کد خبر: ۷۳۸۸۰
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۰ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - 2015August 24
شفا آنلاین>سلامت>گروهي از دانشمندان موفق به کشف يک نوع باکتري به نام «سودوموناس پوتيدا» در خاک مزارع تنباکو شدند که از نيکوتين به‌عنوان تنها منبع کربن و نيتروژن استفاده مي‌کند و حاوي آنزيمي به نام «ان‌آي‌سي-‌آ‌?» است که قادر است نيکوتين موجود در خون را رديابي کرده و با تجزيه آن از رسيدن آن به مغز جلوگيري کند و به‌اين‌ترتيب خاصيت اعتيادآور آن را نيز از بين ببرد.
به گزارش شفا آنلاین،دانشمندان بر اين باورند که اين کشف مي‌تواند راه را براي ساخت يک داروي جديد براي ترک سيگار هموار کند. به عقيده آنها درمان‌هاي فعلي در بيش از 90درصد از افراد سيگاري به شکست مي‌انجامد و اين داروي جديد بسيار موثرتر از داروهاي قبلي خواهد بود.

پروفسور کيم جاندا از موسسه تحقيقات اسکريپس آمريکا که رهبري پروژه ساخت اين دارو را بر عهده دارد، مي‌گويد: « تحقيقات ما در مراحل اوليه فرايند توليد قرار دارد، بااين‌حال نتايج مطالعات ما نشان مي‌دهد که آنزيم ان‌آي‌سي-‌آ‌? خواص لازم براي تبديل شدن به يک داروي ترک سيگار موفق را داراست.»

به گفته پروفسور جاندا، او و همکارانش سي سال براي ساخت چنين آنزيمي به تحقيقات آزمايشگاهي مشغول بوده‌اند، اما جالب اينجا است که آنها بالاخره ماده‌اي را که سال‌ها به دنبالش بودند، درون طبيعت يافتند.

تحقيقات جاندا و همکاران نشان مي‌دهد که اين آنزيم قادر به کاهش قابل‌توجه زمان پايداري نيکوتين در خون است.

آنها سرم خون موش را با نيکوتين موجود در يک نخ سيگار ترکيب کردند و وقتي آنزيم را به سرم اضافه کردند، نيمه‌عمر نيکوتين در خون از دو تا سه ساعت به 9 تا 15 دقيقه کاهش يافت. آنها با اعمال چند تغيير شيميايي توانستند نسخه‌اي از اين آنزيم را توليد کنند که مي‌تواند سطح نيکوتين خون را تا ميزاني پايين بياورد که نتواند به مغز برسد و به‌اين‌ترتيب با نرسيدن نيکوتين به مغز، احساس سرخوشي که منجر به اعتياد مي‌شود نيز تحريک نخواهد شد.

آزمايش‌هاي ديگر نشان داد که اين آنزيم قادر است در محيط آزمايشگاهي در دماي ?? درجه سانتي‌گراد (دماي بدن انسان) به مدت سه هفته پايدار باقي‌مانده، همچنين مقدار آن نيز در سرم ثابت باقي بماند و هيچ محصول جانبي سمي نيز بعد از تجزيه نيکوتين از خود به‌جاي نگذارد.

اين خصوصيات منحصربه‌فرد، موفقيت آنزيم مذکور را براي تبديل‌شدن به يک داروي ترک سيگار موثر تضمين مي‌کند. بااين‌حال جاندا و همکارانش عقيده دارند که براي ارتقاي خواص و پتانسيل دارويي اين آنزيم به تحقيقات بيشتري نياز است؛ ازجمله تلاش براي حذف آثار منشا باکتريايي اين آنزيم براي کاهش احتمال تحريک واکنش‌هاي ايمني ناشي از تزريق آن در بدن انسان. آنها همچنين اميدوارند، با افزايش پايداري اين آنزيم در سرم انسان مدت تاثير داروي تزريقي آن را تا يک ماه افزايش دهند.

نيکوتين يک ترکيب نيتروژن‌دار است که بيشتر در گياهاني مانند تنباکو و در مقادير کمتر در گوجه‌فرنگي و بادمجان و سيب‌زميني هم ديده مي‌شود.3/0 تا 5درصد از گياه خشک تنباکو را نيکوتين مي‌سازد که زهري است که بر سامانه‌هاي عصبي تاثير مي‌گذارد و مسبب اعتياد و بسياري از ويژگي‌هاي رواني دود تنباکو است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: