کد خبر: ۷۲۵۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۵ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 09
مدیر گروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران خبر داد
شفاآنلاین:سلامت>درمان>مدیر گروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: برای تولید مکمل‌ در کشور محدودیت داریم به طوری که برای مکمل‌های بیمارستانی و بیماران بد حال که در ICU بستری هستند فقط نیاز 5 تا 10 درصد را می‌توانیم تأمین کنیم.

به گزارش شفا آنلاین : سیدعلی کشاورز در نشست خبری به مناسبت برگزاری سومین همایش مکمل‌های غذایی و دارویی، گفت: طبق اصول تغذیه هر انسانی باید با رژیم غذایی مناسب نیازهایش را تأمین کند اما برخی دوران‌ها مانند تولد تا 2 سالگی، پیش‌دبستانی، بلوغ، بارداری و برای ورزشکاران وجود دارد که ناچار هستند از مکمل‌ها استفاده کنند.

وی هشدار داد: بسیاری از مکمل‌هایی که به کشور قاچاق می‌شود داروها و هورمون‌هایی وجود دارد که برای جلب‌توجه مصرف‌کننده کارایی بهتری را از خود نشان می‌دهند در حالی که باید نسبت به کیفیت آن دقت شود.

کشاورز با اشاره به اینکه میزان مصرف مکمل‌ها اهمیت دارد، گفت: برخی از مکمل و ویتامین‌ها مانند ویتامین A در صورتی که به میزان بالایی مصرف شود مسمومیت‌زا خواهد شد این در حالی است که در باشگاه‌های بدنسازی افرادی که دانش و صلاحیت علمی ندارند به هر میزانی که می‌خواهند مکمل تجویز می‌کنند.

مدیر گروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران در رابطه با وضعیت تولید این مکمل‌ها در کشور، گفت: به جزء ویتامین A و مینرال که در کشور تولید می‌شود در سایر مکمل‌ها محدودیت داریم، تولید آنها ناچیز بوده و عمدتاً وارداتی هستند و وزارت بهداشت به شرکت‌ها در صورتی مجوز می‌دهند که به سمت تولید بروند.

کشاورز افزود: در حال حاضر حتی برای مکمل‌های بیمارستانی که برای بیماران بد حال در ICU مصرف می‌شود فقط می‌توانیم 5 تا 10 درصد نیاز را تأمین کنیم چرا که مکمل‌ها مانند دارو نیستند، تولیدشان سخت بوده و خطر آلودگی دارند.

وی ادامه داد: از طرفی شرایط ورود مکمل‌ها به کشور نیز سخت است و باید مستندات آن به همراه مجوز مصرف وجود داشته باشد.

مدیر گروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مکمل‌ها و ویتامین‌ها شامل داروهای دوپینگ نمی‌شوند تنها مکملی که در صورت مصرف دوز بالا دوپینگ محسوب می‌شود کافئین است اما در صورتی که به این مکمل‌ها آلودگی اضافه شده شامل لیست دوپینگ شده و داروها و هورمون‌ها فقط دوپینگ محسوب می‌شوند.

سومین همایش مکمل‌های غذایی و دارویی با رویکرد مکمل‌های ورزشی 28 تا 30 مرداد در هتل المپیک تهران برگزار می‌شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: