کد خبر: ۷۲۵۰۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 09
مدیر کل دارو وزارت بهداشت:
شفاآنلاین:سلامت>درمان>مدیر کل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو گفت: پس از توافق افزایش واردات به کشور نخواهیم داشت و میزان واردات در همان سقف قبلی می ماند یا حتی کمتر می شود.
به گزارش شفا آنلاین : مهدی پیرصالحی، مدیر کل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو با بیان اینکه تحریم ها باعث فشارهای سنگینی در حوزه دارو شد اظهار داشت: توافق اولیه در لوزان، مقداری در زمینه تامین و هزینه های دارو تاثیر داشته و این توافق کمک کرده تا بتوانیم بحران دارویی را مدیریت کنیم.
وی با بیان اینکه به علت تحریم در سال های 91 و 92 کشور متضرر شد و خیلی از بیماران دچار کمبودهای دارویی شدند، یادآورشد بحران شدیدی در داروهای بیهوشی در آن سالها پیش آمد که عمل های جراحی را دچار تأخیر می کرد و آسیب هایی به حوزه دارو وارد کرد . از طرفی نیز تحریم برخی تجهیزات که شرکت های دارویی نیاز داشتند ، شامل تحریم بود و کشور در تأمین این موارد مشکل داشت.
پیرصالحی افزود: خوشبخاته از سال 92 این بحران ها مدیریت و مشکلات دارویی کمتر شد.
وی گفت: امیدواریم پس از توافق شاهد تحولات مثبتی در حوزه دارو باشیم و به طور قطع پس از توافق نیز افزایش واردات نخواهیم داشت و در همان سقف واردات می مانیم یا کمتر خواهد شد اما بحثی که می تواند ما را کمک کند این است که وارد بازارهای صادراتی شویم و از این فرصت استفاده کنیم و تراز دارویی خود را مثبت کنیم.
این مسوول خاطر نشان کرد: سرمایه گذاری خارجی در زمینه دارو می تواند هم در بحث نوسازی صنایع و هم در سرمایه گذاری های جدیدی که شرکتهای خارجی به صورت مستقل یا به صورت شراکت با شرکت های ایرانی برای تولید داروهای جدید دارند، موثر باشد.
پیرصالحی اظهار داشت: واردات دارو به همان سقف سابق خواهد بود و افزایش واردات مشکلی از کشور حل نمی کند؛ تسهیل روابط مالی باعث می شود که به موقع داروها را در اختیار داشته باشیم و تامین کنیم و افزایش واردات به صنعت ما لطمه می زند. در مورد داروهایی که دارای مشابه تولید داخل هستند لازم نمی دانیم که افزایش واردات داشته باشیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: