کد خبر: ۷۱۵۹۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۵ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 01
شفا آنلاين:سلامت>پيشگيري-اغلب بیماران با کوچکترین احساس بهبودی، مصرف داروهای خود را قطع می کنند در حالیکه نمی دانند نخوردن همین چند قرص باقیمانده، موجب می شود که دوره درمانی آنان کامل نشده و بیماری های خطرناک تری انتظار آنان را بکشد.

به گزارش شفا آنلاين،همواره از خطرات مصرف و تجویز بی رویه دارو گفته شده و رسانه ها به این مساله بطور گسترده ای پرداخته اند و شاید همین امر موجب شده تا اغلب بیماران به محض اینکه احساس کنند بهبود یافته اند، داروهای خود را قطع می کنند.


توجیه آنان برای قطع دارو این است که مصرف دارو، عوارض خاص خود را دارد و هرچه کمتر مصرف شود، بهتر است.

از سوی دیگر برخی بیماران مانند مبتلایان به دیابت و فشار خون از اینکه هر روز باید تا آخر عمر، دارو مصرف کنند راضی نیستند و گاهی سرخود داروهای خود را قطع می کنند.

این در حالیست که این نیمه کاره گذاشتن مصرف داروها، بدن را در مقابل بیماری مقاوم می کند و خطر انتقال میکروب به سایر افراد جامعه را افزایش می دهد.

به گفته کارشناسان مربوطه، تکمیل دوره درمانی با هدف بهبودی اهمیت دارد و در غیر این صورت باکتری ها بطور کامل از بین نمی روند و باکتری های باقی مانده نیز عفونت مجدد را بدنبال خواهد داشت و حتی ممکن است این بار بیشتر مقاوم شده و دیگر به آنتی بیوتیک های مصرفی جواب ندهند.

بنا بر اعلام مسوولان نظام دارویی کشور، اکنون روز به روز نسل های جدیدی از آنتی بیوتیک ها وارد بازار می شود زیرا آنتی بیوتیک های قبلی دچار مقاومت دارویی شده اند.

شرایط بگونه ای شده که دیگر نسل سوم سفالوسپورین ها و حتی پنی سیلین ها پاسخگوی درمان عفونت ها نیست و متاسفانه هزینه های زیادی نیز برای تامین این اقلام دارویی صرف می شود.



** عوارض کامل نکردن دوره مصرف داروهای تجویزی

مسوول کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی داروهای سازمان غذا و دارو درباره قطع مصرف داروها در طول دوره درمانی گفت: هنگامی که بیماری، دارو را کمتر از میزان تجویز شده، مصرف می کند، طبیعتا بیماری او کنترل نمی شود و ممکن است بیمار در ماه های ابتدایی متوجه عوارض آن نشود اما سرانجام با پیشرفت بیماری، دیگر داروهای ساده ای که قبلا تجویز می شد برای درمان او پاسخگو نخواهد بود.

فاطمه سلیمانی در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا افزود: حتی این احتمال وجود دارد که بیمار به مداخلات پزشکی بیشتر و جراحی نیاز پیدا کند که طبیعتا هزینه و عارضه آن برای بیمار بیشتر خواهد بود.



** کاهش داروی فشار خون، بیمار را دیالیزی کرد

مسوول کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی داروهای سازمان غذا و دارو در این باره به ذکر مثالی اشاره کرد و گفت: در یکی از موارد کم مصرف کردن دارو، فردی 45 ساله مبتلا به فشار خون، داروی خود را سرخود قطع کرد و اکنون به تخت دیالیز متصل شده است.

سلیمانی افزود: اگر احساس کنیم که حالمان خوب است نباید سرخود داروها را قطع یا دوز آن را کم یا زیاد کنیم زیرا عارضه آن را ممکن است چند سال بعد ببنیم.



** مرگ ومیرهای ناشی از مقاومت دارویی

مسوول کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی داروهای سازمان غذا و دارو تصریح کرد: در پی قطع یا کم کردن دوز دارویی، موارد مرگ و میر داریم؛ این مرگ و میرها ناشی از مقاومت دارویی است؛ این مرگ ومیرها به این علت است که بیماران بیجا، سرخود و بدون ملاحظات، داروی خود را کم و زیاد می کنند.

سلیمانی گفت: اگر دوره مصرف آنتی بیوتیک تجویز شده، تمام نشود، میکروب بیماری مقاوم خواهد شد و بار دوم بدن دیگر به آن آنتی بیوتیک جواب نمی دهد و مجبور به استفاده از آنتی بیوتیک های قوی تری می شویم.

وی خاطرنشان کرد: این درحالیست که تعداد آنتی بیوتیک ها در کشور و حتی در دنیا، بی نهایت نیست و محدود هستند.

سلیمانی یادآور شد: بنابراین باید درمورد مصرف داروها، اصول درمانی را رعایت کنیم تا تجویز دارو منجر به اثر بخشی شود.



** لزوم تغییر دارو با تجویز پزشک هنگام بروز عوارض جانبی

البته همواره این احتمال وجود دارد که داروها در کنار اثرات مثبت و درمانی، عوارض جانبی، واکنش های حساسیتی و تداخل با غذاها، نوشیدنی ها یا سایر داروها را ایجاد کنند که در اینصورت حتما باید به پزشک اطلاع داده شود تا داروی مناسب تری برای بیماری تجویز کند.

اما اینکه بطور کلی دارویی قطع شود می تواند پیامدهای خطرناکی را در آینده برای بیمار رقم بزند.

به هر حال بیماران باید توجه کنند که داروهای خود را بگونه ای مصرف کنند که بیشترین اثر درمانی را با کمترین عوارض جانبی به همراه داشته باشد.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: