کد خبر: ۷۲۵۸۴
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۰ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 09
شفا آنلاین>سلامت>سالانه بیش از بیست هزار نفر در کشور دچار عارضه مرگ مغزی می‌شوند که عمدتا جوانان با سنین بیست تا سی و پنج سال را تشکیل می‌دهند
به گزارش شفا آنلاین، سالانه بیش از بیست هزار نفر در کشور دچار عارضه مرگ مغزی می‌شوند که عمدتا جوانانی هستند که سنین بیست تا سی و پنج سال را تشکیل می‌دهند.

طبق آماری که بیست و هفت روز پیش (12 تیرماه) توسط جعفر صالحی رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله در گفت گو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اعلام شد؛ "سالانه بیست هزار نفر سانحه دیده حوادث ترافیکی دچار عارضه مرگ مغزی می‌شوند اما خانواده‌ها حاضر به اهدای عضو عزیزان از دست رفته‌شان نیستند."

وی در ادامه گفت: البته تنها مشکل ، رضایت خانواده ها نیست که چالش ایجاد کرده است بلکه " تعداد مراکز پیشرفته ویژه پیوند اعضا در کشورمان واقعا انگشت شمار است، درحالیه تعداد بیماران مرگ مغزی و همچنین دریافت کنندگان پیوند بسیار زیاد است و در ضمن پیوند اعضای بیشتری از بدن در این مراکز به علت کمبود یا نبود تجهیزات مورد نیاز و یا اساتید برجسته جراحی و پیوند ، انجام نمی‌گیرد و این مهم نیازمند ساز و کاری جدی از سوی وزارت بهداشت و البته سایر وزارتخانه های مربوطه کشور است."

ایران یکی از فقیر‌ترین کشور‌ها در زمینه اهدای عضو
هاشمیان هماهنگ کننده پیوند عضو دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگار جوان گفت: در ایران بیست و پنج هزار نفر نیازمند اهدای عضو هستند و در صورتی که خانواده افراد سانحه دیده ترافیکی به اهدای عضو افرادی که مرگ مغزی آن ها تایید می‌شود رضایت دهند ، هر فرد مرگ مغزی می‌تواند چهار نیازمند اهدای عضو را از مرگ حتمی نجات دهد.

وی در ادامه افزود‌: علاوه بر این هر فرد سانحه دیده می‌تواند بیش از سی نفر را از بعضی بیماری های سخت بافتی و استخوانی نجات دهد. این در حالی است که طبق آمار سازمان بهداشت جهانی اهدای عضو در ایران  1.7 در میلیون است در حالی که سایر کشور‌های جهان از هر سی و چهار نفری که مرگ مغزی آن‌ها تایید می‌شود یک نفر اعضایش را اهدا می‌کند.

با توجه به آمار این سازمان جهانی به نظر می‌رسد کشور ما در زمینه اهدا عضو جزء کشور های فقیر به شمار می‌شود.

بعضی از اعضای افرادی که به مرگ طبیعی فوت کرده‌اند قابل پیوند است
هاشمیان هماهنگ کننده پیوند عضو دانشگاه علوم پزشکی ایران می گوید‌: بعضی از اعضای افرادی که به علت مرگ طبیعی از دنیا رفته‌اند نیز قابل اهدا خواهد بود. اعضایی مثل دریچه قلب و بعضی از بافت‌ها در پا و بعضی از استخوان‌ها که می‌تواند به افرادی که در تصادفات جراحات جدی دیده‌اند کمک کند.

اهدای عضو جوان بیست و نه ساله در بیمارستان شهدای هفت تیر 
روز پنجشنبه (پانزدهم مردادماه) جوان بیست و نه ساله‌ای که متاسفانه به دلیل سقوط از پشت خودروی وانت دچار ترمای مغزی شد با رضایت خانواده اعضای بدنش را در بیمارستان شهدای هفت تیر اهداء کرد.

خانواده آرش افشار جزء معدود خانواده‌های اهدا کننده عضو در ایران به شمار می‌روند. اعضای بدن این جوان بیست و نه ساله چهار نفر را از مرگ حتمی نجات داد.

یک نیازمند به قلب‌، دو نیازمند به کلیه و یک نیازمند به بافت کبد‌. همچنین اعضای بافتی و استخوانی وی می‌تواند بیش از سی نفر را از بیماری‌ها و آسیب‌های سخت بافتی و استخوانی نجات دهد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: