کد خبر: ۷۴۲۰۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۲ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 22
شفا آنلاین>اجتماعی>امروز با حضور وزیر بهداشت، از مجسمه ابوعلی سینا در موزه مشاهیر برج میلاد رونمایی شد و مجسمه شیخ‌الرئیس در کنار سایر مشاهیر در برج میلاد قرار گرفت.
به گزارش شفا آنلاین، به مناسبت روز اول شهریور روز پزشک، صبح امروز در مجسمه شیخ‌الرئیس ابوعلی سینا در موزه مشاهیر برج میلاد رونمایی شد.

در مراسم رونمایی از این مجسمه که به شکل پروتز طراحی شده است، هاشمی وزیر بهداشت، علی اکبر ولایتی، زالی رئیس سازمان نظام پزشکی و مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران به همراه جمعی از معاونین وزارت بهداشت حضور داشتند.

مجسمه شیخ‌الرئیس به وسیله خاقانی متخصص پروتز و اوروتز (اندام‌های مصنوعی) ساخته شده است که از دیگر آثار این هنرمند و متخصص پروتز می‌توان به مجسمه‌های محمود حسابی، پروین اعتصامی، مصطفی چمران، جلال آل احمد، سیمین دانشور، ابوالقاسم فردوسی و ... اشاره کرد.


* کشفیات دانشمندان ما را دیگران به نام خود ثبت می‌کنند

مهدی چمران رئیس شورای شهر پس از عبور از کنار مجسمه شهید مصطفی چمران برادر خود و ایستادن در پشت تریبون سخنرانی در این مراسم گفت: خوشحالم که در یکی از نمادهای شهری امروز تندیس دانشمندی بزرگ رونمایی می‌شود تا به جوانان یادآوری شود که ما می‌توانیم همانگونه که توانسته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: دانشمندان بزرگی داشتیم که متاسفانه کشفیات آنها را غربی‌ها و دیگران به نام خود زده‌اند که باید در این مورد تلاش کنیم تا تفکر ایجاد شده از سوی آنها از جامعه زدوده شود و در این راه باید کار را از دبستان‌ها آغاز کنیم.

چمران تاکید کرد: این دانشمندان و پیشینه و هویت ما را تشکیل می‌دهند که متاسفانه کشورهای دیگر فاقد آن هستند و سعی می‌کنند برای خود هویت سازی کنند پس ما باید در زنده نگه داشتن این هویت تلاش کنیم.

* ولایتی: ریزه‌خوار خان شیخ هستیم

همچنین علی اکبر ولایتی در این مراسم گفت: ما ریزه‌خوار خان شیخ هستیم هرچند که یک اشکالاتی از امام نقل شده است و این نقل در صحیفه نور موجود است که ایشان هرچند اشکالاتی به بعضی نظرات فسلفی شیخ‌الرئیس داشتند اما تاکید کردند که بعد از معصوم کسی را مانند ابن سینا نمی‌دانند.

وی با بیان اینکه ما ریزه‌خوار خان شیخ هستیم، گفت: شفا یک دایره‌المعارف بزرگ است که باید در موردش بحث شود، ما پزشکان امروزی علم خود را از ابن‌سینا داریم.

ولایتی ادامه داد: شیخ‌الرئیس در علم نجوم با یک جمله طومار بطلمیوس را در هم پیچید و بر خلاف نظر بطلمیوس که فرمود همه سیاره‌ها و خورشید در یک مدار و در 4 فلک به دور زمین می‌چرخند گفت: من زهره را مانند خالی بر صورت خورشید رصد کردم که این جمله به معنی این است که مدار زهره و خورشید برخلاف نظر بطلمیوس متفاوت است.

وزیر اسبق امور خارجه یادآور شد: این حرف درستی نیست که غربی‌ها در مورد مسلمانان به کار می‌برند و می‌گویند مسلمانان و امانتداری کامل، علوم یونانی را برای ما حفظ کردند بلکه مسلمانان بسیار بر علوم یونانی افزودند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: آنچه مسلم است این است که کتاب ابن‌سینا در علم پزشکی 600 سال کتاب اول دنیا بوده است.

* ابن‌سینا اولین پیوند زننده عصب

علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشکی نیز بر لزوم باز شناسایی ابن‌سینا تاکید کرد و گفت: او در همه زمینه‌ها پیش‌قراول بوده است و با نگاه به طب یونانی و نقد آن کار جدیدی را آغاز کرد.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از روش‌های ابن سینا هنوز با روش‌های جدید همخوانی و برابری می‌کند، از یاد نبریم که در کتابی که در مورد علم عصب‌شناسی است ذکر کردند که ابن سینا اولین پیوند عصب را زده است اما متاسفانه در همان کتاب او را یک فرد عرب معرفی کرده‌اند.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور افزود: توجه کنیم که میراث ما را در حال تصاحب کردن هستند و از اینجا از رئیس جمهور می‌خواهیم که حداقل در علم پزشکی، برندسازی‌های بین‌المللی را در دستور کار قرار دهند.

وی بزرگترین میراث ابن سینا را مستند‌سازی او عنوان کرد و گفت: ابن‌سینا همواره در خطر بود اما این خطر مانع فعالیتش نشد و یکی از اقدامات خوب او مستندسازی و تألیفات بیشمارش بود که موجب شد با وجود عمر کم، دانش بسیاری از خود به یادگار بگذارد.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: