کد خبر: ۷۳۳۰۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۷ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 15
شفا آنلاین>سلامت>ترومای دندان ضربه ناگهانی به دندان است که در اثر سوانح رانندگی، برخورد وسیله‌ای به فک یا صورت اتفاق می‌افتد.
به‌ گزارش شفا آنلاین، تروما یا ضربه ناگهانی به دندان بسیار شایع است و بیشتر از 20 درصد کودکان علائمی به جز تروماهای دندانی نشان می‌دهند، آگاهی از کنترل و درمان تروماها نه تنها برای موفقیت طولانی مدت دندان‌های ضربه دیده بسیار مهم است بلکه یک فاکتور تعیین کننده در بهبود سلامتی دهان و دندان به شمار می‌آید، ضربه به دندان‌ها بر اثر افتادن هنگام بازی‌، تصادف با وسایل نقلیه که باعث آسیب به دندان‌ها می‌شود، اتفاق می‌افتد، اکثر آسیب‌ها وارد به دندان‌های قدامی مخصوصا‍ً دندان‌های جلویی فک بالا می‌شود امروزه به علت افزایش تحرک و فعالیت ورزشی، پسران دو برابر دختران در معرض آسیب قرار دارند.

آسیب ناشی از ضربه به دندان‌ها
ترومای دندانی بیشتر در دندان‌های شیری و در دندان‌های دائمی جلویی بالا اتفاق می‌افتد، آسیب ناشی از ضربه از یک ترک کوچک در مینا تا بیرون آمدن کامل دندان از جایگاه خود متغیر است. باید توجه داشت اگر دندان‌های جلویی فک بالا حالت بیرون زده دارد، حتماً مشاوره ارتودنسی و احیانا درمان‌های لازم صورت گیرد و در صورتی که ورزش‌های رزمی انجام می‌دهید حتما از محافظ‌های دندانی استفاده کنید.

در هنگام ترومای دندان با مراجعه هر چه زودتر و در فاصله زمانی کمتر از نیم ساعت به دندان پزشک احتمال پیوند دوباره دندان با استخوان توسط الیاف دور دندان بیشتر می‌شود، اگر ضربه‌ای از طرف شخص به دندان شما وارد شد و آن را از جای درآورد در اولین اقدام دندان را پیدا کنید برای برداشتن دندان آن را از تاج بگیرید و به ریشه دندان دست نزنید.

بلافاصله به دندان پزشک مراجعه کنید 

عبدالحمید ظفرمند عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با اشاره به ترومای دندانی می گوید‌: اثر صدماتی که به صورت کودکان و بزرگسالان می‌خورد در اثر شدت این صدمات به فک و دندان‌ها آسیب می‌رساند این آسیب‌ها به طور کلی در سنین پایین تر به علت بازی‌های کودکانه و استفاده از برخی وسایل اسباب بازی و برخورد آنها با فک و دندان‌ها اتفاق بیفتد و یا تصادفات رانندگی یا دوچرخه در بزرگسالان و همچنین در کودکان با تنوع بیشتری رخ دهد.

وی در ادامه افزود: در اثر این آسیب‌ها با مراجعه به موقع به دندان پزشک اقدمات درمانی لازم از جمله ترمیم تاج دندان یا عصب کشی و ترمیم تاج دندان انجام می‌شود.

ظفرمند تاکید کرد: در صورتی که صدمه به صورتی باشد که دندان از دهان خارج شده باشد باید بلافاصله به دندان پزشک مراجعه کرد و برای اینکه دندان قابل استفاده و جایگزینی مجدد در داخل دهان باشد گذاشتن دندان در داخل شید و یا هم چنین گذاشتن در داخل بزاق انتخاب خوبی است و یا در مکانی که امکانات لازم را داشته باشد استفاده از سرم فیزیولوژیک گزینه ی مناسبی می باشد.

شایع‌ترین مشکل ترومای دندانی افتادن دندان‌های شیری است 

وی با اشاره به اینکه شیوع ترومای دندان در سنین پایین‌تر شایع است، می‌گوید: در تحقیقی که در تهران انجام شد ترومای دندان در کودکان بیشتر اتفاق می‌افتد و بخشی از آسیب‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند ولی بخشی از آنها مشکلات ایجاد کرده که شایع ترین مشکل افتادن دندان‌های شیری می‌باشد، لذا در سنین پایین‌تر در کودکان پیش دبستانی و دبستانی بیشتر اتفاق می‌افتد.

ظفرمند در پایان گفت‌: توصیه‌ می‌شود که والدین مراقب وسایلی که در اطراف کودکان هستند باشند و از وسائلی که استفاده می‌کنند نظیر دوچرخه و محل‌هایی که کودکان در حال تردد هستند داخل منزل‌، پله‌ها مراقبت‌های ویژه انجام شود. بسیاری از آسیب‌هایی که برای کودکان و بزرگسالان اتفاق می‌افتد در سوانح رانندگی می‌باشد، لذا می‌توان با بستن کمربند ایمنی از بسیاری از مشکلاتی که برای فک و صورت ایجاد می شود جلوگیری شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: