کد خبر: ۷۳۸۸۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۷ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 19
شفا آنلاین>سلامت>پژوهشگران با استفاده از پرتو ایکس فعل و انفعالات بین باکتری عفونی معده و پروتئین چسبندگی را مورد مطالعه قرار دادند .
به گزارش شفا آنلاین،در سال 1982 کشف شد هلیکوباکتر پیلوری باکتری بیماری زاست که در محیط اسیدی معده وجود دارد طبق آمار به دست آمده از هر دو نفر یک نفر به آن مبتلا هستند با این حال هلیکوباکتر پیلوری به عنوان یکی از رایج‌ترین عفونت‌های باکتریایی در سراسر جهان و یکی از علل اصلی سوء هاضمه، زخم معده و سرطان معده است به دلیل سازگاری تکاملی منحصر به فرد هلیکوباکتر پیلوری قادر به فرار از اثر ضدعفونی کننده اسید معده و پنهان شدن در لایه‌ی ضخیم و مقاوم در برابر اسید مخاط است‌. در لایه‌های مخاطی باکتری چسبیده به قندها به طور طبیعی در دیواره شکم با استفاده از پروتئین‌های چسبندگی یافت می‌شود. این چسبندگی طوری موثر است  که باکتری می‌تواند در برابر تلاش‌های بدن برای مبارزه با آن مقاومت کند و موجب می‌شود پاتوژن‌ها با مصونیت نقل مکان کنند.

پژوهشگران دانشکده داروسازی دانشگاه ناتینگهام و آسترازنکا (R&D) مکانیسم مولکولی که پروتئین چسبندگی باکتری شناخته شده برای اتصال به قندهای شکم استفاده می‌کند را شناسایی کردند.

نعیم حاج محقق کارشناسی ارشد این پروژه گفت: اگرچه هنوز بسیار زود است اما بینشی جدید که به آن دست یافتیم می‌تواند خبر خوبی برای بیماران هلیکوباکتر پیلوری باشد. دانشمندان با استفاده از اشعه ایکس قادر به مطالعه اثر متقابل بین هلیکوباکتر پیلوری پروتئین چسبندگی و قند از مخاط معده در سطح اتمی بودند. آنها دریافتند پروتئین چسبندگی شیارهای خاصی دارد که با استفاده از شبکه پیوند هیدروژنی اتصال امنی با قند موجود برقرار می‌کند.

این تیم تحقیقاتی همچنین نشان دادند که این شبکه هیدروژنی بسیار ریز تنظیم شده و اگر تعداد کمی از پیوندهای هیدروژنی مختل شوند شبکه کار نخواهد کرد.

این بینش به برهمکنش‌های موردنیاز برای چسبندگی سرب منجر می‌شود که می‌تواند برای پیشرفت روش‌های درمان عفونت هلیکوباکتر پیلوری امیدوار کننده باشد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: