کد خبر: ۷۳۹۷۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۵ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 20
شفا آنلاین>جامعه پزشکی-همایش ها>دانشمندان موفق شدند تا برای نخستین بار داده های کامپیوتری را در رشته های دی ان ای ثبت و ذخیره کنند تا نخستین گام استفاده از دی ان ای به جای هارد دیسک را با موفقیت بردارند.
به گزارش شفا آنلاین، انباره های اطلاعاتی در میان تمامی فناوری های دیجیتالی روز جهان با بیشتری جهش ممکن از نظر حجم و کمترین پیشرفت از نظر سرعت روبرو است. حال دانشمندان به دنبال یافتن راهکاری هستند تا بتوانند با استفاده از انباره ای طبیعی به سراغ ذخیره سازی اطلاعات بروند. در این راستا نیز متخصصان چشم به عاملی دوخته اند که اطلاعات مربوط به هر گیاه و موجود زنده ای را در خود جای داده است: دی ان ای.

در دویست و پنجاهمین نشست انجمن شیمی ایالات متحده آمریکا، گروهی از دانشمندان موفق شدند تا نتایج پیشرفت های خود در زمینه استفاده از رشته های دی ان ای به عنوان انباره اطلاعات دیجیتالی را به نمایش بگذارند. این دانشمندان موفق شدند تا برای نخستین بار در تاریخ، حجم اندکی از اطلاعات را در رشته های دی ان ای ذخیره کنند. اطلاعات ذخیره شده بر روی دی ان ای برابر با 83 کیلوبایت فایل متنی بود که شامل متونی از قوانین کشور سوییس می شد.

یکی از نکات جالب در این زمینه این است که این تیم تحقیقاتی برای انجام این کار به روش های شیمی دانان قرن دهم میلادی رجوع کرده اند. دانشمندان معتقدند که استفاده از دی ان ای می تواند انباره سازی اطلاعات را با یک جهش بسیار بزرگ روبرو سازد. بر اساس تحقیقات به عمل آمده، یک رشته دی ان ای که تنها در زیر میکروسکوپ قابل رویت است می تواند حجم عظیم 300 هزار ترابایت داده را در خود جای بدهد. همچنین یک دی ان ای می تواند به سادگی تا حداقل 50 سال داده ها را با کیفیتی بدون افت در خود ذخیره کند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: