کد خبر: ۷۱۵۰۶
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۰ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - 2015July 31
شفا آنلاین>سلامت>چندی پیش در آستانه سفرلوران فابیوس وزیرخارجه فرانسه به ایران، پرونده ابتلابه ایدز بیماران هموفیلی مطرح شد. پرونده واردات فرآورده‌های خونی آلوده که یک دعوای حقوقی است و در مجامع بین المللی مطرح شده است.

به گزارش شفا آنلاین- باتوجه به برنامه سفر لوران فابیوس وزیرخارجه فرانسه به ایران پرونده خون‌های آلوده مطرح شد که وزیر بهداشت عنوان کرد آقای فابیوس شخصیتی بین المللی و برآمده از رای مردم یک کشور است‌. ما دعوای حقوقی با این کشور داریم و بحث انتقال خون‌های آلوده در چند کشور متعدد رخ داده است و در جوامع بین المللی مطرح شده است. اگر ما بیست و چندسال پیش در این مورد ضعیف عمل کردیم و نتوانستیم غرامت بگیریم، مطرح کردن ان در زمان نزدیک سفر فابیوس به ایران در راستای نظارت رهبری و مصالح کشور نیست  وچهره منطقی از ما به دنیا معرفی نمی‌کند.

HIV وHCV بیماری نوظهور
علی اکبر پورفتح الله مدیرعامل سازمان انتقال خون در آستانه روز ملی اهدای خون و در راستای پرونده خون‌های الوده و سلامت خون در کشور گفت: این پرونده مربوط به زمانی بودکه HIV و HCV به عنوان یک بیماری نوظهور پا به عرصه حیات گذاشته بود.HIV در دهه 80 و HCV در سال 1990 پیدا شد و یعنی چیزی حدود 20 تا30 سال قبل پیدایش یافتند. زمانی که HIV وHCV به عنوان بیماری نوظهور وارد زندگی بشر شدند، دانشی را در هیچ کجای دنیا نداشتند و به همین خاطر تعدادی مبتلا به این ویروس شدند.

محکومیت، تصمیم درستی برای فقدان دانش نیست
پورفتح الله با بیان اینکه محکومیت، تصمیم منطقی برای نداشتن دانش کافی نیست افزود: در همه جای دنیا تصمیم منطقی این است که وقتی اطلاع و دانشی را نداشته باشید کسی را محکوم نمی‌کنند و همچنین پرونده‌ای تشکیل نمی‌شود. در فرانسه آمارHIV و HCV حدود 80 درصد است اما کسی فابیوس در فرانسه را متهم نکرد. یعنی 80 درصد هموفیلی‌های فرانسه HIV وHCV گرفتند اما فابیوس به دادگاه رفت و توضیح داد که بیماری نوظهوری بوده است. غیر از فابیوس‌، پرفسور آلن و بسیاری از شخصیت‌های درگیر در صنعت پلاسمای انتقال خون فرانسه به دادگاه مراجعه کردند و گفتند که بیماری نوظهوری بوده است و عقلانیت حکم داد که نمی‌توانند جلوی بیماری نوظهور را بگیرند. ما باید درس بگیریم که از پیدایش بیماری‌های نوظهور جلوگیری کنیم و اجازه ندهیم اتفاق بیفتد. ماخوشبختانه کارنامه درخشانی در زمینه عفونت‌های منتقله از طریق انتقال خون داریم و با اطمینان می‌گوئیم شیوع HIV و HCV حتی در مصرف کنندگان داروهای مشتق از پلاسما در کشور ما پایین تر از جامعه جهانی است.در روند پیدایش این دو بیماری همه دنیا آسیب دیدند اما من اطمینان می‌دهم که میزان آسیب در کشور ما بسیار پایین‌تر ازکشورهای دیگر بود.

روند کاهشی شیوع HIV در جمعیت اهداکنندگان
مدیر عامل انتقال خون ایران در خصوص کاهش HIV گفت: ما یکی از سالم ترین خون ها را در کشور داریم. گواه ما هم این است که علیرغم آمار وزارت بهداشت که آمار HIV ظرف سالهای اخیر در جامعه افزایش پیدا کرده اما در جمعیت اهداکننده ما روند کاهشی را داشته است. من همچنین مژده‌ای را به هموطنان عزیز می‌دهم که در کشور 20 هزار بیمار تالاسمی زندگی می کنند که زندگی انها وابسته به خون است و سالانه 10 تا 15 بار خون دریافت می‌کنند. ماچیزی حدود یک ششم خون اهدایی را برای عزیزان تالاسمی مصرف می‌کنیم یعنی چیزی حدود 300 تا 350 هزار خون اهدایی برای بیماران تالاسمی استفاده می شود. من با قاطعیت اعلام می‌کنم که در طول سالهای گذشته علیرغم همه نکاتی که مطرح شد هیچ کدام از جامعه 20 هزار نفری تالاسمی HIV ندارند و این یعنی ما یکی از سالم ترین برنامه‌ها را در زمینه سلامت خون داشتیم. همچنین در حال حاضر امار شیوع هپاتیت B و هپاتیتC در جمعیتی که برای اهدای خون مراجعه می کنند در کشور ما 10 برابر کمتر ازجامعه عادی است که این دستاورد بسیار بزرگی برای سلامت خون است.

بازنگری آئین نامه کمیته انتقال خون بیمارستانها
پورفتح الله در خصوص برنامه‌های سازمان انتقال خون و دستاوردهای این سازمان گفت: مهمترین برنامه سازمان انتقال خون همان 27 واحد اهدای خون به ازای هر هزار نفر جمعیت است. ما مبنای افزایش اهدای خون را در کشور نداریم مگر برای داروهای مشتق از پلاسما و افزایش ظرفیت پلاسما که برنامه ویژه‌ای در این زمینه داریم و به زودی اعلام خواهد شد. ما از نظرخون و فرآورده های خونی به خودکفایی رسیدیم اما افزایش کیفیت فرآورده‌های خونی را در برنامه داریم و از همه مهمتر بحث مدیریت خون بیمار که به مفهوم این است که فعالیت‌های بیمارستانی که انجام می شود و منجر به این مسئله می‌شود که خون بیمارحفظ شود و بیماران نیاز به خون دیگران نداشته باشند. برهمین اساس هم آئین نامه کمیته انتقال خون‌های بیمارستانی بازنگری شده است وبه زودی توسط وزیر محترم بهداشت ابلاغ می شود.در آئین نامه جدید سرویس‌های انتقال خون  بیمارستانی درنظر گرفته شده است که انقلابی در طب انتقال خون در کشور است. ما با مدیریت مصرف خون بخشی از نیاز کشور را با یک روش بسیار سالم میتوانیم حفظ کنیم. مدیریت مصرف خون 3هرم دارد. که یک هرم ان مدیریت کم خونی است که نباید اجازه دهیم بیمار با کم خونی وارد جراحی شود. کم خونی را قبل از عمل جراحی جبران کنیم. باریتوپرکین نوترکیب که امروز خوشبختانه در کشور ما تولید شده است.اصلاح آنمی قبل از عمل و بعد دوم کنترل انعقاد و هموستاز است که اجازه ندهیم خونریزی اتفاق بیفتد.داروهای منقبض کننده عروق استفاده کنیم و داروهای منبسط کننده عروق را استفاده نکنیم. آسپرین قبل از عمل جراحی قطع شود و همچنین داروهایی که بر عملکرد پلاکت اثر می گذارند باید قطع شود وب یمارستانها مجهز به دستگاه ذخیره کننده خون باشند. دستگاههای بلادسیور خون بیمار را در حین خونریزی و حتی بعد از عمل جراحی جمع آوری می کنند و از فیلترهای خاص عبور می دهند و قابل مصرف برای خود بیمار می‌شود و به این وسیله نیاز بیماران به خون دیگران به حداقل می رسد و همچنین بخش سوم این هرم آن است که مقاومت بیماران را به تحمل کم خونی افزایش بدهند و ماشه تزریق را به حداکثر برسانند که اعتقاد داریم با فرهنگ سازی، آموزش و تغییر نگرش جامعه پزشکی نسبت به خون و فرآورده های خونی و از همه مهمتر تغییر نگرش مردم و ایجاد مطالبه برای مردم که وقتی خون و فرآورده‌های خونی را نیاز دارند حتما این سوال را بکنند که آیا جانشین‌هایی هم برای این مسئله وجود دارد یا خیر. و خون فقط در جایی مصرف شود که ضروری است و امیدواریم با این برنامه سلامت خون در کشور ارتقا پیدا کند و بتوانیم به زنجیره سلامت و طرح تحول سلامت کمک بزرگی کنیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: