کد خبر: ۷۲۵۲۷
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۵ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 10
شفا آنلاین>سلامت>مرگ براثر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي از مهم‌ترين دلايل اختلاف اميد به زندگي در بومي‌ها و مردم مهاجر استراليا است و دولت اين کشور تصميم دارد تا با اقداماتي اين فاصله را کاهش دهد.
به گزارش شفا آنلاین،براساس آمارها، ميزان مرگ براثر بيماري‌هاي قلبي در بين زنان 35-44 ساله بومي استراليا 15برابر بيش از زنان سفيدپوست نسل مهاجران اين کشور است.

به نظر مي‌رسد، اقدامات بهداشتي که توانسته است از سال 1998، تا 41درصد ميزان مرگ بوميان براثر بيماري‌هاي قلبي را کاهش دهد، مي‌تواند به‌عنوان معياري براي اقدامات آينده در نظر گرفته شود.

باوجوداين خبرهاي خوب، ميزان ابتلاي بومي‌ها به بيماري‌هاي قلبي، 6/1برابر ساير مردم و دسترسي آنها به خدمات درماني هنوز کافي نيست. تفاوت ارقام بين اين دو جامعه در استراليا، در بين زنان جوان بسيار بيشتر است. زنان بومي استراليايي 35-44 ساله 15برابر بيش از هم‌سن‌وسالان خود در جامعه سفيدپوست استراليا براثر بيماري‌هاي قلبي جان خود را از دست مي‌دهند. اين اختلاف بين مردان بومي و مردان سفيدپوست استراليايي حدود 8درصد است.

از زمان اجراي اقدامات جديد، ميزان بومي‌هايي که بعد از يک حمله قلبي بزرگ مورد عمل جراحي براي بازکردن رگ قرار گرفته‌اند، از 25درصد به 46درصد رسيده است. اين ميزان در بين زنان غيربومي سفيدپوست، 70درصد است.

آمارها نشان مي‌دهند که تغيير مراقبت‌هاي درماني براي بومي‌ها تا چه حد تغيير کرده است. ازجمله اين تغييرات، افزايش تعداد بيماران نيازمند درمان در نخستين مراحل درماني و ميزان بيماراني است که درمان خود را ادامه مي‌دهند. اقدامات پيشگيرانه هم گسترده‌تر شده است.

گزارشي در همين مورد مي‌گويد: «بيماري‌هاي قلب و عروق يکي از بزرگ‌ترين معضلات سلامتي مردم بومي و يکي از مهم‌ترين دلايل تفاوت اميد به زندگي بين بومي‌ها و مردم ديگر استراليا است.»

در ماه مارس 2014، نمايندگان دولت و ايالت‌ها جلسه‌اي براي تعيين اولويت‌هاي کاهش فوتي‌هاي بيماري‌هاي قلبي ترتيب دادند که شامل روش‌هاي پيشگيرانه و تشخيصي بهتر بود.

تأکيد اقدامات پيشگيرانه به اين معني بوده که فشارخون 8 نفر از هر 10 بيمار بومي مبتلا به بيماري‌هاي قلبي در 2 سال گذشته چک شده است و از هر 5 سيگاري با ريسک بالا، 2 نفر براي ترک سيگار صحبت شده است، اما نتايج درباره عوامل ديگر بيماري‌زا مانند شيوع تب رماتيسمي که سبب صدمات دائمي به قلب مي‌شود، چندان مثبت نبوده است.

شيوع تب رماتيسمي در بومي‌هاي استراليا، 53 از هر 100هزار نفر و در بين مردم عادي استراليا، 2/0 از هر 100هزار نفر است.

احتمال آنکه بوميان جوان‌تر 4-14ساله به اين بيماري مبتلا شوند، بسيار بيشتر است و احتمال عود تب روماتيسمي در بين بوميان استراليايي نيز بيش از 30 درصد و در بين مردم عادي نزديک 11درصد است.

بوميان استراليا به مردمي گفته مي‌شود که پيش از ورود مهاجران سفيدپوست در آن جزاير ساکن بوده‌اند. جمعيت بوميان استراليا با احتساب بوميان جزيره‌هاي تنگه تورِس در حدود نيم ميليون نفر است که دو و نيم درصد جمعيت استراليا را شامل مي‌شود. برخي معتقدند پيش از استعمار استراليا قرن هجدهم توسط بريتانيا جمعيت بوميان اين سرزمين 300هزار تا يک‌ميليون نفر بوده است. طي دو قرن گذشته از تعداد بوميان به‌شدت کاسته شده که علت اصلي آن بيماري‌هاي گوناگون و رانده شدن از زمين‌هاي خود و نيز کمبود آب و غذا بوده است.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: