کد خبر: ۷۳۰۷۰
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۹ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 15
شفا آنلاین>سلامت>یک جراح سرطان پستان گفت: ریسک سرطان پستان در خانم‌های مجرد با سنین بالا نسبت به خانم‌های متاهل که زود بچه‌دار شده‌اند بیشتر است، در حقیقت حاملگی یک اثر حفاظتی برای خانم‌ها دارد.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر ناهید نفیسی گفت: افرادی که اولین فرزند خود را هر چه در سنین بالاتری به دنیا بیاورند خطر ابتلای به سرطان پستان در آن‌ها بالاتر است و هر چه سن اولین زایمان کاهش یابد به نفع خانم‌ها است، هر چه میزان شیردهی بیشتر باشد خود اثر حفاظتی برای خانم‌ها در پیشگیری از سرطان پستان دارد و این موضوع در تمام دنیا اثبات شده است.

وی ادامه داد: علت شیوع سرطان سینه ارتباط مستقیمی با دیر ازدواج کردن و دیر بچه‌دار شدن دارد و اگر هم ازدواجی صورت بگیرد چون بیشتر خانم‌ها شاغل هستند و کمتر به بچه خود شیر می‌دهند هم بچه متضرر می‌شود و هم خطر ابتلا وی به سرطان بیشتر می‌شود.

این جراح سرطان پستان، شیوع سرطان پستان در خانم‌های زیر 40 سال را مرتبط با جمعیت بالای آن‌ها در کشور دانست و افزود: در دنیا شیوع سرطان پستان در سنین زیر 40 سال حدود 6 درصد است اما در کشور ما شیوع سرطان پستان در خانم‌ها بالای 15 سال است؛ البته این آمار بی ارتباط با جمعیت بالای خانم‌های زیر 40 سال نیست.

عضو انجمن جراحان عمومی کشور، قرص‌های ضد بارداری و مصرف آن در طولانی مدت را اشتباه دانست و اظهار کرد: مصرف طولانی مدت قرص‌های ضد بارداری به طور قطع خطرناک و ریسک سرطان پستان را بالا می‌برد و اگر قرار است خانمی از قرص ضد بارداری استفاده کند نباید به طور مداوم باشد.

وی مصرف غذاهای آماده و عدم مصرف سبزی و میوه را بی تاثیر در ابتلا به سرطان ندانست و گفت: با توجه به شاغل بودن یک خانم، متاسفانه مصرف بیش از اندازه غذا‌های آماده و فست فود و مصرف چربی و به تبع آن چاقی و کاهش غذا‌های سالم و سبزیجات خود از عوامل ایجاد سرطان در خانم‌ها است.

عضو مرکز تحقیقات فوق تخصصی ناباروری ابن سینا، به اهمیت کمبود ویتامین D در خانم‌ها اشاره کرد و گفت: کمبود ویتامین D در شیوع سرطان‌ها به خصوص سرطان پستان بسیار جدی است و از طرفی خانمی که سرطان پستان دارد اگر ویتامین D کم داشته باشد ریسک برگشت سرطان در وی بسیار زیاد است؛ توصیه ما این است که هر ساله خانم‌ها ویتامین D بدنشان را چک کنند.

این جراح تصریح کرد: توصیه ما این است خود خانم‌ها از سنین 18 تا 20 سال سینه خود را چک کنند و اگر به مورد مشکوکی برخوردند خیلی سریع به پزشک مراجعه کنندT در کشور ما چکاب پستان باید جزء برنامه خانم‌ها باشد و به طور میانگین از سن 30 تا 35 سال سالی یکبار برای معاینه پستان اقدام کنند.

وی درمان به موقع را عاملی برای بهبود سرطان پستان دانست و خاطرنشان کرد: تفاوت بسیار زیادی در درمان مراحل مختلف سرطان پستان وجود دارد، اگر خانمی به موقع اقدام برای مورد مشکوک کند طبیعی است که درمان هم بهتر و سریع تر صورت می‌گیرد و برعکس اگر خانمی به فرض با یک توده 5 سانتی مراجعه کند و غده هم داشته باشد مجبوریم شیمی درمانی و رادیو تراپی سنگین و یا ممکن است تخلیه پستان هم داشته باشیم؛ بنابراین همکاری بیمار با پزشک بسیار در درمان تاثیر دارد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: