کد خبر: ۷۳۹۶۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۲ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 20
شفا آنلاین>سلامت>براساس توصيه‌هاي جديد کميته مشورتي در شيوه‌هاي ايمن‌سازي (ACIP)، تمامي افراد با حداقل سن 6 ماه بايد به‌طور روتين تحت واکسيناسيون آنفلوآنزا قرار گيرند، مگر آنکه کنتراانديکاسيون‌هاي خاصي داشته باشند.
به گزارش شفا آنلاین،اين دستورالعمل جديد به تازگي در Morbidity and Mortality Weekly Report به چاپ رسيده است.

دکتر گروهخوف، از بخش آنفلوآنزاي مرکز ملي براي واکسيناسيون و بيماري‌هاي تنفسي، مرکز کنترل و پيشگيري از بيماري‌ها، معتقد است: «مطلوب آن است که، واکسيناسيون پيش از شروع و حمله آنفلوآنزا در جامعه انجام شود. مراقبين بهداشت بايد انجام واکسيناسيون را تا ماه اکتبر توصيه کنند. ايمن‌سازي بايد تا زماني که ويروس‌هاي آنفلوآنزا در گردش هستند، ادامه يابد و توصيه شود.»

از چندين نوع واکسن آنفلوآنزاي فصلي در دسترس، بعضي از آنها تنها براي گروه‌هاي سني خاصي توصيه مي‌شود و بعضي نيز بيشتر از انواع ديگر، براي افرادي با شرايط خاص پزشکي مناسب است. به هرحال، ACIP استفاده از هيچ فرمولاسيون خاصي را براي افرادي که مي‌توانند بيش از يک نوع از واکسن‌هاي موجود را در بازار انتخاب کنند، پيشنهاد نمي‌کند.

گايدلاين‌هاي جديد، توصيه‌هاي سال 2014 اين کميته را در مورد استفاده از واکسن‌هاي فصلي آنفلوآنزا به روز کرده است. آنها توضيح مي‌دهند که ترکيب‌هاي آنتي‌ژنيک و ويروس واکسن‌هاي آنفلوآنزاي 2015 تا 2016، با تغييراتي در ويروس آنفلوآنزاي A و B، در مقايسه با فصل 2014 تا 2015، همراه است. ويروس آنفلوآنزاي A، همان H3N2 است.

اخيرا، واکسن‌هاي آنفلوآنزاي تائيد شده که در اين فصل جديد در دسترس قرار مي‌گيرند، عبارتند از:

1) آفلوريا (Afluria) که نوعي واکسن غيرفعال بوده و توليد شرکت bioCSL Inc، براي تزريق داخل عضلاني، با استفاده از انژکتور بدون نياز به سوزن به نام Stratis،

2) فلوبلوک (Flublok)، واکسن نوترکيب آنفلوآنزا، 3 ظرفيتي، توليد Protein Sciences، که براي افراد 18 سال و بالاتر تجويز مي‌شود،

3) فلوزون (Fluzone)، واکسن چهار ظرفيتي اينترادرمال، توليد Sanofi Pasteur Inc، که امسال، جايگزين واکسن 3 ظرفيتي اينترادرمال قبلي شده است. گايدلاين‌هاي جديد، همچنين حاوي الگوريتم به‌روز شده‌اي براي تعيين تعداد دوزهاي مورد نياز از واکسن براي کودکان 6 ماه تا 8 سال است.

دستورالعمل‌هاي منتشر شده، شواهد موجود را در زمينه استفاده از واکسن آنفلوآنزاي زنده ضعيف شده و واکسن آنفلوآنزاي غيرفعال در کودکان خلاصه کرده است. براساس اين شواهد، کميته مشورتي مذکور توصيه‌‌هاي ترجيحي سال گذشته را براي استفاده از واکسن آنفلوآنزاي زنده ضعيف شده در کودکان سالم 2 تا 8 سال، تغييري نداده است.

ديگر توصيه‌ها شامل موارد زير خواهد بود:

اگر فرمولاسيون مناسبي در دسترس است، نبايد واکسيناسيون را تا آماده شدن نوع خاصي از واکسن به تعويق انداخت.

ترجيح خاصي در استفاده از واکسن آنفلوآنزاي زنده ضعيف شده يا واکسن آنفلوآنزاي غيرفعال براي افراد 2 تا 49 ساله‌اي که براي هر دو نوع فوق مناسب هستند، وجود ندارد. هرچند بايد فرمولاسيون مناسب با سن مورد استفاده قرار گيرد.

واکسن آنفلوآنزاي زنده ضعيف شده نبايد در افراد زير تجويز شود: افراد کمتر از 2 سال يا بيشتر از 49 سال، افراد با کنتراانديکاسيون‌هاي خاص، کودکان 2 تا 17 ساله‌اي که آسپيرين مصرف مي‌کنند، افراد با واکنش‌هاي آلرژيک شديد به هر نوع واکسن آنفلوآنزا يا ترکيبات آن، زنان باردار، افراد با نقص ايمني، افرادي که از افراد مبتلا به نقص ايمني شديد مراقبت مي‌کنند، افراد با سابقه آلرژي به تخم مرغ، کودکان 2 تا 4 ساله‌اي که در طول 12 ماه گذشته، مبتلا به آسم يا ويز بوده‌اند، يا افرادي که داروهاي ضدويروسي آنفلوآنزا را در طول 48 ساعت گذشته دريافت کرده‌اند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: