کد خبر: ۷۱۹۴۴
تاریخ انتشار: ۰۲:۲۵ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 09
شفا آنلاین>جامعه پزشکی-همایش ها>پوست و مو از جمله حوزه‌هايي در پزشکي هستند که به دليل مربوط بودن آن به زيبايي، دچار برخي سوء استفاده‌ها از سوي افراد سودجو مي‌شود.

به گزارش شفا آنلاین،افرادي که با عنوان متخصص به ارائه خدماتي همچون کاشت مو و يا جراحي زيبايي مي‌پردازند. در نخستين همايش سالانه تازه‌هاي پوست اما به بررسي مرز دقيق جراحي‌هاي پوستي و جراحي زيبايي پرداخته شد و تازه‌هاي اين حوزه در زمينه بيماري‌هاي پوستي ارائه گرديد. در ادامه درباره اين حوزه و تازه‌هاي علمي آن را مي‌خوانيد.


اولين همايش سالانه تازه‌هاي پوست رازي که از 7 تا 13 مرداد ماه در هتل المپيک برگزار شد، به بررسي تازه‌هاي حوزه پوست با تمرکز بر بخش باليني پرداخت.

مباحث اين سمينار شامل فيزيولوژي پوست، پاتولوژي پوست، پوست و وضعيت اجتماعي، تأثير اشعه فرابنفش بر پوست، آکنه، بيماري‌هاي مو و درمان، بيماري‌هاي عفوني پوست، کاربرد ليزرهاي پوستي، عوارض ليزر درماني، ايمونولوژي پوست، لوپوس سيستميک، اسکلر و درما، درماتوميوزيت، درمان‌هاي جديد ليکن پلان، الوپسي اره‌آتا و درمانهاي جديد آن، پزشکي قانوني و پوست، خارش و درمان‌هاي جديد، ليشمانيازيس، اخلاق در پزشکي، تزريق بوتاکس، تزريق فيلرها، ليزر جوانسازي، ليزر مو، ليزر رنگدانه، ليزر زخم و درمان آن و ليزر درماني زگيل بود.


آخرين تحقيقات سرطان‌هاي پوستي، ليزر و جراحي زيبايي

در ابتداي اين همايش نفيسه اسماعيلي، رييس کنگره با بيان اين‌که پيشرفت‌هاي روزافزون و خيره‌کننده علم با سرعت بيش از حد اتفاق مي‌افتد؛ اظهار داشت: «فرهيختگان و دانشمندان جوامع بشري بايد براي ارائه خدمات با بالاترين کيفيت به مشتريان، خود را به علم روز دنيا مجهز کرده و با سرعت آن منطبق شوند.

اميد داريم که با حضور اساتيد و انديشمندان در اين کنگره، شاهد اعتلاي روز افزون جامعه درماتولوژي کشور مان در سايه مساعي همگي اين فرهيختگان باشيم.»

رييس بيمارستان رازي، با بيان اين‌که علاوه بر اين همايش، اولين سمينار دستياري گروه پوست سراسر کشور باهمت گروه پوست دانشگاه علوم پزشکي تهران برگزار خواهد شد، تأکيد کرد: «در اين سمينار يک‌روزه که براي اولين بار در کشور تشکيل مي‌شود، دستياران گروه پوست کل کشور آخرين مطالعات و تحقيقات باليني خود را در قالب سخنراني ارائه مي‌کنند که ان شاالله فتح بابي براي آينده و حضور فعالانه در اين عرصه باشد.»

در ادامه دکتر حسن صيرفي دبير علمي کنگره گفت: «بالابردن سطح علمي متخصصين پوست کشور و هرچه بهتر شناساندن بيمارستان پوست رازي و تحقيقات به عمل آمده در اين گروه علمي از اهداف اين کنگره است.»

اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران افزود: «با همکاري معاونت بين الملل دانشگاه، اساتيد ايراني مقيم خارج از کشور را به اين کنگره دعوت کرديم تا درزمينه‌ي هاي علوم پايه ازجمله ژنتيک، ايمونولوژي، بيولوژي و ترميم زخم و بيماري‌هاي سايکوسوماتيک سخنراني داشته باشند.»


تحولات عظيم در حوزه درماتولوژي

دکتر امير هوشنگ احساني دبير اجرايي کنگره، با بيان اين‌که درماتولوژي در سال‌هاي اخير دچار تحولات عظيمي شده است؛ خاطرنشان کرد: «امروزه شاخه جراحي درماتولوژي جايگاه ويژه‌اي پيداکرده است به‌طوري‌که لزوم فراگيري آن به نظر ضروري مي‌رسد.»

وي با اشاره به اين‌که محورهاي متعددي در اين همايش مورد بررسي قرار مي‌گيرد؛ ادامه داد: «تازه‌هاي ضد آفتاب، ليزر در درمان خال، تازه‌هاي سالک، مديکال ميکروپيگمانتاسيون، بزاق به‌عنوان وسيله تشخيصي در درمان بيماري‌هاي دهان و تازه‌هاي جذام ازجمله اين موارد هستند.»

احساني افزود: «کارگاه‌هاي متعددي ازجمله؛ کارگاه ژل لب و کارگاه بوتاکس، در محل هتل المپيک و کارگاه کاشت ابرو، تزريق چربي پشت دست، درمان واريس (اسکلروتراپي)، اقدامات زيبايي دور چشم در محل بيمارستان رازي به همت اساتيد برجسته عرصه پوست ارائه مي‌شوند که البته سعي شده است کارگاه‌ها بر اساس درخواست‌ها و نيازهاي همکاران برنامه ريزي شود تا با آموزش روش‌هاي جراحي همکاران بهره مند شوند.»

دکتر احساني با اشاره به اينکه اين کنگره براي متخصصين پوست 20 امتياز بازآموزي دارد، گفت: «علاوه بر سخنراني‌هاي علمي و کارگاه‌ها، آخرين تجهيزات و محصولات دارويي به نمايش گذاشته مي‌شود که سعي شده دستاوردهاي جديد و داروهايي که تاکنون عرضه نشده‌اند در معرض ديد همکاران پوست قرار بگيرند تا همکاران با آخرين تجربيات و تجهيزات آشنا شوند.»

وي توضيح داد که گروه پوست دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني تهران قديمي‌ترين گروه آموزشي درماتولوژي در ايران است و اغلب متخصصين پوست فعلي کشور از فارغ‌التحصيلان اين مرکز هستند. در حال حاضر بيمارستان رازي و گروه پوست دانشگاه علوم پزشکي تهران به‌عنوان قطب آموزشي بيماري‌هاي پوست در کشور به شمار مي‌روند.

اين مرکز علاوه بر فعاليت‌هاي گسترده آموزشي، در فعاليت‌هاي پژوهشي نيز نقش عمده‌اي به عهده دارد و در همين راستا تلاش براي برگزاري منظم همايش‌هاي متخصصين پوست به‌منظور تبادل‌نظر و انتقال هرچه بهتر تازه‌ها و پيشرفت‌هاي درماتولوژي بين همکاران را نيز رسالت عمده خود مي‌داند.»

در ادامه دکتر حسن صيرفي دبير علمي کنگره با اشاره به اهداف کنگره؛ گفت: «بالابردن سطح علمي متخصصين پوست کشور و هرچه بهتر شناساندن بيمارستان پوست رازي و تحقيقات به عمل‌آمده در اين گروه علمي از اهداف ويژه کنگره فوق است.»

وي يادآور شد: «تاکنون همايش‌هاي متعددي در موضوعات مختلف به‌صورت موردي در دانشگاه علوم پزشکي تهران برگزارشده است، ولي اين کنگره اولين همايش ساليانه بين‌المللي است که به‌صورت ساليانه و در تاريخ مشخص برگزار مي‌شود.

اين عضو هيات علمي دانشگاه، تصريح کرد: با همکاري معاونت بين‌الملل دانشگاه، اساتيد ايراني مقيم خارج از کشور را به اين کنگره دعوت کرديم تا درزمينه‌ هاي علوم پايه ازجمله: ژنتيک، ايمونولوژي، بيولوژي و ترميم زخم و بيماري‌هاي سايکوسوماتيک سخنراني داشته باشند.»


سرطان‌هاي شايع پوستي

دکتر حسين فودازي، در يک سخنراني تخصصي در خصوص ميزان شيوع سرطان ملانوم به ايراد سخنراني پرداخت و گفت: «سرطان‌هاي پوست از سرطان‌هاي شايع به شمار مي‌رود و ملانوم نيز که يکي از انواع اين نوع سرطان‌ها است، جزو سرطان‌هاي شايع محسوب مي‌شود.»

وي ادامه داد: «ملانوم ابتدا به صورت خال پوستي در بدن فرد مشاهده مي‌شود که مي‌تواند به صورت تومورهاي پوستي تغيير ماهيت دهد. براي تشخيص اين نوع سرطان از آزمايش استفاده مي‌شود.»

عضو هيات مديره انجمن آنکولوژي و راديوتراپي اضافه کرد: «از روش‌هاي تسکيني براي درمان سرطان ملانوم استفاده مي‌شود و اين روش‌ها در ايران نيز قابل انجام است. در بيماري ملانوم با مشکل بيماريابي مواجه هستيم و بيماريابي اين نوع سرطان به راحتي انجام نمي‌شود.»

فودازي اظهار کرد: «با توجه به آنکه درمان ملانوم در مراحل پيشرفته درماني قاطع و خوب نخواهد بود، از روش‌هاي تسکيني به اين منظور بهره مي‌برند.»

وي گفت: «بيماريابي در درمان اين بيماري اهميت ويژه‌اي دارد. به همين دليل افراد با هر نوع تغيير رنگ و خونريزي همراه با درد در خال‌هاي پوستي خود توجه کنند.

همچنين توجه کردن به خال پوستي که در يک سطح نا‌مأنوس يا اينکه به تازگي در سطح پوست فرد ايجاد شده و اين خال در گذشته وجود نداشته است اهميت پيدا مي‌کند.»

فودازي اظهار کرد: «افراد بهتر است به منظور جلوگيري از ابتلا به سرطان ملانوم، به سطح پوست خود توجه داشته باشند و سطح آن را بازبيني کنند.» سرطان پوست به ويژه تومورهاي بدخيم پوستي (ملانوم) از جمله شايع‌ترين سرطان‌ها در دنيا به شمار مي‌آيند.


مسائلي درباره لک و پيس

بهروز باريک بين، متخصص پوست و قائم مقام مرکز تحقيقات کاربرد ليزر در علوم پزشکي، در يک سخنراني تخصصي به استفاده از ليزر براي درمان بيماري لک و پيس اشاره کرد و گفت: «کودکي بهترين دوران براي اين نوع درمان بيماري است، البته اين درمان در سنين مختلف قابل پيگيري است، اما بازدهي آن در گروه سني کمتر، بهتر است.

هنگامي که وسعت درگيري اين بيماري کم باشد، استفاده از ليزر اگزايمر براي درمان آن منطقي است و براي جلوگيري از تأثير بر پوست سالم و نيز قسمت‌هايي از پوست که
رنگ دانه ندارد، توصيه مي‌شود از اين ابزار پيشرفته براي درمان بيماري استفاده شود.»

وي اظهار کرد: «بهره گيري از ليزر اگزايمر نتايج درماني بسيار مناسبي در بيماري لک و پيس به خصوص در صورت خواهد داشت. استفاده از دارو و نوردرماني را از جمله شيوه درماني اصلي لک و پيس است و بيماراني که هزينه درمان برايشان مهم است احتمالاً روش نوردرماني را ترجيح مي‌دهند.»

اين متخصص پوست با اشاره به اينکه در برخي از مراکز درماني، کابين‌ها و يا دستگاه‌هاي خاصي وجود دارد که امکان تابيدن اشعه ماوراي بنفش برروي نواحي درگير اين بيماري را فراهم مي‌کند اظهار کرد: «براثر اين کار سلول‌هاي رنگدانه پوست تحريک و زمينه بهبود فرد نيز فراهم مي‌شود.»

قائم مقام مرکز تحقيقات کاربرد ليزر در علوم پزشکي، با اشاره به اينکه در سنين
پايين‌تر روش‌هاي درماني لک و پيس پاسخ بهتري مي‌دهند افزود: «کودکي بهترين سن براي رفع اين بيماري است و توصيه مي‌شود در اين دوره اقدام به درمان بيماري لک و پيس شود.

ايجاد مشکلات روحي، کاهش مراودات اجتماعي و افت تحصيلي را از جمله مشکلات بيماران نسل جوان مبتلا به اين بيماري اعلام کرد و گفت: هرچه افراد زودتر مداوا شوند از عوارض اين بيماري در امان خواهند بود. ليزر داراي کاربردهاي فراواني در حوزه پزشکي و صنعت دارد و پزشکان با بهره گيري از اين ابزار پيشرفته در صدد هستند که خدمات بهتري به برخي از بيماران
ارائه دهند.»

وي افزود: «در بين بيماري‌هاي متعدد پوست و مو، لک و پيس نوعي بيماري پوستي است که به رغم بي‌خطر بودن، بخشي از مردم جهان درگير آن هستند.

مشخصه خاص اين بيماري، لک‌هاي بزرگ و کوچک سفيد رنگي است که در تقاط مختلف پوست بدن و حتي دهان به وجود مي‌آيد و ظاهر پوست را ناخوشايند مي‌کند.

هر چند در بروز اين بيماري رنگدانه هاي پوست هدف حمله عوامل گوناگون و در بعضي موارد ناشناخته اي قرار مي‌گيرند اما برخي از پزشکان در اولين قدم در مورد علل مختلف بروز لک و پيس به عامل ژنتيک اشاره مي‌کنند.

اگر پدر و مادري مبتلا باشند، شانس ابتلاي فرزند آن‌ها نيز افزايش پيدا مي‌کند. البته نبايد نقش بيماري‌هايي مانند هيپرتيروئيديسم (پر کاري تيروئيد) و بعضي از کم خوني‌ها را در ايجاد اين بيماري ناديده گرفت.»

محققان کشور تاکنون بيش از ?? دستگاه ليزر پزشکي و صنعتي در کشور توليد کرده‌اند که نسبت به توليدات مشابه خارجي از کيفيت مطلوب‌تر برخوردار بوده و با قيمت پايين تر نيز عرضه مي‌شود.

کنگره بين‌المللي ساليانه‌ پوست رازي باهدف، تبادل‌نظر ميان متخصصين پوست و انتقال تازه‌هاي علمي ميان همکاران، ارتقاي سطح دانش شرکت کنندگان، فراهم کردن زمينه ارتباط متخصصين داخل و خارج از کشور و برگزاري کارگاه‌هاي آموزشي در خصوص جراحي پوست، ليزر و فيلرها (تزريق چربي) آموزش درماتوپاتولوژي، به همت دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني تهران و گروه پوست رازي در هتل المپيک تهران
برگزار شد.سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: