کد خبر: ۷۲۷۱۳
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۵ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 10
شفا آنلاین>سلامت> معاون تحقیقات و فناوری با همراهی دکتر" حسین وطن پور" دبیر شورای عالی فناوری های سلامت و مسئولان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، از مرکز تحقیقات " ژنتیک " این دانشگاه و مرکز کشوری درحال ساخت " بانک اطلاعات ژنوم انسان بازدید کرد..

به گزارش شفا آنلاین، دکتر " رضا ملک زاده " ضمن بازدید از بخش های مختلف مرکز ژنتیک این دانشگاه از جمله کلینیک مرکز و بخش مشاوره آن، در جمع هیات علمی و متخصصان مرکز نیز شرکت کرد..

 

 وی در نشست با این متخصصان ، با اشاره به ساخت مرکز" ( بانک اطلاعات ژنوم انسانی ) در مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم بهزیستی که تا پایان امسال راه اندازی خواهد شد، گفت: قرار است ، این مرکز جنرال بتواند ضمن انجام کارهای اساسی برای کشور، متعاقب آن ، برنامه های پیشگیری از بیماریها را نیز پیگیری کند..

 

معاون تحقیقات و فناوری همچنین در گفت وگو با برخی از اعضای هیات علمی این مرکز، در جریان چگونگی فعالیت مرکز تحقیقات ژنتیک و خدمات دهی به مراجعان قرار گرفت..

 

  پیش از این بازدید، معاون تحقیقات و فناوری و روسای هفت مرکز تحقیقات دانشگاه علوم بهزیستی، گزارش کوتاهی از عملکرد بخش های پژوهشی این دانشگاه ارائه دادند..

 

مرکز تحقیقات " ژنتیک " دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، یکی از قدیمی ترین مراکز تحقیقاتی این دانشگاه است که هم اکنون 27 دانشجو در مقاطع مختلف رشته ژنتیک ، از امکانات آموزشی تخصصی و تجهیزات پیشرفته آن ، استفاده می کنند.

 

ایران بیشترین رشد را در تولید علم در دنیا داراست/ رشد خوب و قابل قبول دانشگاه علوم بهزیستی

 

معاون تحقیقات و فناوری با بیان این که  دانشگاه علوم بهزیستی براساس شاخص های وزارت بهداشت در ارزشیابی دانشگاههای علوم پزشکی ، از رشد خوب و قابل قبولی برخوردار است، گفت: در زمینه  تولید علم ، دانشگاه علوم بهزیستی طی سالهای اخیر رشد بسیار خوبی داشته است.

 

دکتر ملک زاده با اشاره به اینکه دانشگاه علوم بهزیستی از چاپ 9 مقاله  در ISI در سال 2003 میلادی ، به 134 مقاله در سال 2014 رسیده، افزود:  این دانشگاه تعداد مقالات خود در scopus  را به 192 مقاله رسانده علاوه بر مطالب علمی که در ژورنال های بین المللی به چاپ رسانده است.

 

دکتر ملک زاده ضریب تاثیرگذاری مقالات دانشگاه علوم بهزیستی بهتر از سایر دانشگاههای علوم پزشکی عنوان کرد و گفت: دانشگاه علوم بهزیستی در تولید محصولات علمی، وضع خوبی داشته است و مقالاتی داشته که نقاط قوت خوبی در میان دانشگاههای کشور محسوب می شوند و ما باید روی آنها کار کنیم و از اینگونه تولیدات حمایت کنیم.

 

وی با تاکید بر اینکه ما باید بتدریج به سمت نظام ارزشیابی بین المللی پیش برویم تا رشد دانشگاههای ما ، با کل دنیا مقایسه شود، گفت: هرچند که سهم ایران در تولید علم دنیا 1.5 درصد است و بیشترین رشد را در میان کشورهای منطقه دارد ، اما 60 درصد 61 هزار مقاله علوم پزشکی که طی سالهای بعد از انقلاب اسلامی تاکنون، در ISI به چاپ رسیده ، یا اصلا مراجعه ای نداشتند و یا فقط یکبار به آنها مراجعه شده است و این درحالی است که مثلا ، دو مقاله ، بیش از 600 بار مراجعه داشته است.

 

دکتر ملک زاده بر ضرورت پیش روی به سوی تولید علم با کیفیت تاکید کرد و افزود: 85 درصد مقالات تولیدی در کشور ما هیچوقت منجر به پیشرفت نشده اند، لذا  باید 100 مقاله بنویسیم تا 15 مقاله از میان آنها خوب و با کیفیت شناخته شود و باید جهت این باشد که مقالات بهتر و منجر به فناوری ، تهیه کنیم.

 

" موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران " به فعالیت های پژوهشی دانشگاهها کمک می کند

 

   معاون تحقیقات و فناوری در ادامه  یکی از مشکلات موجود را کمبود بودجه بیان کرد و گفت: تاکنون مرکزی نداشتیم که بودجه ای به محققان برای فعالیت های پژوهشی بدهد و سال گذشته مجددا " موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران " را راه اندازی کردیم و خواستیم که 100 میلیارد تومان بدهند تا از طریق این موسسه ، به پژوهشگران کمک شود ولی فقط 30 میلیارد تومان تخصیص داده شد که برای هزینه کرد آن ، به دانشگاههای سراسر کشور ابلاغ کردیم که بیایند و در این مرکز وارد شوند تا از همین بودجه بتوانیم به آنها کمک کنیم.

 

 

  وی با نشان دادن نمودارهای موجود و بررسی های انجام شده، افزود: سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی در ایران در تمام سالهای قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ، زیر 0.5 درصد بوده است و حتی سال گذشته ، این رقم فقط 0.3 درصد بود و در واقع ، رشد مقالات طی سالهای اخیر ناشی از تلاش و همت اساتید و محققان در دانشگاهها بوده است.

 

   وی در عین حال خطاب به رییس ، معاونان و مدیران مراکز تحقیقاتی دانشگاه علوم بهزیستی که در این نشست شرکت داشتند، افزود: خوشبختانه دانشگاه شما ، به لحاظ اساتید و متخصصانی که در اختیار دارد ، و در واقع ، جذب و حفظ  نیروی انسانی متخصص مشکلی ندارد.

 

    دکتر ملک زاده همچنین در بخش دیگری از سخنانش ، تاکید کرد: آینده نگری یعنی پژوهش ، وقتی برنامه ای برای کشور در حال تدوین است ، باید قبل از آن ، در مورد موضوع تحقیق شود و در مقیاس کوچکتر و بصورت آزمایشی اجرا شود و اگر نتیجه مطلوب بدست آمد، در وسعت بزرگتر به آن پرداخته شود.

 

   وی به مسئولان دانشگاه توصیه کرد که با توجه به بودجه کم دولت برای بخش های پژوهشی دانشگاهها، باید به فکر کسب درآمد از امکانات و تخصص های موجود خود در دانشگاهها باشند و دانشگاهها با ارائه خدمات به جامعه ، بخشی از کمبود بودجه خود را جبران کنند.

 

  بنابر این گزارش، همچنین دکتر حمیدرضا خرم خورشید رییس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ضمن بیان آماری از تعداد دانشجویان این دانشگاه که بیش از یک هزارو 800 دانشجو در 14 رشته، 22 گروه آموزشی و هفت مرکز تحقیقاتی تحصیل می کنند، گفت: با توجه به اینکه 65 درصد دانشجویان این دانشگاه ، پستاک هستند و 340 دانشجو در مقطع  Phd تحصیل می کنند، از سرانه مناسب تحقیقاتی و مطابق با شرایط و پتانسیل دانشگاه ، برخوردار نیستیم.

 

    وی به فناوری در کشور و در دانشگاه علوم بهزیستی و همچنین نگرانی های فناوران پس از حذف تحریم ها ، اشاره کرد و گفت: امیدواریم مسئولان، راه واردات را برای هرگونه کالای مصرفی و ضروری و غیرضروری باز نکنند چون صدمه به بخش های فناوری خواهد زد.

 

  رییس دانشگاه علوم بهزیستی همچنین با توجه به عضویت دکتر ملک زاده در صندوق نوآوری و شکوفایی ، درخواست فناوران و پژوهشگران از این صندوق را مطرح کرد که قوانین و مقررات و شرایط اعطای تسهیلات این صندوق برای شرکت های نوپا ، تسهیل شود، ضمن آنکه سودهای تسهیلات کاهش یابد.

 

   وی قوانین صیانتی را برای فناوران ، بسیار حائز اهمیت دانست و از مسئولان ، بویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست در زمینه تدوین قوانین صیانتی برای فناوران ، بیشتر تلاش کنند.

 

دکتر خرم خورشید از معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت خواست تا از اعتبارات معاونت تحقیقات وزارت بهداشت ، تحت عنوان " کمک به دانشگاهها " ، به دانشگاه علوم بهزیستی نیز اختصاص بدهند.

 

دانشگاه علوم بهزیستی، مرجع علمی توانبخشی کشور خواهد شد

 

  بنابر این گزارش، دبیر شورای عالی فن­ آوري­ های سلامت کشور در نشست با معاون پژوهشی وزارت بهداشت و معاونان و مدیران مراکز تحقیقاتی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی که در این دانشگاه برگزار شد، گفت: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، مرجع علمی توانبخشی کشور خواهد شد.

 

   دکتر" حسین وطن پور" افزود: با توجه به پتانسیل دانشگاه علوم بهزیستی و ظرفیت های علمی آن، انتظار زیادی از این دانشگاه داریم .

 

   وی تاکید کرد: در نظر داریم تا این دانشگاه به عنوان مرجع علمی توانبخشی کشور جا بیفتد و یک هماهنگ کننده و مرکز عملیات برنامه های کشوری توانبخشی شود .

 

   دکتر وطن پور با اشاره به فعالیت های فناورانه دانشگاهها ، اظهارداشت: بحث ارزشیابی فعالیت فناورانه دانشگاهها، فرصت خوبی است که دانشگاهها بتوانند رتبه خوبی را کسب کنند و از کمک و حمایت شورای عالی فناوری های سلامت بهره مند شوند.

 

   وی همچنین افزود: برخلاف تصور عده ای که فکر می کنند فقط ساخت یک محصول ، فعالیت فناورانه است ، بحث فرآیندها نیز از جایگاه ارزشمندی برخوردار است و در صورتی که فعالیت های پژوهشی منجر به تغییر در فرآیندها شود ، به عنوان پروژه تحقیقاتی تلقی شده و از آن حمایت خواهد شد.

 

   دبیر شورای عالی فن­ آوري­ های سلامت ، به ارائه تسهیلات وزارت بهداشت به دانشگاهها از طریق صندوق ها اشاره کرد و ادامه داد: فرصت خوبی است که انشاالله دانشگاه علوم بهزیستی در عرصه فناوری بتواند جایگاه تاثیرگذارتری داشته باشد.

 

ضرورت استفاده از توان علمی دانشگاه علوم بهزیستی

 

 براساس این گزارش، در ادامه این نشست، رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بر ضرورت استفاده از توان علمی دانشگاه علوم بهزیستی تاکید کرد و گفت:  می توانیم در دو حوزه  پیشگیری و تحقیقات  از امکانات و توان علمی دانشگاه علوم بهزیستی استفاده کنیم و لازم است در رفع نیازهای این دانشگاه ، پشتیبانی های لازم صورت گیرد.

 

   دکتر" عبدالرضا عزیزی "  که عضو هیات علمی مرکز تحقیقات " سالمندی " دانشگاه علوم بهزیستی نیز می باشد، به معضل سالمندی در کشور اشاره کرد و اظهارداشت: 60 سال ، به عنوان سن سالمندی در ایران ، کم است چون با توجه به پیشرفت علم پزشکی و توسعه بهداشت و درمان ،و امید به زندگی ، می تواند مانند دیگر کشورهای دنیا، سن بالاتری قرار داده شود.

 

   دکتر عزیزی افزود: براساس استانداردهای جهانی، هفت درصد جمعیت هر کشوری را بطور میانگین ، جمعیت سالمند آن کشور درنظر می گیرند و در حالی که رشد سالانه جمعیت ما 1.3 درصد است ، می توان بروز مشکل " بحران سالمندی " در آینده را پیش بینی کرد که ابعاد مختلفی خواهد داشت.

 

   وی ادامه داد: خوشبختانه دانشگاه علوم بهزیستی ، از امکانات ، پتانسیل و توان علمی لازم برای تدوین برنامه های کشوری در حیطه مسایل اجتماعی و توانبخشی برخوردار است و برای تامین بودجه نیز باید ارتباطات خود را با کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزایش دهد چون این ارتباطات، در شناخت اعضای کمیسیون نسبت به فعالیت های دانشگاه موثر بوده و در جذب بودجه نیز می تواند تاثیرگذار باشد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: