کد خبر: ۷۲۴۲۶
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۰ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 09
شفا آنلاین>تغذیه>تقريبا هرکسي با انگيزه و ميل شديد به سلامتي به‌طورجدي يک‌بار يا بيشتر به زندگي بدون گوشت فکر کرده است.

به گزارش شفا آنلاین،اگر درباره محروميت بدن «برگردوست» خود با چنين رژيمي ترديد کرده‌ايد، نگران نباشيد. از نظر بيوشيميايي تغييرات بسيار چشمگيري در بدن شما رخ نخواهد داد. البته عدم وقوع هيچ مورد چشمگير به معني مفيد بودن آنها براي شما نيست. به موارد زير توجه کنيد:


ممکن است تنها چند کيلوگرم از وزنتان را از دست بدهيد. اخيراً گروهي از پژوهشگران همه کارآزمايي‌هاي باليني انجام شده درباره رژيم‌هاي غذايي گياهي در ارتباط با کاهش وزن را مورد بررسي قرار دادند. يافته‌هايي که در ژورنال Nutrition منتشر شده نشان مي‌دهند که تمايل به خوردن سبزي‌ها موجب کاهش وزن شما مي‌شود، حتي اگر کاهش وزن، هدف اصلي براي روي آوردن به گياهخواري نبوده نباشد. متوسط کاهش وزن به‌دست آمده بر اساس اين بررسي حدود 5/3 کيلوگرم بوده است. شما ممکن است در ابتدا کمي نفخ داشته و برخي باکتري‌هاي مفيد را در معده خود داشته باشيد.

بدن شما آنزيم‌هاي هضم‌کننده‌اي دارد که هم پروتئين‌هاي موجود در گوشت و هم سبزي‌ها را مورد استفاده قرار مي‌دهد و زماني که شما خوردن گوشت را متوقف کنيد، عملکرد اين آنزيم‌ها تغيير نخواهد کرد.

بااين‌وجود محقق اين تحقيق مي‌گويد، همه کربوهيدرات‌هاي غيرقابل‌هضم در منابع پروتئيني گياهي و ساير غذاها با اساس گياهي مي‌توانند الگوي باکتريايي روده شما را تغيير دهند. پژوهشگران بر اين باورند که کربوهيدرات‌هاي جديد مي‌توانند به افزايش جمعيت باکتريايي دستگاه گوارش شما کمک کنند. چون دستگاه گوارش شما براي سازگاري با اين ساکنين جديد به زمان بيشتري نياز دارد، شما در ابتدا احساس نفخ خواهيد داشت؛ اما با کمي صبر با وضعيت موجود تطابق پيدا مي‌کنيد. همچنين رژيم‌هاي غذايي گياهي خطر ابتلا به بيماري‌هاي مزمن مختلف مرتبط با اندازه دور کمر شما را کاهش مي‌دهند.


ممکن است از خودتان در برابر بيماري‌هاي قلبي محافظت کنيد. چندين مطالعه بزرگ شامل بيش از 76 هزار زن و مرد، گياهخواران و غير گياهخواراني با سبک‌هاي زندگي مشابه را بررسي کرده‌اند. نتايج نشان مي‌دهند که مرگ ناشي از بيماري ايسکميک قلبي (ناشي از تنگي شديد يا بسته شدن عروق کرونري) شايد به علت کاهش ميزان التهاب در گياهخواران 24 درصد نسبت به گوشت‌خواران کاهش يافته است. تاثير ضدالتهابي رژيم‌هاي غذايي گياهي به ‌مرور زمان اثبات شده است.


ممکن است ذائقه چشايي خود را از دست بدهيد. زينک يا روي يک ريزمغذي ضروري است که در عملکردهاي زيادي از جمله تقويت سيستم ايمني بدن نقش دارد؛ اما اين ماده معدني که در صدف‌ها و گوشت قرمز به وفور يافت مي‌شود، همچنين براي حس چشايي و شنوايي ضروري است. مطالعه انجام شده در موسسه علوم زيستي دانشگاه توکوشيما ژاپن نشان داده است که کمبود روي عامل اصلي اختلال در ذائقه و حس چشايي است.

نتيجه‌گيري نويسندگان اين مطالعه درباره اينکه چرا گياهخواران جديد نياز به انجام تلاشي ويژه براي دستيابي به سطحي مناسب از روي دارند، اين است که بيماران مبتلا به اختلال در حس چشايي ممکن است در جذب روي دچار نقص و مشکل باشند. درحالي‌که لوبياها، مغزهاي خوراکي، غلات سبوس‌دار و ترکيبات لبني همگي مقدار روي را براي بدن فراهم مي‌آورند، اما اسيدفيتيک موجود در غلات سبوس‌دار، لوبياها، حبوبات و دانه‌هاي خوراکي مي‌تواند در جذب روي اختلال ايجاد کنند. در نتيجه ممکن است گياهخواران نسبت به گوشت‌خواران به 50 درصد روي بيشتر نياز داشته باشند. ميزان مصرف روزانه توصيه‌شده براي زنان 8 ميلي‌گرم است، به اين معني که شما ممکن است بخواهيد همه تلاشتان را براي دريافت حداقل 12 ميلي‌گرم زينک انجام دهيد.


عضلات شما ممکن است به زمان بيشتري براي بازيابي نياز داشته باشند. پروتئين‌ها براي عضلات ساختماني، حفظ آنها و ترميمشان بعد از فعاليت ورزشي ضروري هستند. در اين مورد بحثي وجود ندارد اما در مورد منبع تامين پروتئين‌ها جاي بحث وجود دارد. پروتئين‌هاي گياهي و حيواني هر دو قابل‌استفاده هستند اما در مورد پروتئين گياهي زمان بيشتري براي انجام کار موردنياز است. ت

وصيه کارشناسان به ورزشکاران گياهخوار اين است که پروتئين بعد از ورزش خود را به شکل مايع دريافت کنند، چون مايعات نسبت به پروتئين‌هاي جامد سريع‌تر در بدن جذب مي‌شوند. يک اسموتي با شير نارگيل، شير بادام، شير شاهدانه يا شير سويا درست کنيد و کربوهيدرات‌ها را به شکل ميوه‌هاي تازه براي دوباره پر کردن ذخاير گليکوژن بدنتان براي کسب انرژي بعد از ورزش به آن اضافه کنيد.

براي تهيه اسموتي از سه‌چهارم فنجان ماست بدون چربي، يک عدد موز، نصف فنجان توت‌فرنگي منجمد، نصف فنجان بلوبري منجمد، يک فنجان اسفناج، يک قاشق غذاخوري کره بادام‌زميني حاوي دانه کتان، يک قاشق غذاخوري شاهدانه و سه‌چهارم تا يک فنجان شير با 1درصد چربي استفاده کنيد.


ممکن است به مکمل‌هاي غذايي اما نه به مقدار زياد نياز داشته باشيد. بررسي‌ها نشان مي‌دهد که گياهخواران همانند گوشت‌خواران تمايل به دريافت مقادير مشابهي آهن دارند. اين موضوع در مورد کلسيم و ويتامين B12 که عملکرد صحيح اعصاب ضروري است، نيز صدق مي‌کند؛ اما اگر شما در مورد هريک از اين مواد مغذي از جمله روي نگران هستيد ممکن است به استفاده از مکمل‌هاي غذايي نياز داشته باشيد.

سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: