کد خبر: ۷۱۵۱۵
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - 2015July 31
شفا آنلاین>سلامت>همیشه عدم وجود آمارهای دقیق و درست باعث به وجود آمدن اختلالات زیادی در امور شده است تا حدی که گزارشات صحیح جز آرزوهای محال ما شده است. ظاهرا این معضل گریبان نظام پزشکی را هم گرفته است.
به گزارش شفا آنلاین-در گذشته نه چندان دور موضوع وجود داشتن یا نداشتن زیر میزی گرفتن پزشکان مطرح بود و این مسئله به سوژه‌ای داغ و جالب برای رسانه‌ها و مردم و صد البته تلخ‌،‌ برای جامعه پزشکی کشورمان تبدیل شده بود. موضوعی که از سویی بهت و حیرت مردم را در پی داشت و از سوی دیگر هم موجبات عصبانیت عده‌ای را فراهم کرد. پزشکانی که سوگند یاد کرده‌ بودند تا جان مردم را نجات دهند و حافظ آن باشند حالا برای انجام وظایفی که آموزش دیده‌اند به حق خود قانع نیستند و زیر میزی دریافت کنند.

زیر میزی اجباری برای نجات جان بیماران
شنیده‌ها و البته دیده‌ها حاکی از آن بود که برخی بیماران علاوه بر صورت حساب بیمارستان باید صورت حساب مخصوص پزشکان را هم پرداخت کنند تا بتوانند از شر مریضی خلاص شوند بیمارستان را ترک کنند، اما به هر حال چندی نگذشت که مسئولین هم به جمع مردم نا را‌ضی از این وضع اضافه شدند و اعلام کردند که این اشکال در نظام پزشکی کشور وجود دارد و باید جلوی آن گرفته شود.

همه چیز از زمانی آغاز شد که یکی از رسانه‌های داخلی کشور در اقدامی جنجال آفرین اسامی پزشکان زیر میزی بگیر را به شیوه مخفف منتشر کرد و از آن پس خیل عظیم واکنش‌ها به این اقدام غیر اخلاقی کلید خورد‌ البته نباید از بهت عموم جامعه نیز به راحتی گذشت چرا که آنان تا دیروز پزشکان را محرم خویش می‌‌دانستد و جان خود را به آنها می‌سپردند اما امروز گویا معادلاتشان برهم خورده است و باید بهای سنگینی برای به دست آوردن سلامتی‌شان بپردازند.

افزايش هزينه‌های درمانی از يك سو و دريافت پول‌های خارج از ضابطه توسط برخی از پزشكان و بيمارستان‌ها به خصوص بیمارستان‌های غیر دولتی از طرف ديگر، باعث شده است اعتماد مردم به جامعه پزشكی کمرنگ شود و با کوچکترین ایراد صدای اعتراض خود را به گوش همگان برسانند.
معضل زيرميزی گرفتن پزشكان آنقدر جدی شده است كه كميسيون بهداشت مجلس اعلام آمادگی كرده تا قوانين جديد و جدی‌تری برای برخورد با اين فساد در حوزه سلامت مصوب كند.

افزایش یا کاهش، مسئله این است
پس از گذشت مدتی از طرح این مسائل و مشکلات سری زدیم به چند مقام مسئول تا از وضع کنونی زیر میزی گرفتن پزشکان خبری بگیریم که با ضد و نقیض عجیبی رو به رو شدیم.

خیلی وقت‌ها سازمان‌های دولتی راجع به یک موضوع واحد آمارهای مختلفی اعلام می‌کنند اما با این وجود این مقدار از تناقضات در کلیت آن مسئله تفاوتی ایجاد نمی‌کند.

آریایی نژاد عضو کمیسون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره آخرین آمارهای گزارش شده از زیرمیزی پزشکان می گوید: متاسفانه گزارش‌هایی دریافت کردیم که با استناد به آنها تقریبا اطمینان حاصل شد که آمار پزشکان زیرمیزی بگیر رو به افزایش است.

شنیدن این گفته ما را کمی نگران کرد ولی وقتی همین آمار را از سازمان نظام پزشکی جویا شدیم دیدیم انگار آمار گزارش‌های نظام پزشکی حکایت دیگری دارد.

علی فتاحی معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی با اشاره به تعداد کم این از پزشکان عنوان کرد: کل شکایت‌های دریافت وجه اضافه کاری از صورت حساب بیمارستان در سال گذشته 5 مورد بود که منجر به صدور رای شده است. در 4 ماه ابتدای امسال تا کنون 6 مورد دریافت وجه اضافی خارج از صورت حساب بیمارستان داشتیم. برای 4 مورد از آن ها حکم صادر شده و 2 تای دیگر در حال بررسی است.

خلاصه این که ما بالاخره متوجه نشدیم که با استناد به گفته‌های مسئولین می‌توانیم بگوییم اصلا زیرمیزی هست یا نه؟

پیدا کردن علت اصلی زیرمیزی باید به دقت بررسی شود تا بتوان با آن به درستی مقابله کرد.
پديده زيرميزی دلایل بسیار زیادی دارد از جمله تفاوت تعرفه در بیمارستان‌های مختلف، مثلا یك خدمت در بیمارستان دولتی با قیمت هزار تومان ارایه می‌شود اما پزشك می‌تواند همان خدمت را در بیمارستان خصوصی با قیمت ۵۰ هزار تومان ارائه دهد. ضمن اینكه ۵۰ درصد همان هزار تومان هم با تاخیر ۶ ماهه پرداخت می‌شود.

شاید راهکار برای جلوگیری از زیرمیزی گرفتن برخی پزشکان، عادلانه کردن تعرفه‌ها و تقویت نظارت‌ها باشد، این در حالی است که چند وقتی است موضوع درآمدهای میلیاردی برخی پزشکان نیز مطرح شده است.

البته ناگفته نماند که برخی پزشکان درآمد کم و عدم وصول به موقع مطالبات خود از بیمه را بهانه قرار می‌دهند.

البته طرح این موضوع ها نباید به عنوان توهین به خیل عظیم پزشکان پاک دست تلقی شود چرا که هدف اصلی ارتقا نظام سلامت و سالم سازی آن است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: