کد خبر: ۷۳۰۷۴
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۴ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 15
شفا آنلاین>سلامت>محققان طی تحقیقاتی به ابعاد جدید روند بهبود زخم‌های سوختگی با استفاده از طب ترمیمی دست پیدا کرده‌اند.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از IFL Science، صدها هزار نفر از مردم از صدمات و آثار سوختگی بر روی بدن خود رنج می برند، سوختگی های کوچک معمولاً با یک داروی ساده و در خانه درمان می‌شود اما گاهی سوختگی‌های شدید نیازمند جراحی است، زیرا معمولاً موجب ناتوانی و بدشکل شدن می‌شود و جای زخم بر روی پوست باقی می‌ماند.

"طب ترمیمی" شاخه‌ای از علم پزشکی است که به طرز شگفت آوری زخم‌های قربانیان سوختگی را ترمیم می کند، اخیرا محققان در این زمینه به یک روش بسیار خوب دست پیدا کرده‌اند که طب ترمیمی را یک قدم پیش انداخته است، در این روش از "سیگنالینگ سلول" استفاده می‌شود که طی آن فولیکول‌های مو و پوست مجددا تولید می‌‍شوند و زخم را بهبود می‌بخشند.

لوئیس گارزا استادیار درماتولوژی دانشکده پزشکی جان هاپکینز اظهار داشت: وقتی به پوست خود نگاه می‌کنید، منافذ زیادی را می بینید، در واقع این منافذ فولیکول موهای بسیار ریز هستند و وجود این فولیکول‌ها است که بین پوست طبیعی و دارای اسکار (جای زخم) تمایز ایجاد می‌کند.

محققان در این پژوهش؛ دو گروه از موش‌ها را مورد بررسی قرار دادند؛ گروه اول در بازسازی و ترمیم فولیکول پس از به وجود آمدن زخم موفق بوده اما گروه دیگر این قابلیت را نداشتند، محققان بیان ژنی زخم‌های التیام یافته را بررسی کردند و متوجه یک روند خاصی ترمیمی در سلول‌های التیام یافته شدند.

محققان دریافتند؛ پروتئین معروف به toll-like receptor 3 یا به عبارتی TLR3 تاثیر زیادی در افزایش ترمیم فولیکول مو و پوست دارد، این پروتئین یک گیرنده است که به ماده ای به نام RNA دورشته ای می چسبد و به نوعی پیام بروز آسیب را داده و پاسخ ایمنی را تحریک می کند؛ سپس TLR3 دو ژن IL6 و STAT3 را روشن می کند تا قدرت ترمیم را تقویت کند. همچنین TLR3 مولکول های دیگری را که در رشد مو و ژن EDAR (سازنده پروتئین ectodysplasin ) دخالت دارد، فعال می کند، محققان دریافتند؛ بیان ژنی TLR3 در موش هایی که قادر به ترمیم پوستشان بودند نسبت به گروه دیگر سه برابر بیشتر بود.

محققان ابراز امیدواری کرده‌اند نتایج این تحقیقات بر روی انسان‌ها نیز موفقیت آمیز باشد و آنها بتوانند فولیکول‌های جدید مو را در بافت‌های متفاوت بدن که برای انسان سودمند است؛ به وجود آورند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: