کد خبر: ۷۲۳۸۳
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 09
شفا آنلاین>سلامت>مشاهده آگهي يک آرايشگاه زنانه که براي ارائه خدماتي نظير پاک‌سازي پوست به دنبال پزشک با پروانه مطب تهران مي‌گردد آن‌هم درحالي‌که تنها شماره تلفني براي تماس ذيل آگهي قيدشده و هيچ نام و آدرسي از آرايشگاه به چشم نمي‌خورد، ‌ذهن را به اين سمت هدايت مي‌کند که احتمالا يک جاي کار مي‌لنگد
به گزارش شفا آنلاین، اما طبق گفته‌هاي حجت‌ا... مقيمي معاون نظارت و برنامه‌ريزي سازمان نظام‌ پزشکي نه يک جاي کار بلکه اصل ارائه خدماتي که ذيل عنوان خدمات پزشکي تعريف‌شده‌اند و از سوي افراد غيرمتخصص ارائه مي‌شوند برهواست.

آرايشگاه‌ها به‌عنوان متوليان ارائه‌کننده خدمات زيبايي محل رجوع تعداد زيادي از متقاضيان اين دُر گران‌بهايند. خدماتي که گاه با اقدامات پزشکي هم‌مرز يا يکي مي‌شود و براي موجه جلوه دادن اقدامات خود ادعا مي‌کنند که اين اقدامات زير نظر پزشک مجربي که در آرايشگاه حضور دارد انجام مي‌شود و در اين ميان هستند کساني که علي‌رغم آنکه کلينيک‌هاي پوست و زيبايي اين خدمات را ارائه مي‌کنند، به آرايشگاه‌ها مي‌روند.

از منظر قانون هر اقدامي که به نحوي اثر درماني يا اصلاحي روي لايه‌هاي مختلف پوست، ناخن، ‌مو،‌ چشم، مخاط و ساير دستگاه‌هاي بدن انجام شود،‌يک اقدام پزشکي محسوب مي‌شود و انجام آن فقط از سوي پزشک تعريف‌شده در محل‌هاي تأييدشده شامل مراکز جراحي با پروانه و
تحت نظارت دانشگاه مربوطه انجام مي‌شود و هر عملي اين چهار شرط را نداشته باشد و تحت حيطه پزشکي باشد، غيرقانوني و دخالت در پزشکي محسوب شده و به دادگاه معرفي مي‌شود.

با اين تفاسير بخشي از خدماتي که ذيل عنوان خدمات زيبايي در آرايشگاه‌ها ارائه مي‌شود غيرقانوني است و تنها بايد از سوي پزشک در کلينيک‌ها يا مراکز درماني و بهداشتي داراي مجوز ارائه شود.


انجام بسياري از خدمات در آرايشگاه غير مجاز است

مقيمي در پاسخ به اين سؤال که ارائه کدام خدمات در آرايشگاه‌ها غيرقانوني است، مي‌گويد: «خدماتي نظير انواع ليزر (ليزر برداشت موي زائد و ...)، لايه‌برداري از صورت، الکتروليز، دستگاه کرايو و ليزر چربي براي کاهش وزن، همه به‌عنوان اقدامات پزشکي محسوب مي‌شوند و ارائه آن توسط فرد فاقد صلاحيت و در محل تعريف‌نشده غيرقانوني است.»

وي کاشت ابرو و گذاشتن خال به‌شرط رعايت نکات بهداشتي و ايمني از سوي آرايشگاه را به‌عنوان دو استثنا مي‌داند که آرايشگاه‌ها مجاز به انجام آن هستند.

وي در توضيح نکات ايمني براي کاشت ابرو و گذاشتن خال در آرايشگاه‌ها مي‌گويد: «درصورتي‌که آرايشگران دوره‌هاي موردنياز براي ارائه اين خدمات را در مراکز مورد تأييد گذرانده باشند و دستگاهي که مورداستفاده قرارمي‌گيرد، از سوي اداره کل تجهيزات وزارت بهداشت تأييديه داشته باشد، هنگام استفاده از دستگاه براي انجام تاتو يا خال گذاشتن ابزاري به نام هند پيس را که نوک دستگاه نصب مي‌شود را براي هر مشتري عوض کند و از رنگ‌دانه‌هاي مورد تأييد سازمان غذا و دارو استفاده کنند مجوز ارائه اين خدمات رادارند.»

معاون نظارت و برنامه‌ريزي سازمان نظام پزشکي خطاب به مشتريان و کساني که قصد دارند در آرايشگاه کاشت ابرو يا گذاشتن خال را انجام دهند، گفت: «درصورتي‌که هرکدام از شروط بالا رعايت نشود، آرايشگر در حال انجام کار غيرقانوني است و ممکن است سلامت آن‌ها به خطر بيفتد.» وي در همين خصوص مي‌گويد: «اگر فردي هنگام دريافت اين خدمات دچار عارضه‌اي شد، آرايشگر وظيفه دارد بيمار را به نزديک‌ترين پزشک منطقه راهنمايي کند يا درصورتي‌که مشتري بدحال بود اورژانس را خبر کند.»

مقيمي يکي از تجربيات خود را در برخورد با يک آرايشگاه متخلف بيان مي‌کند و توضيح مي‌دهد: «دريکي از آرايشگاه‌ها که به دليل انجام اقدامات غيرقانوني بسته‌شده بود و آرايشگران را بازداشت کرده بوديم، تعدادي سمباده چوب براي رنگ‌کاري ديدم و از يکي از آرايشگران پرسيدم از اين وسيله براي چه‌کاري استفاده مي‌کرديد، گفتند قبل از پيلينگ صورت، از اين سمباده که مخصوص ديوار و رنگ‌کاري است استفاده مي‌کرديم.» مقيمي با اشاره به اينکه ارائه خدمات ليزر در آرايشگاه‌ها غيرقانوني است، در خصوص شرايط استفاده از دستگاه ليزر از سوي پزشکان مي‌گويد: «قبل از آنکه پزشک آن دستگاه را خريداري کند، بايد دوره ايمني ليزر را بگذراند تا اطلاعات کاملي در اين زمينه که چطور مي‌تواند از بيمار و خودش محافظت کند، از پرتاب اشعه خودداري کند و اگر مشکلي رخ داد بداند چگونه مي‌توان شرايط را مديريت کرد، داشته باشد.»

وي همچنين مي‌افزايد: «بايد دوره برداشت موهاي زائد را گذرانده تا انواع مو و پوست را بشناسيم. همچنين هر پزشک موظف است شرح‌حالي از بيمار بگيرد و آلرژي‌ها و تاريخچه‌اي از بيماري‌هاي مادرزاد را از او سؤال کند. مردم بايد بدانند که هيچ‌يک از اين آموزش‌ها در آرايشگاه وجود ندارد و اگر فردي براي خدمات ليزر به آرايشگاه مراجعه کند، خود را درخطر قرارداده است.»

در کنار تلاش براي زيبايي، رسيدن به هيکلي متناسب يکي ديگر از دغدغه‌هاي خيل عظيمي از جوانان ما شده که افزايش تقاضا براي کاهش وزن سالن‌هاي ورزشي را به ارائه خدمات اين‌چنيني با خريد دستگاه‌هاي ليزر چربي فراهم کرده است.

مقيمي در همين زمينه مي‌گويد: «دستگاه کرايو و دستگاه ليپوماتيک که ليزر چربي انجام مي‌دهند، چربي را سرد و منجمد مي‌کند تا قطرش کم شود. ظاهر قضيه ازاين‌قرار است که اين دستگاه وارد پوست نمي‌شود اما در اصل به اين نحو نيست.»

معاون نظارت و برنامه‌ريزي سازمان نظام پزشکي همچنين مي‌افزايد: «فردي که اين خدمات را ارائه مي‌دهد، از لايه‌هاي چربي و پوست آگاهي دقيقي ندارد و نمي‌داند دستگاه را چه مدت بايد روي هر قسمت از بدن نگهدارد و از چه ژلي استفاده کند. از سوي ديگر ژلي که براي اين منظور وجود دارد بسيار گران است که سالن‌هاي ورزشي به‌جاي آن از روغن‌هاي معمولي يا زيتون استفاده مي‌کنند که عدم رعايت اين مسائل سبب مي‌شود فاصله‌اي بين طبلک و پوست ايجاد شود. ما تعداد زيادي شکايت داشتيم که چه عوارض و زخم‌هايي در اثر استفاده نادرست از اين دستگاه براي افراد ايجادشده است.»

در کنار ارائه خدمات پزشکي از سوي آرايشگاه‌ها، برخي براي موجه نشان دادن اين اقدام خود به دنبال جذب پزشک در آرايشگاه‌ها هستند. پديده‌اي که بارها در آگهي تبليغاتي آرايشگاه‌ها درج‌شده است، اما به نظر نمي‌رسد اجرايي شده باشد. مقيمي در پاسخ به اين سؤال که آيا واقعاً پزشکان در آرايشگاه‌ها حضور پيدا مي‌کنند، مي‌گويد: « من بعيد مي‌دانم که پزشکي به آرايشگاه برود. چند بارشده که با مشاهده آگهي تبليغاتي برخي آرايشگاه‌ها که در آن نوشته‌شده بود خدماتي نظير پاک‌سازي پوست با حضور پزشک انجام مي‌شود، تماس گرفتم و درخواست کردم که با پزشک صحبت کنم اما هر بار به من جواب دادند که پزشک حضور ندارد. بنابراين من فکر مي‌کنم اين فقط يک ادعا است و تابه‌حال اجرايي نشده.»

وي همچنين در خصوص برخورد سازمان نظام پزشکي با پزشکاني که در آرايشگاه‌ها حضور پيدا کنند، مي‌گويد: «اگر موردي مبني بر حضور پزشک در آرايشگاه مشاهده شود به پزشک اخطار مي‌دهيم و از او تعهد مي‌گيريم چنانچه دوباره تکرار شود، پروانه او را باطل مي‌کنيم.»

مقيمي در همين زمينه مي‌گويد: «من چنين موردي رانديدم. ما با انواع تخلف‌ها مواجه بوديم اما فکر نمي‌کنم پزشکي به دليل حضور در آرايشگاه احضار شده باشد. آرايشگاه‌ها تنها در نبود پزشک از اسم او سوءاستفاده مي‌کنند که تعداد موارد شناسايي‌شده در اين سطح از انگشتان يکدست هم کمتر است، ضمن اينکه تابه‌حال موردي نبوده که به اخطار و لغو پروانه بينجامد.»


آرايشگاه‌ها و سالن‌هاي ورزشي
غير مجاز را نمي‌توان شناسايي کرد

علي‌رغم وجود کلينيک‌هاي زيبايي و مطب‌هاي شخصي براي ارائه خدمات اين‌چنين، همچنان مراجعه مردم به آرايشگاه‌ها و سالن‌هاي ورزشي براي انجام اقدامات پزشکي کم نيست که شايد يک دليل آن کمبود نظارت بر آرايشگاه‌ها باشد، مقيمي در همين خصوص  مي‌گويد: «نظارت بر آرايشگاه‌ها از سوي معاونت بهداشتي دانشگاه‌هاي علوم پزشکي انجام مي‌شود و سازمان نظام پزشکي آماري از تخلفات آرايشگاه‌ها ندارد و ما تنها درصورتي‌که يک فردي از يک آرايشگاه يا سالن ورزشي شکايت کرده باشد مي‌توانيم اين مورد را پيگيري کنيم.

درحاليکه هر پزشک داراي شماره نظام پزشکي و هر مطب داراي پروانه‌اي است و ما به سادگي مي‌توانيم تمام شکايات و آسيب‌هايي که از اين راه به مردم وارد مي‌شود را پيگيري کنيم.»
تمايل به هرچه زيباتر شدن به‌عنوان يک دغدغه مهم بين انسان‌هايي که در عصر مدرن زندگي مي‌کنند هرروز بيشتر مي‌شود و در اين ميان اقدام مراکزي نظير آرايشگاه‌ها و سالن‌هاي ورزشي براي ارائه خدماتي که ممکن است تبعاتي نامشخص و ضرري نامعلوم بر سلامت انسان داشته باشد، اين مسئله ما را به اين سمت هدايت مي‌کند که براي زيباتر شدن، به راه‌هاي مختلف دستيابي به آن‌هم توجه کنيم و به بهانه رسيدن به چهره يا اندامي متوازن‌تر سلامت خود را به خطر نيندازيم.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: