کد خبر: ۷۳۰۵۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۸ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 13
شفاآنلاین:جامعه>سلامت>نایب رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم کاهش سهم مردم از هزینه های خدمات پزشکی، از کمبود سرمایه گذاری در حوزه سلامت کشور انتقاد کرد.
به گزارش شفا آنلاین : حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن ابوترابی فرد در گردهمایی رییسان سازمان های نظام پزشکی سراسر کشور با بیان اینکه باید از تمام ظرفیت های مدیریتی و علمی جامعه پزشکی برای ارتقای سلامت جامعه بهره برد، افزود: در حال حاضر به لحاظ کمی و کیفی با جایگاه مطلوب فاصله داریم.
وی ادامه داد: موضوع ارتقای سلامت در دستورکار مجلس و دولت است و در سال های اخیر به صورت معناداری بودجه سهم سلامت افزایش یافته است، این در حالی است که کشور با کاهش جدی درآمد روبرو بوده است.
ابوترابی فرد افزود: باید مدیران حوزه سلامت در بخش های دولتی و خصوصی برای استفاده بهینه از منابع همفکری کنند.
نایب رییس مجلس تصریح کرد: برای اجرای شایسته این طرح با موضوعاتی در رابطه با خریداران و ارایه کنندگان خدمت در حوزه سلامت روبه رو هستیم؛ در حوزه خریداران موضوع به دستگاه های بهداشت و درمان و بیمه ای ارتباط دارد و نظام پزشکی نیز ارایه کننده خدمت است که برای انجام شایسته این موضوع باید همکاری در بالاترین سطح باشد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر هماهنگی بین دستگاه ها به نفع شایسته تحقق پیدا کند، می توانیم به سرعت به نقطه مطلوب دست یابیم.
ابوترابی فرد ادامه داد: برخی کشورها صاحب تجربه در این زمینه هستند اما در این کشورها نیز در برخی مواقع هماهنگی مطلوبی بین ارایه کنندگان و خریداران خدمت در حوزه سلامت نبوده است؛ بنابراین شایسته است نظام پزشکی کشور در این حوزه مدیریت خوبی اعمال کند و مسوولان سازمان های نظام پزشکی کشور به هماهنگی لازم دست یابند. مجلس نیز در این رابطه آماده همکاری و حمایت است.
نایب رییس مجلس با تاکید بر لزوم حفظ و ارتقای جایگاه مطلوب پزشک در کشور گفت: به دلایلی به جایگاه پزشکی آسیب هایی وارد شده که یکی از علت های آن شفاف شدن رابطه پولی بین پزشک و بیمار است که در گذشته این موضوع کمرنگ تر بود و موضوع دوم ارتقای اطلاعات و دانش در این حوزه است.
ابوترابی فرد افزود: نقش سازمان نظام پزشکی و پزشکان کشور به دلیل توان بالای آنان در علم و دانش، درمان و اخلاق می تواند در ارتقای بیشتر جایگاه آنان مهم باشد و کارایی بهینه جایگاه پزشکی نقش مهمی در دستیابی به منزلت مطلوب دارد.
وی ادامه داد: تبیین و بازگو کردن خدمات جامعه پزشکی موضوع مهمی است و امیدوارم در این زمینه تدابیر مناسب اتخاذ و از ظرفیت رسانه ها استفاده شود.
ابوترابی فرد با تاکید بر لزوم کاهش سهم مردم از هزینه های خدمات پزشکی افزود: مردم تا سال 91 بیش از 60 درصد از هزینه های درمان را می پرداختند اما درحال حاضر سهم پرداختی مردم از هزینه های درمانی کمتر شده است. این درحالی است که در برخی کشورها مردم بیش از 50 درصد هزینه های درمان را می پردازند.
وی ادامه داد: باید توجه داشت ما کشور را گران اداره می کنیم بنابراین ارتقای بهره وری یک موضوع بسیار مهم است و سازمان نظام پزشکی نیز با مدیریت صحیح می تواند هزینه های درمان را کنترل کند.
نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: در هزینه های جاری دانش آموزان نیز سالانه مبالغ زیادی از سوی آموزش و پرورش هزینه می شود و در حوزه درمان نیز اینگونه بوده است، این درحالی است که اگر از بیمارستان های خصوصی خرید خدمات انجام شود، دولت به مراتب هزینه کمتری می پردازد.
ابوترابی فرد با بیان اینکه نباید به صورت بخشی به جامعه پزشکی نگاه شود زیرا با نگاه بخشی نمی توان به برنامه جامعی برای اداره کشور دست یافت، گفت: برای ارتقای کلی باید از مدیریت بهینه استفاده کرد تا زمینه کاهش سهم مردم از هزینه های درمان فرآهم آید.
این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه سهم سرمایه گذاری در حوزه سلامت کاهش یافته است، افزود: با اصلاح رویکرد می توانیم شاهد افزایش سرمایه گذاری در این حوزه باشیم؛ به طور مثال در یکی از استان ها دولت از یک بیمارستان خصوصی خرید خدمت انجام داد که نتیجه آن افزایش رضایتمندی مردم و کاهش هزینه ها بود.
ابوترابی فرد افزود: جامعه پزشکی با تحلیل های خود کمک کند تا کاستی ها رفع شود و زمینه برای حرکت سرمایه به بخش سلامت فرآهم آید.
نایب رییس مجلس با تاکید بر لزوم استفاده از جذب گردشگر در حوزه سلامت گفت: جذب گردشگر در مبحث سلامت کشور می تواند در رسیدن به جایگاه مطلوب کمک کند و اگر این مهم انجام شود، بسیاری از بیماران منطقه به دلیل بالا بودن جایگاه پزشکی ایران، برای درمان به کشورهای اروپایی نمی روند.
ابوترابی فرد با تاکید بر لزوم توجه به تربیت پزشک متعهد در کشور اظهار کرد: با ادغام بخش های بهداشت و درمان راه برای تربیت پزشک هموار شده است اما با نقطه مطلوب فاصله داریم.
وی با بیان اینکه بحث اصلاح قانون مجازات اسلامی در کمیسیون های بهداشت و درمان و قضایی مجلس در حال رسیدگی است و فضای مجلس همسو با این اصلاح است، افزود: ارتقای سطح خدمات در حوزه پزشکی و برخورد درست و مناسب هیات های انتظامی نقش مهمی در این موضوع دارد.
ابوترابی فرد با بیان اینکه موضوع سلامت یک مساله مهم و کلیدی است که نقش بسیار مهمی در زندگی مردم دارد، ادامه داد: برادران و خواهران جامعه پزشکی برای ارتقای سلامت در جامعه تلاش می کنند و عمل صالح آنان مورد رضای خداوند سبحان است.
نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی با آرزوی توفیق برای جامعه پزشکی کشور یادآور شد: اعمال نظارت دقیق در حوزه بهداشت و درمان نقش مهمی در حرکت و اصلاح کاستی ها دارد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: