کد خبر: ۷۲۱۵۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۵ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 07
شفا آنلاین>سلامت جنسی>محققان دانشگاه رازی با بررسی علايم سندرم پيش از قاعدگی به این نتیجه رسیدند که اثربخشی آرميدگی عضلانی بر کاهش این دوران موثر است.

 به گزارش شفا آنلاین،سندرم پيش از قاعدگی يکی از شايع‌ترين مشکلات زنان است که می‌تواند منجر به کاهش کارايی تحصيلی، شغلی و اختلال در روابط بين فردی شود. بنابراين استفاده از برخی مداخلات جهت رفع اين مشکل ضروری به نظر می‌رسد. در این پژوهش  به بررسی اثربخشی آرميدگی عضلانی بر کاهش علايم سندرم پيش از قاعدگی پرداخته شد.

به عقیده محققان سندرم پیش از قاعدگی (PMS) مجموعه ای از علایم جسمی، روانی و احساسات مرتبط با چرخۀ قاعدگی در زنان است. این علایم شامل نوسانات خلقی، حساس شدن پستان ها، هوس خوراکی، خستگی، کج خلقی و افسردگی می شود.

تخمین زده می شود که از هر 4 زنی که در دوران قاعدگی قرار دارند، 3 تای آنها این سندرم را تجربه می کنند. بعضی از زنان در 20 سالگی دچار این سندرم شده، درحالیکه بعضی دیگر در اواخر 30 و 40 سالگی دچار این مشکل می شوند. این سندرم معمولا در الگوی همیشگی و قابل پیش بینی ظاهر می شود. در بعضی ماهها ممکن است علایم آن شدیدا سخت بوده و در سایر مواقع عادی بوده و یا حتی بسختی قابل تشخیص شود.

محققان دانشگاه رازی ، کارآزمايی بالينی با داشتن گروه شاهد و بررسی پيش-آزمون و پس‌آزمون را انجام داده اند. بدين منظور در سال 91-92 يکی از دبيرستان‌های دخترانه شبانه‌روزی استان کرمانشاه به صورت تصادفی خوشه‌ای انتخاب شد و پرسشنامه سنجش علايم سندرم پيش از قاعدگی در ميان دانش آموزان پخش گرديد.

پس از دو سيکل متوالی پرسشنامه‌ها جمع آوری شد و از ميان مبتلايان 30 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب گرديد و به صورت تصادفی در دو گروه آزمايشی و گواه جايگزين شدند. گروه آزمايش طی 8 جلسه آرميدگی عضلانی را در طول 1 ماه آموزش ديد و هر روز به طور مداوم همراه با دی وی دی آموزش آرميدگی عضلانی به تمرين پرداخت و سپس از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد.

درنهایت طبق مشاهدات مشخص شد که گروه آرميدگی عضلانی در پس آزمون، به طور معنی‌داری در ميانگين علايم سندرم پيش از قاعدگی کاهش چشمگیری را از درد نشان داده اند. بنابراین محققان به این نتیجه رسیدند که آرميدگی عضلانی موجب کاهش سندرم پيش از قاعدگی می‌شود.

نتایج تحقیقات سميه زالی پور، دکتر خدامراد مومنی محققان دانشگاه رازی در فصلنامه علمی- پژوهشی "پژوهش در پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید بهشتی منتشر شده است.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: