کد خبر: ۷۲۱۵۵
تاریخ انتشار: ۲۳:۰۰ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 05
شفا آنلاین>سلامت>خدمات اپتومتریست‌ها در نظام ارجاع و پزشک خانواده تعریف نشده است.
به گزارش شفا آنلاین،علی میرزا‌جانی رئیس انجمن اپتومتری ایران  با اشاره به تحت پوشش نبودن اپتومتریست‌ها گفت: با توجه به اینکه خدمات اپتومتریست‌ها در طرح نظام ارجاع و پزشک خانواده تعریف نشده است، به درستی از قابلیت آنها استفاده نمی‌شود.

وی ادامه داد: اپتومتریست‌ها می‌توانند 70 درصد خدمات مربوط به چشم‌پزشکی را به افراد ارائه دهند.

علی میرزا‌جانی اظهار کرد: به دلیل اینکه اپتومتریست‌ها در نظام ارجاع جایی ندارند و برای خدمات آنها تعریفی وجود ندارد پزشکان خانواده با مشاهده کوچکترین مشکل بینایی بیمار را به جراح چشم پزشک معرفی می‌کنند.

وی افزود: بنابراین تمام اینها باعث می‌شود که این کارشناسان نتوانند خدمات خود را به درستی ارائه دهند زیرا هزینه‌های درمانی آنها بالا می‌رود.

رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران در خصوص مشکلاتی که از تحت پوشش بیمه نبودن اپتومتری به وجود می‌آورد، اینگونه توضیح داد: وقتی بیمه‌های پایه برای خدمات اپتومتری با اپتومتریست‌ها قرارداد نمی‌بندند، موجب می‌شود خانواده‌های بی‌بضاعت و متوسط پس از گذراندن 1 – 2 جلسه از ارائه درمان خود سرباز زنند. علاوه بر این متخصصین چشم پزشکی مجبور به دادن نوبت‌های طولانی می‌شود.

وی همچنین بیان کرد: حداقل 2 درصد از افراد جامعه دچار تنبلی چشم هستند که با اقدامات قابل توجه اپتومتریست‌ها و بهزیستی پس از انجام غربالگری بیماران شناسایی و به همکاران ما معرفی می شوند.

علی میرزا‌جانی خاطرنشان کرد: تنبلی چشم یکی از شاخص‌ترین مواردی است که در تمام دنیا توسط اپتومتریست‌ها کنترل شده است. اگر خدمات اپتومتری تحت پوشش بیمه قرار نگیرند علاوه بر عدم بهره‌مندی افراد از خدمات، طرح‌های ملی در این خصوص نیز دچار مشکل می‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: