لاريجاني
آموزش پاسخگو، گسترش آموزش بر اساس آمايش سرزمين، آموزش مجازي، بينالمللي
سازي و آيندهنگري در آموزش پزشکي را از سياستهاي در حال بررسي وزارت
بهداشت برشمرد و اظهار داشت: «هدف از راهاندازي مرکز راهبردي شوراي آموزش
در وزارت بهداشت، واگذاري مسئوليت به دانشکدههاي پزشکي است.»
معاون
آموزشي وزارت بهداشت بر محدود کردن قطبهاي گسترده و پراکنده، افزايش
هماهنگي ميان قطبها و جلوگيري از به هدر رفتن منابع تأکيد کرد و افزود:
«اين گردهماييها بايد منجر به تدوين دستورالعملهايي شود که نحوه ارزيابي
دانشآموختگان در زمان ارتقا را با استفاده از شاخصهاي عيني و ملاک و
درصدهاي صحيح توضيح دهد.»
وي
بابيان اينکه ابزار سنجش بايد تداوم داشته باشد، گفت: «در اين جلسات
ميتوان به مدلهايي دستيافت که کارايي اساتيد را ارزيابي کرده و
قابلتعميم به ساير دانشگاهها باشد؛ نگاه ما بايد فراتر از دانشکدههاي
پزشکي باشد و اين بازبيني بايد در سطح کلان در حوزه پزشکي و غيرپزشکي به
شکلي معقول انجام شود.»
در بخش ديگري از اين نشست محمدمهدي صدوقي معاون
آموزشي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، گفت: «آييننامه ارتقاي اساتيد در
قوانين و شاخصها مشکل چنداني ندارد و بيشتر در مرحله اجرا دچار نقص است.
شاخصهاي موجود در آموزش برخلاف شاخصهاي پژوهشي بهراحتي قابلسنجش
نيستند.»
وي بابيان اينکه انتظار ميرود، تمام اعضا بتوانند برنامه تحول آموزش پزشکي را نقد کرده، نظر خود را ارائه دهند و بهصورت معقول، نگاهشان را به موضوع تغيير دهند، گفت: «روساي دانشکدههاي پزشکي، مديران گروهها و معاونان آموزشي بايد با همکاري و همفکري يکديگر تلاش کنند، ضمن اصلاح شاخصهاي ارزيابي و اجرايي کردن آن، مسائل و مشکلات کمي و کيفي در حوزه آموزش را حل کنند.»