کد خبر: ۷۲۳۳۵
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۰ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 07
شفا آنلاین>سلامت>یک فوق تخصص جراحی قلب و عروق گفت: حفظ مغز در جراحی قلب و عروق از اهمیت زیادی برخوردار است.

به گزارش  شفا آنلاین- رضوی، دکتر «مرتضی هداوند میرزایی» در حاشیه برگزاری این کنگره بیان کرد: در عمل های جراحی آئورت و آئورت سینه‌ای نتیجه عمل وابستگی زیادی به روشی دارد که برای حفظ مغز استفاده می‌شود.

وی توضیح داد: در عمل‌های قوس آئورت جریان خون موقتا متوقف می شود و اگر این عمل درست مدیریت نشود، منجر به ایجاد آسیب‌های مغزی شده و در نهایت روی بهبودی بیماری که جراحی قلب انجام داده است، اثرگذار خواهد بود.

دکتر میرزایی به دو روش مورد استفاده برای حفظ مغز در حین جراحی آئورت اشاره کرد و افزود: در روش نخست که مدت جراحی آن محدود به 30 دقیقه است، دمای بدن بیمار تا 18 درجه کاهش می یابد تا مغز با سوخت و ساز کمتری فعالیت کند و کمتر آسیب ببیند. در این شرایط به علت کاهش شدید دمای بدن امکان آسیب به سایر اندام ها چون کبد و کلیه وجود دارد.

وی امکان آسیب مغزی این روش را بین 25 تا 30 درصد عنوان کرد و گفت: این در حالی است که با استفاده از روش‌های دیگر این میزان آسیب کاهش پیدا خواهد کرد.

مدیرگروه جراحی قلب و عروق بیمارستان رضوی، به توضیح روش دوم پرداخت و تصریح کرد: در این روش دمای بدن بیمار تا 26 درجه پایین آورده می‌شود و جریان خون رسانی محدودی در مغز برقرار می شود.

وی ادامه داد: در این روش مدت عمل جراحی 90 دقیقه است و احتمال بروز عوارض مغزی به دو تا سه درصد می‌رسد به ویژه که اثرات کاهش دمای بدن روی سایر اندام‌های بدن بسیار کمتر خواهد بود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: