۱- ابتدا انتظاراتتان را تعیین کنید
اولین قدمی که باید بردارید تعیین اهداف کوتاه و بلندمدت است. قبل از اینکه پروژهای را آغاز کنید، چشمانداز آن را درنظر بگیرید.
۲- تحقیق کنید
حامیان مالی بالقوهتان را پیدا کنید. نکته کلیدی این است که بتوانید
افراد، سازمانها و شرکتهایی را که ممکن است به حوزه پروژه ترویجی شما
علاقهمند باشند یا دلیلی برای حمایت از آن را داشته باشند، پیدا کنید. از
این موضوع مهمتر، پیداکردن راهی برای دسترسی به این افراد، سازمانها و
شرکتها است. راه سادهتر این است که از افراد نزدیک شروع کنید.
ببینید میان همکاران، هیاتمدیره و مدیرانتان چه کسانی ممکن است حامیان مالی بالقوهای را بشناسند. بعد از اینکه این افراد را شناسایی کردید به سراغ شبکهسازی برای دسترسی به حامیان بالقوه دیگر بروید.
۳- دلیل موجه و تاثیرگذاری برای حمایت ایجاد کنید
حامیان شما حتما میپرسند چرا باید پولشان را صرف پروژه ترویجی شما کنند.
باید بتوانید دلیل روشنی برای کمک مالی بیاورید و افق روشنی را برای
موفقیت پروژهتان ترسیم کنید. اگر دلیل موجهی برای حمایت مالی ایجاد کنید،
حامیان مالی به پروژه شما بهجای خیریه، بهعنوان سرمایهگذاری نگاه
میکنند و احتمال بیشتری وجود دارد که حمایتشان را جلب کنید. از این گذشته،
دلایل قوی و تاثیرگذار، اشتیاق افراد را برای کمک مالی افزایش میدهد.
شاید این کار بهنظر ساده بیاید، اما در عمل بسیاری از پروژههای ترویجی
(چه آنهایی که قدیمیتر هستند و چه تازهترها) از عهده این کار بر
نمیآیند. برای اینکه بتوانید دلایل تاثیرگذار و موجهی ارایه کنید، باید
بتوانید موارد زیر را توضیح دهید:
- پروژه ترویجی شما به دنبال حل چه مشکلی است؟
- راهحل شما برای حل این مشکل چیست؟
- اگر موفق شوید چه تغییراتی ایجاد میشود؟
- اگر شکست بخورید چه اتفاقی میافتد؟
- چرا شما بهترین گروه برای حل این مشکل هستید؟
۴- تصویری حقیقی، فوری و انسانی از درخواستهایتان ایجاد کنید
موثرترین درخواستهای کمکمالی آنهایی هستند که حقیقی، شخصی و فوری
میباشند. از داستانهای تاثیرگذار پروژهتان بگویید، برای پاسخ به سوالات
بالا از عکس و ویدیو استفاده کنید تا بتوانید کمکهای مالی حامیانتان را با
نتایج و تاثیرات ملموس پیوند دهید. اینگونه به حامیان مالیتان فرصتی
میدهید تا نتایج کمکهایشان را ببینند.
۵- مباشران خوب و درستکاری باشید
کمک مالی یک حامی درواقع گستره اعتماد آنها به شما، سازمان شما و اهداف
ترویجی شما است. پس به یاد داشته باشید که نهتنها مباشر سرمایهای که آنها
در اختیار شما میگذارند هستید، که اعتماد آنها نیز در دستان شما است. در
طول پروژه ترویجیتان بهطور مداوم، هم برایشان کارت تشکر و هم گزارشهای
به روز شده پروژهتان را بفرستید.
۶- مراسم و برنامههای متفاوت برگزار کنید
یکی از راههای رایج جذب کمکهای مالی برای پروژههای ترویجی، برگزاری
برنامههای متفاوت با درنظر گرفتن مبلغی برای شرکتکردن است. برای نمونه:
- برگزاری ورزشهای ساده و گروهی مانند پیادهروی، دویدن صبحگاهی، کوهنوردی و...
- برگزاری جلسات کتابخوانی
- بازارچههای هفتگی، ماهانه یا نوروزی
۷- یک استراتژی برای ایمیل فرستادن تدوین کنید
یکی از بهترین راهها برای تشویق افراد به کمک مالی، فرستادن ایمیل است.
اما این کار نیازمند تدوین یک طرح و استراتژی دقیق است تا بتوانید به این
وسیله مقدار میزان کمکهای مالی را افزایش دهید. تعیین کنید هر چند وقت
یکبار میخواهید ایمیل بزنید. در انتخاب موضوع ایمیل هم دقت کنید. تحقیقات
نشان میدهد بسیاری از افراد تنها با خواندن موضوع ایمیل تصمیم میگیرند
که آن ایمیل را باز یا حذف کنند.