کد خبر: ۷۲۱۶۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 07
شفا آنلاین>سلامت>یک متخصص جنین‌شناس گفت: با استفاده از تصویربرداری پیشرفته "Time-lapse" زیباترین جنین با مقایسه تصویربرداری مداوم مراحل رشد جنینی، برای انتقال به رحم مادر انتخاب می‌شود و عوارض چندقلوزایی کاهش می‌یابد.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر محمدعلی خلیلی، درباره روش Time-lapse اظهار داشت: با استفاده از تصویربرداری پیشرفته تایم‌لاپس جنین‌هایی که بالاترین شانس ایجاد حاملگی را دارند مشخص می‌شوند، در این روش زیباترین جنین با مقایسه کینتیک جنین‌ها (تصویربرداری مداوم مراحل رشد جنینی)، برای انتقال به رحم مادر انتخاب می‌شود؛ ارتباط بین کینتیک جنین طی تکامل و حاملگی مشخص است.

مسئول فنی آزمایشگاه ART پژوهشکده تولید مثل یزد در ادامه تصریح کرد: برای افزایش احتمال بارداری معمولا در اکثر برنامه‌های ART چندین جنین منتقل می‌شود، که با عوارضی برای مادر و نوزاد همراه است، به همین دلیل محققان همواره در جستجوی بهبود راه‌های ارزیابی جنین هستند.

این متخصص جنین‌شناس با اشاره به بررسی خصوصیات ظاهری جنین گفت: این بررسی در اکثر مراکز درمانی ناباروری مورد استفاده است، در سیستم Time-lapse با استفاده از انکوباتوری که مجهز به میکروسکوپ شده، هزاران تصویر از جنین کشت داده شده و در شرایط ثابت حرارت، گاز و رطوبت تهیه می‌شود.

خلیلی ادامه داد: طی بررسی تایم‌لاپس جنین از آغاز تا انتهای دوره تکاملی در شرایط پایداری در انکوباتور باقی‌می‌ماند، طی این دوره یک میکروسکوپ دیجیتالی ویژه هر ده دقیقه از جنین عکس می‌گیرد.

وی افزود: فیلم‌های تایم‌لاپس مشتق از صدها تصویر از تکامل جنین است، این فیلم‌ها اطلاعاتی را در اختیار ما می‌گذارند، که تقریبا با مشاهده از طریق روش‌های معمولی امکان‌پذیر نیست.

مسئول فنی آزمایشگاه ART پژوهشکده تولید مثل یزد بیان کرد: با مطالعه سه تا پنج روز اول تکامل جنین، رشد غیرطبیعی یا سایر شرایط غیرطبیعی را می‌توان تشخیص داد، که در این شرایط امنیت جنین‌ها مهمترین ویژگی سیستم Time-lapse است.

این متخصص جنین‌شناس گفت: در طول مدت کشت، جنین در شرایط ایمن، گرم و تاریک درست مانند بدن نگهداری می‌شود، در این روش جابجایی‌ها و دست‌ورزی‌هایی که روی جنین تأثیر منفی داشته باشد حذف شده و عوامل خطرزای بیرونی کنترل می‌شوند.

خلیلی درباره کاهش چندقلوزایی در این روش بیان کرد: با توجه به این‌که تیم درمانی IVF در این روش می‌تواند بهترین جنین را انتخاب کرده و فقط همان جنین را منتقل کند، خطر دوقلویی یا سه‌ قلویی کاهش می‌یابد، همچنین سیستم Time-lapse برای زنان مسن یا کسانی که تجربه شکست IVF دارند، بسیار موثر است.

وی درباره مزایای سیستم Time-lapse افزود: انجماد جنین‌های مازاد و امکان تکامل جنین‌ها در محیطی با حداقل اختلال در شرایط بهینه کشت و در نهایت کاهش هزینه‌های اقتصادی سیکل‌های درمانی ناباروری از دیگر مزایای سیستم تایم‌لاپس است.

خلیلی خاطرنشان کرد: در پژوهشکده تحقیقاتی درمانی یزد برای اولین بار در ایران برای یک زوج نابارور، از سیستم Time-lapse برای انتخاب بهترین جنین استفاده شد و در رمضان 1394 اولین نوزاد حاصل از این سیستم متولد شد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: