کد خبر: ۷۱۸۴۳
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۳ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 03
شفا آنلاین>اجتماعی>موضوع به فرهنگ اشتباه موجود در جامعه باز مي‌گردد يا ريشه رواني دارد را نمي‌دانم، اما اين را مي‌دانم که هيکل‌هاي گلداني اين روزها دغدغه بسياري از جوانان و نوجوانان جامعه ما شده است.
به گزارش شفا آنلاین، دغدغه‌اي غيرواقعي که گاه منجر به آسيب‌هايي غير قابل بازگشت مي‌شود. گاه عجله در رسيدن به اين نقطه و نيز وجود افراد غير حرفه‌اي و دور از وجدان کاري و ورود قاچاقچيان مکمل‌هاي دارويي کار را براي جوانان ما دو چندان سخت‌تر مي‌کند.


جوانان تحت تاثير فيلم‌هاي هاليوودي

دبير فدراسيون پزشکي ورزشي ريشه اين موضوع را بحث روانشناختي دانست که نياز به کار کارشناسي دارد و در اين‌باره به خبرنگار ما گفت:‌ «برخي مواقع اين موضوع به شکل يک فرهنگ غلط و تحت تاثير تبليغات اشتباه و فيلم‌هاي هاليوودي در مي‌آيد و باعث مي‌شود نوجوانان به اين سمت کشيده شوند.»

رضا سعيدي در خصوص تاثير مواد مختلف روي حجم بدن در بازه زماني خاص گفت: «مواد مختلفي در اين زمينه وجود دارد. از جمله مکمل‌هاي مجاز که حاوي پروتئين‌هاي غذايي هستند، مانند پروتئين وي(WHEY) و يا پروتئين‌هاي ديگري که مي‌توانند به عضلات حجم دهند و نيز ساير مکمل‌ها.»

وي تصريح کرد:‌ «البته مکمل‌هاي مجاز ميزان حجم محدودي به بدن مي‌دهند و در درازمدت با يک برنامه تمريني مناسب مي‌توانند حجم مناسب را به بدن بدهند. اما آن چيزي که ما امروزه در باشگاه‌ها مشاهده مي‌کنيم، اين است که متاسفانه جوانان مي‌خواهند راه صد ساله را يک شبه بروند و از مکمل‌هاي غير مجاز استفاده مي‌کنند.»

سعيدي ادامه داد:‌ «در اينگونه مکمل‌ها مخلوط اسيدآمونياک به همراه مکمل به ورزشکار داده مي‌شود. اسيدهاي آمونياک از دسته هورمون‌هاي حجم‌زا هستند که به اصطلاح به آنها هورمون‌هاي مردزا گفته شده و منجر به توليد حجم در بدن مي‌شوند. در برخي از مواقع اين آمونياک‌ها به‌ صورت تزريقي به ورزشکاران ارائه مي‌شود.» وي خاطرنشان کرد: «عمده داروهايي که براي رسيدن به يک حجم کار استفاده مي‌شود، معمولا از دسته همين داروهاي آمونياک است. گرچه ساير اينگونه مواد نيز مي‌توانند نوعي با افزايش آب و الکتروليت حجم ميان‌بافتي عضلات را زياد کنند و درنتيجه ورزشکار احساس کند که افزايش حجم عضلاني پيدا کرده است. درصورتي که واقعيت چيز ديگري است.»

وي ادامه داد: «واقعيت آن است که حجم مايع ميان‌بافتي زياد شده است و همان‌طور که مي‌دانيد اين يک مسئله موقتي است و با کاهش دوز دارو، مايع ميان‌بافتي نيز کاهش پيدا مي‌کند و درنتيجه در ظاهر حجم عضلاني کاهش مي‌يابد. اين موضوع نيز به خودي خود مي‌تواد عوارض جدي براي بدن انسان داشته باشد.»

سعيدي در خصوص توزيع اين مواد در باشگاه‌هاي ورزشي گفت: «به هيچ عنوان هيچ باشگاهي مجاز به فروش مکمل نيست و اين يک قانون است. تنها جايي که مجاز به فروش مکمل‌هاست داروخانه‌ها هستند، آن هم مکمل‌هايي که از مبادي قانوني رد شده باشند و مجوز و تاييديه وزارت بهداشت را داشته باشند.»

سعيدي ادامه داد: «درحال حاضر ستاد نظارت باشگاه‌ها تحت نظارت کميسيون ماده 5 وزارت ورزش فعاليت مي‌کند و خود کميسيون پزشکي نيز در اين خصوص فعاليت دارد. خصوصا در يکي دو سال اخير فعاليت خيلي جدي‌تري پيدا کرده و به‌طور مداوم به باشگاه‌ها رسيدگي مي‌کنند و اگر باشگاهي تخلف داشته باشد برخورد مي‌کنند.»


مکمل‌هاي مفيد و مکمل‌هاي مضر

مديرکل آزمايشگاه‌هاي مرجع سازمان غذا و دارو نيز در خصوص مکمل‌هاي مورد استفاده در باشگاه‌هاي ورزشي گفت: «در حال حاضر بعضي از مکمل‌هايي که در باشگاه‌هاي ورزشي مورداستفاده قرار مي‌گيرد، مفيد است و سيستم متابوليسم و فيزيولوژيک را افزايش مي‌دهد. اما در برخي موارد نيز متاسفانه به سمت و سويي سوق مي‌يابد که بدن را با آسيب‌هاي جدي مواجه مي‌کند.»

حسين رستگار به برخي از اين آسيب‌ها اشاره کرد و اظهارداشت: «مثلا هورمون رشد که براي درمان کوتاهي قد مورد استفاده واقع مي‌شود، بعضا در باشگاه‌هاي بدنسازي هم استفاده مي‌شود که بسيار مضر است. فرآورده‌هاي عضله‌ساز و مکمل‌هاي آندرژونيک که بر روي سيستم جنسي تأثير گذاشته و موجب نازايي مي‌شود نيز همين‌گونه است.»


رسيدگي به قاچاق مکمل‌ها متولي خاصي ندارد

رئيس انجمن مکمل‌ها نيز در اين خصوص به خبرنگار ما گفت: «اين موارد به کرات در باشگاه‌هاي ورزشي ديده مي‌شود. گروه‌هايي هستند که اينگونه مواد را به صورت قاچاق در بازار توزيع کرده و در حال حاضر پاي آنها به باشگاه‌هاي بدنسازي نيز باز شده است و متاسفانه هيچ‌گونه نظارتي روي اين مسائل وجود ندارد.»

ميرفخرايي ضمن تاکيد بر اينکه اين موارد هيچ‌گونه متولي خاصي ندارد گفت: «بارها به سازمان غذا و دارو و به وزارت بهداشت اطلاع‌رساني شده و خواستار پيگيري اينگونه مشکلات شده‌ايم که متاسفانه آنها نيز به دليل داشتن ماموران بازرسي محدود و وجود باشگاه‌هاي متعدد در سطح شهر از نظارت درست روي اين مکان‌ها عاجز هستند.»

حرف آخر

ميرفخرايي رئيس انجمن مکمل‌هادربارهعدم برخورد با اين پديده مي‌گويد: «در اين راستا حتي با وزارت ورزش و جوانان نيز بارها مشورت و همفکري شده است، اما آنها نيز نتوانستند در اين خصوص کاري کنند. تنها چيزي که مي‌توان گفت اين است که گاهي ماموران نظارتي نيز در صورت رويت اينگونه مشکلات با دريافت مقداري پول از طرف باشگاه‌ها سکوت کرده و اين موارد ناگفته و بدون پيگيري باقي بماند که اين خود باعث تشديد اوضاع مي‌شود.»

هشـدار

کاهش قيمت لبنيات پرچرب منطقي نيست

رئيس سازمان غذا و دارو هشدار داد: «اين سازمان به هيچ عنوان اجازه افزايش واردات روغن پالم را نمي‌دهد.» رسول ديناروند اظهار کرد: «واردات روغن پالم به 50 درصد کل نياز کشور رسيده بود و اين درحالي است که ميانگين مصرفي روغن پالم در دنيا يک‌سوم و حدود 30 درصد است.» وي اضافه کرد: «سياست سازمان غذا و دارو اين است که تا 10 سال ديگر آن‌را به صفر برسانيم و تا سال 2018 با توجه به تعهدي که به سازمان جهاني بهداشت داده‌ايم، بتوانيم آن‌را به زير يک درصد برسانيم.» ديناروند بيان کرد: «البته به دولت پيشنهاد کرديم براي اينکه واردکنندگان روغن تشويق به واردات روغن‌هاي زيان‌آورتر نشوند، تعرفه‌ها را بالاتر از بقيه روغن‌ها در نظر بگيرد که در صورت عملياتي شدن اين موضوع ديگر نيازي به کنترل مقدار واردات هم نيست و خود به خود واردات روغن پالم کم مي‌شود.» وي تصريح کرد: «اما تا زمانيکه تعرفه را نگذاشته‌اند، سازمان ميزان واردات را کنترل مي‌کند و اجازه نمي‌دهيم از سقف 30 درصد مورد نظر بيشتر بشود.»

ديناروند در ادامه خاطرنشان کرد: «عمده مصرف روغن پالم در روغن‌هاي مصرفي خوراکي خانوار است، به ويژه روغن سرخ‌کردني که آن هم به مقدار مشخص اجازه مصرف دارد، همچنين به مازاد آن نيازي احساس نمي‌شود و هيچ دليلي نمي‌بينيم که روغن پالم براي لبنيات هم وارد بشود، زيرا که اين مسئله باعث مي‌شود لبنيات پرچرب با قيمت کمتري وارد بازار شود.»

وي در پايان افزود: «قيمت پائين‌تر يک فراورده محصول پرچرب معناي افزايش مصرف فراورده‌هاي پرچرب را مي‌دهد که راه حل منطقي به‌نظر نمي‌آيد، بنابراين لبنيات پرچرب بايد با چربي طبيعي شير تهيه شود. لذا اجازه استفاده از پالم را در آنها نمي‌دهيم و چنانچه کسي هم استفاده کند، تخلف محسوب شده و با آن به‌شدت برخورد مي‌شود.»


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: