درد پرسنل بهداشتی رو متوجه نمی گردند.
برعکس آموزش و پرورش را نگاه کنید چون مسئولینش از بین خود معلمین هست همیشه از نظر حق و حقوق و بودجه مشکلی ندارند.
به امید روزی که مثل قبل وزارت بهداشت از درمان و آموزش پزشکی جدا گردد.
الهه
|
Romania
|
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
0
0
بسیار نظرایده ال و هوشمندانه ایست ودر دراز مدت باعث ارتقا سلامت جامعه وکاهش هزینه های درمان خواهد شد ولی متاسفانه برخی کسانی که در راس امور هستند وغیر بهداشتی منافع خود را بر سلامت جامعه ارجح میدانند وسطحی نگری انها نسبت به صرف هزینه های بالا برای درمان کاملا با اگاهی بوده منافع خود را در نظر دارند
امیدوارم ایران هم از تجربه کشورهای پیشرفته مثل انگلستان و ایالات متحده در رفع معزل بهداشت استفاده کند و درمان را به خصوصی واگذار و بهداشت را با تمام قوا در کشور حمایت کند تا جامعه ای سالمتر و شادابتر داشته وکمتر شاهد درد و رنج بیماری در بین مردم عزیزمان باشیم.
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
0
0
دقیقا درست و بجاست. سیستم بهداشت و درمان کشور زمانی اصلاح و سلامت خواهد شد که پزشکان از راس این سیستم بیرون بیایند. کجای دنیا روسای تمام شبکه ها و مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستانها و دانشگاهها و دانشکده ها باید پزشک باشد. مگر چه ...... اکثرا مادی گرا و .....
جاثی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۹
0
0
کجایی دنیا اینقدر تفاوت حقوق پزشک با سایر کارکنان کادر بهداشتی وجود داره
شجاعي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۹
0
0
نام وزارت بهداشت و درمان را بايد بگذاريم وزارت درمان و بس
بهداشت خط مقدم سلامت جامعه است و اگر نباشد كشور فلج خواهد شد
متاسفانه اين ديدگاه دركشور اولويت را به درمان داده اند يعني پول وهزينه بيشتر براي مردم وبراي درمان
شجاعي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۹
0
0
نام وزارت بهداشت و درمان را بايد بگذاريم وزارت درمان و بس
بهداشت خط مقدم سلامت جامعه است و اگر نباشد كشور فلج خواهد شد
متاسفانه اين ديدگاه دركشور اولويت را به درمان داده اند يعني پول وهزينه بيشتر براي مردم وبراي درمان
یادگاران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
0
0
نام وزارت گفته شده را باید بگذاریم وزارت پزشک، درمان و آموزش پزشکی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: