کد خبر: ۷۱۴۶۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - 2015July 31
شفا آنلاين:سلامت>پيشگيري-یک فوق تخصص گوارش و کبد گفت: یبوست عامل اصلی ایجاد هموروئید در افراد است.

به گزارش شفا آنلاين،دکتر علیرضا خلیلیان اظهار کرد: هموروئید (بواسیر) پرخون شدن قسمت تحتانی روده است که تحت عنوان مقعد شناخته شده و این امر موجب می‌شود رگ‌ها به داخل کانال مقعدی توسعه پیدا کنند و به واسطه عبور مدفوع سفت و سخت، رگ‌ها پاره شود و خونریزی اتفاق افتد.

وی با بیان اینکه هموروئید در سه نوع مختلف در افراد دیده می‌شود، تصریح کرد: در نوع اول پاکه (بافت ملتهب عروقی) کوچک است و به ندرت دچار خونریزی می‌شود. نوع دیگر آن به گونه‌ای است که پاکه‌های وریدی بزرگ‌تر شده و هنگام دفع مدفوع، برآمده می‌شود. نوع سوم از هموروئید نیز به گونه‌ای است که پاکه هم خونریزی دارد و هم در جای خود فرو نمی‌رود و حتما باید تحت درمان جراحی قرار گیرد.

خلیلیان عنوان کرد: بیمارانی که دچار هموروئید شده‌اند علاوه بر خونریزی از ناحیه مقعد از درد در آن ناحیه نیز رنج می‌برند. شایع‌ترین علت ایجاد هموروئید یبوست است که موجب ایجاد برآمدگی، التهاب و خونریزی بر اثر فشار می‌شود. همچنین به واسطه وجود اسهال مزمن نیز با ایجاد التهاب موجب هموروئید می‌شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد افزود: مهم‌ترین علامت هموروئید، خونریزی است که معمولا به صورت رگه‌های خونی روی مدفوع یا دفع قطره قطره خون بعد از اجابت مزاج است. در صورت التهاب شدید نیز موجب درد و بیرون زدن هموروئید می‌شود.

خلیلیان اظهار کرد: هنگامی‌ که معده دچار خونریزی شود، مستلزم طی مسیر طولانی 6 تا 8 متری است تا به مقعد برسد و دفع شود و طی این مسیر طولانی موجب دفع مدفوع سیاه رنگ، شل و بدبو می‌شود. اما در هموروئید رنگ خونی که دفع می‌شود روشن است و مقدار آن بسیار کم و معمولا به صورت رگه‌های خونی است.

این فوق تخصص گوارش و کبد ادامه داد: با توجه به درجه و میزان شدت هموروئید، درمان آن نیز متفاوت است به طوری که برای گریدهای پایین از درمان‌های دارویی به همراه رژیم غذایی ملین استفاده می‌شود، اما در مواردی که التهاب آن شدید بوده و از نوع سوم گفته شده باشد، بیمار باید تحت درمان جراحی قرار گیرد.

خلیلیان گفت: در بسیاری از موارد تومور و سرطان ناحیه مقعد و دستگاه گوارش تحتانی خودش را به صورت هموروئید نشان می‌دهد که متاسفانه در برخی موارد هموروئید تشخیص داده می‌شود و عدم درمان موجب می‌شود این بیماری به مراحل پیشرفته خود رسد.

وی با بیان اینکه 25 درصد خونریزی‌های ناحیه مقعد ناشی از هموروئید نیست، تاکید کرد: از پزشکان جوان تقاضا دارم در صورت مشاهده علائم بیمار را به سمت آزمایش‌های بیشتر و درمانگاه‌های گوارش ارجاع دهند.

این فوق تخصص گوارش و کبد در پایان گفت: سرطان ناحیه مقعد نیز با نشانه‌هایی نظیر کاهش قطر مدفوع، خونریزی مقعدی و درد در ناحیه مقعد بروز می‌کند.


ایسنا



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: