کد خبر: ۷۲۲۱۴
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۵ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 08
شفا آنلاین>سلامت>به‌طور متوسط یک‌سوم تا نیمی از مردم ممکن است در طول زندگی خود نیاز به نوعی عمل جراحی پیدا کنند یا به دلیل جراحی اعضای خانواده و دوستان نزدیک خود به‌طور مستقیم با این مسأله درگیر شوند.
بی‌شک دیدگاه پزشک جراح به عمل جراحی با مردم عادی به‌خصوص بیمار و نزدیکان او در بسیاری از موارد کاملا متفاوت است.
به گزارش شفا آنلاین، وقتی پزشک جراح انجام یک عمل جراحی را مطرح می‌کند، در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده است که خطر عمل‌نشدن بیمار بسیار بالاتر از عمل جراحی است و به نفع بیمار و حفظ سلامت اوست که با قبول خطر بالنسبه کم، عمل جراحی را بپذیرد. اما در بیشتر موارد بیمار در دنیای دیگری سیر می‌کند.


ز نظر او هر عمل جراحی یک رویداد بسیار مهم و بالقوه خطرناک است. بارها شنیده شده است که بیماران پس از بیهوشی دیگر به‌هوش نیامده‌اند یا هنگام عمل جان خود را از دست داده‌اند و در پس فکر بیمار پیوسته این نگرانی وجود دارد که نکند از عمل جراحی جان سالم به در نبرد.اما بسیاری از این توهمات که باعث ایجاد نگرانی و اضطراب‌های زیادی در بیمار می‌شود، بی‌اساس و ناشی از مطالبی است که دهان‌به‌دهان از سوی افراد ناآگاه به او منتقل شده است.

از همین‌رو بر آن شدیم تا در این ستون اطلاعاتی درباره جراحی‌های مختلف، دلایل ایجاد بیماری، روند درمانی و دوران نقاهت پس از جراحی را به زبانی ساده برای مخاطبان گرامی بازگو کنیم.

آمبولی‌ ریه


اگر یک تکه لخته خون به دلیلی در جریان خون قرار گیرد، به همراه جریان خون به مسیر خود ادامه می‌دهد تا آنکه در دهانه یک رگ گیر کند. در این حالت اصطلاح «آمبولی» به کار می‌رود.

پس از عمل جراحی در صورت بی‌حرکتی یا عواملی مانند چاقی ممکن است، لخته‌هایی در سیاهرگ‌های عمقی ساق و لگن‌ به وجود آیند.

به علت شکنندگی گاهی تکه‌هایی از این لخته‌ها جدا شده و با جریان‌ خون به طرف قلب رانده می‌شوند و پس از عبور از سمت راست قلب به داخل شریان‌های ریوی رفته و در دهانه آنها گیر می‌کنند. اگر حجم این لخته زیاد باشد سبب قطع ناگهانی گردش خود ریه و مرگ آنی می‌شود.

خوشبختانه در اکثر موارد لخته‌‌ها، کوچک است و فقط باعث علایمی مانند تنگی‌نفس و درد زودگذر می‌شود.آمبولی ریه و سکته‌ قلبی شایع‌ترین علل مرگ ناگهانی پس از عمل جراحی هستند.ریسک آمبولی در افراد مسن، چاق و کم‌تحرک بیشتر است. 

دکتر ایرج فاضل

رئیس جامعه جراحان


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: