کد خبر: ۷۲۷۹۱
تاریخ انتشار: ۰۱:۴۵ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 12
شفا آنلاین>سلامت>وجود های چینی در بازار دندانپزشکی کشورمان، با نظرات موافق و مخالف دست اندرکاران صنف تجهیزات و مواد دندانی همراه بود.
به گزارش شفا آنلاین، اعضای هیئت مدیره تهیه و توزیع و تولید کنندگان مواد مصرفی و تجهیزات دندانپزشکی در آستانه برگزاری اولین سمپوزیوم «ارتوایمپلنت» که قرار است از ۲۱ تا ۲۳ مرداد ماه جاری در هتل المپیک تهران برگزار شود، به وضعیت مواد مصرفی و تجهیزات دندانپزشکی در کشور اشاره کردند.

در ابتدا سید مجید حسینی دبیر هیئت مدیره اتحادیه صنف تجهیزات و مواد دندانپزشکی با عنوان این مطلب که ۴۰ تا ۵۰ درصد تجهیزات و مواد دندانپزشکی مصرفی در کشورمان تولید داخل است، افزود: واردات تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی، مکمل خوبی برای ارتقای کیفیت تولیدات داخلی است.

وی با اشاره به بالا بودن آمار مصرف تولیدات داخلی مواد و تجهیزات دندانپزشکی، گفت: در حال حاضر واردات مواد مصرفی و تجهیزات دندانپزشکی به ایران از کشورهای پیشرفته اروپایی و آسیایی صورت می گیرد که در این بین، محصولات چینی هم با مجوز وزارت بهداشت وارد بازار مصرفی کشورمان می شود.

حسینی با تاکید بر اینکه محصولات چینی استانداردهای لازم را دارند و برای ورود به بازار کشورمان مجوز وزارت بهداشت را می گیرند، تصریح کرد: اینگونه نیست که محصولات این کشور، کیفیت لازم را نداشته باشد.

در ادامه سید یوسف ابطحی پیشکسوت عرصه تولید تجهیزات و مواد دندانی، از ایران به عنوان تنها کشور منطقه خاورمیانه در تولید مواد مصرفی و تجهیزات دندانپزشکی، گفت: در حال حاضر تقریبا تمامی دندانپزشکان ایرانی به استفاده از ایمپلنت آشنا هستند و این کار را انجام می دهند.

وی با عنوان این مطلب که کالای دندانپزشکی بدون شناسنامه در کشور وجود ندارند، اظهارداشت: هرآنچه در بازار داخلی می بینیم، مجوزهای وزارت بهداشت را دارند.

ابطحی با اشاره به سهم ۵۰ درصدی تولیدات داخلی از بازار مواد مصرفی و تجهیزات دندانپزشکی در کشور، افزود: در خاورمیانه تنها کشوری هستیم که این رقم از تولیدات تجهیزات دندانپزشکی را داریم.

همچنین حسین شجاعی عضو هیئت مدیره اتحادیه صنف مواد مصرفی و تجهیزات دندانپزشکی به تعرفه واردات این کالا اشاره کرد و گفت: تعرفه واردات تجهیزات و مواد دندانی به کشور، از ۴ تا ۵۰ درصد متفاوت است.

وی ادامه داد: برای واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارند، تعرفه ۳۰ تا ۵۰ درصدی در نظر گرفته می شود.

شجاعی همچنین از اینکه برای وارد کنندگان تجهیزات دندانپزشکی ارز حمایتی در نظر گرفته نمی شود، گلایه کرد و افزود: آن زمان هم که ارز مرجع برای واردات داشتیم، این نوع ارز به واردات دندانپزشکی اختصاص نمی یافت.

در ادامه روح اله نوروزی دبی اجرایی کمیته بین الملل ایمپلنت با انتقاد از وجود ایمپلنت های دندانی بی کیفیت در کشورمان، اظهارداشت: بالاترین تکنولوژی ایمپلنت در اختیار کشور سوئیس است و این در حالی است که ۸۰ درصد بازار مصرفی ایمپلنت در کره جنوبی متعلق به برند سوئیسی است.

وی افزود: متاسفانه بیشترین ایمپلنت کره ای در ایران مصرف می شود به طوریکه ۸۰ درصد بازار ایمپلنت دندانی در کشورمان را محصولات کره ای تشکیل می دهد.

نوروزی تاکید کرد: اگر ایمپلنت کره ای خوب بود، چرا خودشان از جنس سوئیسی استفاده می کنند.

دبیر اجرایی کمیته بین الملل ایمپلنت با بیان این مطلب که باید در بحث واردات و مصرف ایمپلنت واقع بین بود، تاکید کرد: متاسفانه ما در مصرف محصولات نامرغوب پیشقدم هستیم.

نوروزی در پاسخ به این سوال مبنی بر وجود ایمپلنت چینی در بازار کشورمان، گفت: موافق این مسئله نیستم که بگویم محصولات این کشور، کیفیت خوبی ندارند.

وی همچنین در واکنش به خبر تولید ایمپلنت ایرانی، افزود: ایمپلنت، یک محصول های تکنیک است و ما فعلا توانایی تولید آن را نداریم. آنچه به عنوان محصول ایرانی دو سال پیش بر سر زبان ها افتاد، بسته بندی محصول کشورهای دیگر بود که تنها دو سه قطعه آن را خودمان تولید کرده بودیم.

به گفته نوروزی، برای ساخت یک ایمپلنت حداقل ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ قطعه کنار هم قرار می گیرد.

در ادامه حسینی دبیر هیئت مدیره اتحادیه صنف تجهیزات و مواد دندانپزشکی در واکنش به کیفیت پایین ایمپلنت چینی، اظهارداشت: اصلا اینطور نیست که محصولات چینی بی کیفیت باشند، بلکه در حال حاضر خیلی از برندهای معتبر اروپایی در این کشور مونتاژ و بسته بندی می شوند.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: