کد خبر: ۷۳۲۶۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۶ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 15
شفاآنلاین:جامعه>سلامت>درست است که نام سرطان در میان هزاران نوع بیماری جا خوش کرده اما آنقدر جان‌سخت و طاقت‌فرساست که حتی نامش لرزه بر اندام آدمی می‌اندازد چه رسد به زمانی که گریبان‌گیر فرد شود. این زمان است که بیمار و خانواده‌اش درگیر ماجرای شیمی‌درمانی، پرتو‌درمانی و انواع و اقسام متدهای دیگر می‌شوند اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود و همان‌طور که می‌دانید مراحل گذر از سرطان به اندازه کافی برای بیمار جانکاه است حال تصور کنید که مکانی که برای درمانش در نظر گرفته‌اند نیز مناسب حال و روز بیمار نباشد!
به گزارش شفا آنلاین : در همین راستا و با توجه به آمار بالای شیوع‌سرطان و قرار گرفتن آن در میان مهم‌ترین علل مرگ‌و‌میر، یکی از برنامه‌ریزی‌ها برای بهبود‌ شرایط، تصمیم بر تجمیع مراکز درمان سرطان بود تا در نهایت به تشدید نظارت بر توزیع داروها و مراکزی که تزریق بیماران شیمی‌درمانی را انجام می‌دهند منجر شود. این طرح کاربردی مدت ‌زمان مدیدی است که در دستور کار سازمان غذا و دارو قرار گرفته اما با وجود آنکه از مهلت زمانی که برای تامین استانداردهای لازم و تجهیز بیمارستان‌ها تعیین شده بود چند ماهی گذشته همچنان این مهم محقق نشده است.


معاون سازمان غذا‌ و ‌دارو نیز طی روزهای گذشته به صراحت از عقیم‌ ماندن این طرح صحبت به میان آورده اما درباره دلایل اجرایی نشدن آن تنها به این جمله که زمینه اجرای این طرح در بخش درمان مهیا نشده بسنده شده است البته باز جای شکرش باقی است که کلیت طرح زیر سوال نرفته و کم‌توجهی مورد نظر انکار نشده است.


جلسات مدیران خروجی نداشت!
نخستین روزهایی که این موضوع مطرح و روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت جلسات متعددی با حضور وزیر بهداشت و معاونت درمان این وزارتخانه برگزار شد که انگار به مرور زمان موضوع مورد نظر به‌دست فراموشی سپرده شده است! همان‌طور که از نام این طرح پیداست کاربردهای بی‌شماری را می‌توان برای آن در نظر گرفت که یکی از آنها افزایش کیفیت خدمت‌رسانی به بیماران سرطانی است.


فکری به حال سودجویان کنید
همچنین احتمال سودجویی در داروهای گران‌قیمتی که برای این منظور تهیه می‌شوند با اجرای این طرح از بین خواهد رفت؛ در حقیقت این داروها در یک بسته‌بندی جدید وارد مراکز درمانی خواهند شد، به‌طوری که می‌توان گفت دارو در اختیار بیمار قرار نخواهد گرفت و مراکز حین درمان از آن استفاده خواهند کرد.
حال با توجه به فواید این طرح آن هم در شرایطی که ساکنان کلانشهرهای کشور و بویژه پایتخت‌نشینان به دلیل آلودگی هوا و استنشاق گازهای سمی با بیماری سرطان دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، چطور ممکن است که با سهل‌انگاری و بی‌توجهی از کنار آن بگذریم؟ در صورتی که هر یک روز تاخیر در این پروژه آثار زیانباری را بر جای خواهد گذاشت که قابل جبران نخواهد بود.

روزنامه وطن امروز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: