کد خبر: ۷۲۵۸۶
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۵ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 09
شفا آنلاین>سلامت>رئیس سندیکای تولید کنندگان مکمل‌های رژیمی و غذایی ایران گفت: زنجیره توزیع مکمل‌های ورزشی در کشور ایمن نیستند.
به گزارش شفا آنلاین، دکتر عباس کبریایی زاده رئیس سندیکای تولید کنندگان مکمل‌های رژیمی و غذایی ایران امروز 18 مرداد در نشست خبری سومین همایش مکمل‌های غذایی، ورزشی، گفت: امسال سومین همایش مکمل‌های غذایی، ورزشی با شعار سلامت مکمل‌های ورزشی بیست و هشتم تا 30 مرداد در هتل المپیک تهران برگزار می‌گردد.

وی ادامه داد: این همایش 5 هدف عمده را دنبال می کند. اولین هدف : نقش مکمل‌های ورزشی در جامعه است. تقریبا ده درصد از بازار دارویی دنیا به مکمل ها اختصاص دارد در واقع از هزار میلیارد دلار دارویی که در دنیا مصرف می‌شود 100 میلیارد دلار آن مربوط به مکمل‌ها است.درایران هم تقریبا همین میزان مصرف وجود دارد.
 
کبریایی زاده با بیان اینکه مصرف مکمل های دارویی مخاطبین خاص خود را دارد، عنوان کرد: اگر نگاهی به گذشته دور بیاندازیم فاصله امروزه فاصله زیادی با ورزشهای قهرمانی گرفته‌ایم و رویکرد ورزش کردن از صرف سلامتی به سمت ورزشهای قهرمانی سوق پیدا کرده است به همین خاطر نیاز به ریز مغذی‌ها به میزان کافی در افرادی که به ورزش می‌پردازند پیدا شده است. 

وی افزود: هدف دوم این همایش بررسی زنجیره سالم تامین مکمل‌های ورزشی است. یکی از چالش های ما در تامین مکمل‌ها تامین زنجیره سالم از تولید تا توزیع و مصرف است. 
باید این فرهنگ در جامعه  جا بیافتد که فردی که از مکمل ورزشی استفاده می کند چطور به صورت آگاهانه آن مکمل را انتخاب کند تا دچار ضرر و زیان نشود. 

کبریایی زاده تاکید کرد: زنجیره توزیع مکمل های ورزشی در کشور ایمن نیستند، در حالی که مکمل های غذایی طبق پروتکل‌های وزارت بهداشت تا حد زیادی توزیع ایمن دارند اما درمورد مکمل های ورزشی نظام توزیع و عرضه قابل اطمینان نیستند، به طوری که برخی از بررسیها نشان داده در برخی از کشورهای تولید کننده مکمل‌های ورزشی غیر مجاز تا 70 درصد فرآورده‌های مخدر و غیر مجاز دارند و این امر کشورهایی را که سیستم توزیع مناسب در خصوص این نوع مکمل ها دارند، در معرض خطر قرار می دهد. بنابراین باید برای سالم سازی زنجیره تامین این مکمل‌ها برنامه‌‌ای تبیین شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تعیین کیفیت این فرآورده‌ها تمرکز روی مصرف منطقی مکمل‌های ورزشی و افزایش آگاهی جامعه نسبت به این نوع مکمل‌ها از اهداف دیگر این همایش است. 

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص اینکه آیا آماری مکمل های قاچاق در کشور داریم افزود: آمار دقیقی از فرآورده‌های دارویی یا مکمل‌های قاچاق وجود ندارد باید توجه داشت که فروش فرآورده‌های قاچاق در داروخانه‌ها ممنوع است و 11 هزار داروخانه‌ای که تحت نظارت وزارت بهداشت هستند، امکان عرضه فرآورده قاچاق بسیار پایین است. 

کبریایی زاده تصریح کرد: باید عرصه تولید و واردات و توزیع مکمل های ورزشی در کشور ساماندهی شود با اینکه عملکرد وزارت بهداشت در ساماندهی این داروهای قاچاق بسیار مناسب است اما عملکرد این وزارتخانه در ساماندهی مکمل های ورزشی مناسب نبوده و باید سازمان غذا و دارو با همکاری سازمان ورزش و جوانان با هم در این حیطه به فعالیت بپردازند.

وی تاکید کرد: تمام افراد باید بدانند که محل عرضه مکمل ها داروخانه است و باشگاه‌های بدن‌سازی به هیچ عنوان حق فروش مکمل یا تجویز مکمل ها را ندارند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: