کد خبر: ۷۲۳۹۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۱ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 08
شفاآنلاین:سلامت>درمان>مصرف مواد‌مخدر، برخي داروها و حتي اتخاذ برخي روش‌هاي درماني به مرور زمان مي‌تواند باعث آسيب ديدگي قلب شود.
به گزارش شفا آنلاین :  به فهرستي از موادمخدر و داروهاي مضر براي قلب اشاره شده است . اين مواد مي‌تواند عضله قلب را ضعيف کند و يا به سيستم الکتريکي آن آسيب برساند. البته اگر به موقع جلوي آسيب گرفته شود، عملکرد قلب بهبود مي يابد.‏نکته قابل ذکر اين که ممکن است نتوان درمان بيماري‌هايي مانند سرطان يا ADHD را به دليل اهميت آن متوقف کرد يا به تأخير انداخت و هدف ما نيز از درج اين مطالب تعلل در درمان بيماري‌ها نيست بلکه دادن آگاهي به مخاطباني است که به نوعي درگير بيماري هستند و يادآوري اين نکته که هميشه و در همه حال بايد مراقب قلب خود باشيد.



*کوکائين:

کوکائين مي‌تواند باعث بالا رفتن فشارخون و ضربان قلب شود. به گفته متخصص قلب و عروق، دکتر کوين‌کامبل از دانشگاه شمال کارولينا، بالا رفتن فشارخون و ضربان قلب مي‌تواند به عضله قلب آسيب برساند و به حمله قلبي يا سکته منجر شود. مصرف طولاني‌مدت کوکائين مي‌تواند به بيماري به نام کارديوميوپاتي (نوعي بزرگ شدن و ضعيف شدن قلب) منجر شود که باعث نارسايي احتقاني قلب مي‌شود. اين امر مي‌تواند به بروز مشکلات جدي مانند کمبود نفس، ورم و خطر ناگهاني ايست قلبي منجر شود.

*قرص‌هاي اکستازي يا اکس و ريتم قلب:

اين قرص‌هاي آمفتامين غيرمجاز مي‌تواند روي انقباض طبيعي قلب تأثير بگذارد. به گفته دکتر کامبل، مصرف اين قرص مي‌تواند به آريتمي کند و در برخي موارد به آريتمي مهلک قلبي و ايست قلبي ناگهاني منجر شود. در صورت داشتن هر نوع بيماري قلبي، بايد از مصرف محرک‌هايي مانند کافئين و آمفتامين‌ها و هر نوع مواد مخدر و داروهايي که براي شما تجويز نشده است، پرهيز کنيد.

‏*داروهاي ADHD و بيماري قلبي:

داروهاي محرک مانند «متيل فنيدات» که بيشتر با نام تجاري «ريتالين» شناخته مي‌شود از گروه مفتامين‌هاست و براي درمان بيش‌فعالي تجويز مي‌شود. اما در برخي موارد، در کودکاني که مستعد بيماري قلبي هستند، باعث بروز مشکلات قلبي مي‌شود. بنابراين قبل از شروع هر نوع درمان براي کودک، پزشک را از هر نوع علايم قلبي وي از جمله درد قفسه سينه، ريتم نامنظم قلب، فشارخون بالا يا حمله قلبي اخير مطلع کنيد.

*شيمي‌درماني و نارسايي قلبي:

به طور کلي بهبوديافتگان بايد مراقب قلب خود باشند. يکي از علت‌هايي که بيماران سرطاني به ناراحتي قلبي مستعد مي شوند، اين است که برخي داروهاي شيمي‌درماني براي قلب سمي است و يکي از شايع‌ترين بيماري ها در اين زمينه، بيماري به نام «نارسايي قلبي» است.داروهايي که براي شيمي‌درماني استفاده مي‌شود، مي‌تواند باعث تضعيف عضله قلب شود. اين ضعف باعث مي‌شود پمپاژ قلب سخت‌تر شود و علايمي مانند کمبود نفس هنگام استراحت، درد قفسه سينه، ورم قوزک پا يا دست‌ها ايجاد شود و ضربان قلب سريع يا غيرمنظم شود. البته نوع جديدتر شيمي‌درماني داراي عوارض جانبي کمتري است و خطر ابتلا به بيماري قلبي به طور چشمگيري پايين‌تر است.

*پرتودرماني براي درمان سرطان:

دوز بالاي پرتو مي‌تواند به قلب آسيب برساند و به افزايش مرگ ناشي از بيماري قلبي منجر شود. براي بيماران مبتلا به سرطان سينه، ميزان پرتوي که به قلب مي‌رسد کمي نگران‌کننده است. به گفته محققان در روش‌هاي پرتودرماني جديد و پيشرفته ميزان پرتو‌دهي به قلب در زناني که تومور در سمت چپ سينه داشتند کاهش يافته است و راه‌هاي جديد شامل نگه داشتن نفس عميق به جاي تنفس آزاد در زمان پرتودرماني، کنترل کردن تنفس و مسدود کردن پرتو در موارد زيادي مي تواند قلب را از ميزان قابل ملاحظه پرتو در امان نگه دارد.

‏*اشعه CT اسکن و آسيب ديدگي قلب:

قرار گرفتن در معرض اشعه سي‌تي‌اسکن مي‌تواند به قلب آسيب برساند.در اسکن عکس‌هاي متعدد گرفته مي‌شود و هر کدام ، فرد را در معرض اشعه قرار مي‌دهد. در سال‌هاي اخير، تلاش بر اين است که براي به حداقل رساندن خطر، از اشعه خيلي پايين‌تر استفاده شود.

*داروهاي رفع اختلال نعوظ و فشارخون:

برخي داروهاي تجويز شده مي‌تواندبه قلب فشار وارد کند. بيماران قلبي که نيتريت مصرف مي‌کنند بايد از مصرف داروهاي رفع نعوظ مانند سياليس پرهيز کنند. ترکيب اين دارو با داروهاي نيتريت مي‌تواند باعث افت خطرناک خون شود. بنابراين قبل از درمان اختلال نعوظ اگر بيماري قلبي داريد با پزشک خود در ميان بگذاريد.

‏*خطرات داروهاي HIV

‏درمان ضد رترو ويروسي فعال (HAART) در بيماران مبتلا به HIV مي‌تواند به قلب آسيب برساند. اين دسته از بيماران به ميزان بيشتري در معرض خطر سکته قلبي، تصلب شرايين، سکته و حمله قلبي هستند.

*مسموميت جيوه

به گزارش Prevention، جيوه نوعي آلاينده محيطي است که مي‌تواند به طور جدي سلامت قلب را تهديد کند. مسموميت جيوه مي‌تواند باعث افزايش فشارخون شود و آريتمي ايجاد کند. شايع‌ترين علل اين مسموميت مصرف ماهي آلوده به جيوه است. بنابراين از مصرف ماهي‌هايي که جيوه زيادي دارد، پرهيز کنيد. مصرف ماهي سالمون، تن و ساردين گزينه مطمئني است. اگر نگران دارويي هستيد که مصرف مي‌کنيد و از اين بيم داريد که شايد براي قلب سمي باشد، با پزشک خود مشورت کنيد. خوشبختانه محققان معتقدند ، اثر اين مسموميت روي قلب در اغلب موارد قابل درمان و جبران پذير است.

روزنامه خراسان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: