کد خبر: ۷۳۴۲۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۰ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 16
شفاآنلاین:سلامت>درمان>کودکي، دوران بسيار مهم زندگي است. در اين دوران عادت هاي خوب يا بدي که در سلامت فرد تأثيرگذار است، شکل مي گيرد. به عنوان نمونه برخي عادت ها در دوران کودکي، سلامت چشم را به خطر مي اندازد. به نقل از «نيوزويک»، قدرت بينايي در چند سال اول زندگي، تکامل پيدا مي کند اما متأسفانه با افزايش قدرت ديد، امکان بروز مشکلاتي وجود دارد. رفتار و عادت هاي کودک تأثير عمده و ماندني در عملکرد چشم و قدرت بينايي وي مي گذارد.
به گزارش شفا آنلاین :  بنابراين لازم است والدين درباره مراقبت از چشم هاي کودکانشان اطلاعات بيشتري به دست بياورند.

اهميت نور خورشيد

شيوه زندگي بدون تحرک يا کم تحرک به چشم آسيب زيادي مي رساند. نتايج بررسي هاي زيادي ثابت کرده است که نور طبيعي در خارج از منزل، مانع از نزديک بيني مي شود و تأثير آن چشم گير است. در کودکاني که طي روز ساعاتي را خارج از منزل سپري مي کنند و در معرض نور خورشيد قرار مي گيرند، احتمال نزديک بيني ۲درصد کاهش مي يابد.

ورزش

ورزش علاوه بر اين که مانع از چاقي مي شود، راه خوبي براي بهبود عملکرد چشم هاست، زيرا مشکلات مرتبط با اضافه وزن مي تواند روي بينايي تأثير منفي بگذارد؛ رتينوياتي به علت بيماري ديابت يا فشارخون بالا از جمله اين موارد است. در هر دو مورد، رگ هاي ريز در چشم ها آسيب مي بيند. ابتلاي طولاني مدت به فشارخون يا قند خون در صورت درمان نشدن مي تواند باعث اسکار وسيع در داخل چشم شود و بالاخره باعث از دست دادن بخشي از بينايي يا نابينايي کامل شود.

بنابراين کودکان را به ورزش کردن تشويق کنيد. به آن ها عادت دهيد ورزش چشم انجام دهند. به آن ها قانون ۱۰-۱۰-۱۰ را ياد بدهيد. به اين معنا که هنگام کار با رايانه هر ۱۰ ثانيه، ۱۰ ثانيه به اشيايي که حداقل ۱۰ فوت (حدود ۳m) فاصله دارد خيره شوند اين کار فشار چشم را کاهش مي دهد.

به کارگيري اين روش در هر سني مفيد است.

عادت هاي غذايي سالم

همانند بزرگسالان، کودکان نيز به مصرف شيريني، نمک و غذاهاي چرب تمايل دارند اما بر خلاف بزرگسالان، کودکان نمي توانند به خوبي مضرات اين گونه مواد غذايي را درک کنند. اگرچه سخت است اما آن ها را وادار به خوردن غذاي سالم کنيد اگر کودکان از خردسالي به خوردن غذاهاي سالم عادت کنند، در بزرگسالي هم همين عادت را ادامه مي دهند.

به عنوان مثال آب مرواريد و ماکولار دژنراسيون، هر دو بيماري چشمي مربوط به سن است و علت ۵۶ درصد موارد نابينايي در سراسر جهان محسوب مي شود. نتايج بررسي ها نشان مي دهد که اين دو مشکل را مي توان با برنامه غذايي غني از لوتئين و زيزانتين کاهش داد.اين دو ماده در سبزي هاي برگ دار، ذرت، زرده تخم مرغ و برخي از غلات يافت مي شود.

*کودکان را به طور مرتب براي معاينه چشم به چشم پزشک ببريد:

در بسياري از کودکاني که مشکل چپ چشمي دارند اين مشکل رفع مي شود اما برخي نياز به درمان پيدا مي کنند. چپ چشمي مي تواند مشکلات زيادي ايجاد کند به ويژه هنگام مطالعه کردن. سردرد و فشار روي چشم پيامدهاي ديگر اين اختلال چشمي است. توجه نکردن و درمان نشدن اختلالات مي تواند تأثير جدي بر بينايي کودک بگذارد اما در صورت تشخيص به موقع به راحتي قابل درمان است.

روزنامه خراسان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: