کد خبر: ۷۰۹۳۷
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۵ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - 2015July 26
شفا آنلاين:تغذیه>درمان-کمبود ويتامين‌هاي B12 و B9 باعث کاهش وزن و کمبود ويتامين‌هاي D و E باعث افزايش وزن مي‌شود..

به گزارش شفا آنلاين،پژوهشگران انجمن تيروئيد آمريکا بر اين باورند که کمبود ويتامين A در بدن به‌طور ثانويه با افزايش وزن در ارتباط است. آنها با اعلام اينکه 12 درصد از آمريکايي‌ها از بيماري‌هاي مربوط به تيروئيد رنج مي‌برند، عنوان کردند که کمبود سطح ويتامين A در بدن مي‌تواند باعث کم‌کاري تيروئيد و افزايش وزن ناشي از آن شود. البته اين افزايش وزن، چيزي حدود 7-5 کيلوگرم خواهدبود که اگر در رژيم‌هاي تجويزي کاهش‌وزن در نظر گرفته شود، کمک زيادي به بهبود روند رژيم‌درماني ‌خواهدکرد.



کمبودهاي تغذيه‌اي و فقر ريزمغذي‌ها نقشي اساسي در بالا يا پايين رفتن وزن دارند. در ادامه اين مطلب، اشاره‌اي به برخي از رايج‌ترين کمبودهاي تغذيه‌اي و نقش هريک از آنها در به هم خوردن تعادل وزن افراد خواهيم داشت.


کمبود ويتامين B12 و کاهش‌وزن

کمبود ويتامين B12 بيشتر در افراد گياهخوار رخ مي‌دهد و مي‌تواند باعث عوارضي مانند افسردگي، کم‌خوني و کاهش عملکرد سيستم قلبي و عروقي شود. شايد خيلي‌ها ندانند که يکي از علايم و عوارض کمبود اين ويتامين، کاهش‌وزن است. اين نوع کاهش‌وزن که با ضعف و بي‌حالي هم همراه است، مي‌تواند در صورت درمان نشدن کمبود B12، ابتلا به ناباروري را هم در پي داشته باشد. کمبود اين ويتامين در بچه‌ها، علاوه بر کاهش‌وزن، باعث ايجاد اختلال در رشد و حرکت‌هاي آنها هم مي‌شود. از اين رو، به افراد گياهخوار، مخصوصا خانم‌هاي باردار، توصيه مي‌شود مصرف مکمل‌هاي ويتامين B12 را در برنامه خود داشته باشند.


کمبود فولات و کم‌وزني نوزاد

فولات يا ويتامين B9، يکي ديگر از ريزمغذي‌هايي است که کمبود آن با دو نوع کاهش‌وزن همراه است که اولي مربوط به کمبود وزن نوزاد هنگام تولد مي‌شود. اگر مادران باردار به ميزان اسيدفوليک يا فولات بدن خود بي‌توجه باشند، هم امکان اختلال در رشد مغزي جنين آنها وجود دارد و هم امکان کم‌وزن شدن نوزادشان.

دومين نوع کاهش‌وزن در اثر کمبود فولات در بدن هم به‌دليل کاهش اشتهاي فرد رخ مي‌دهد. معمولا افرادي که از کمبود اسيدفوليک رنج مي‌برند، ميلي به‌ خوردن غذا ندارند و مدام دچار ضعف، سردرد و اختلالات رفتاري مي‌شوند و کاهش‌وزن‌ ملموسي دارند.


کمبود ويتامين D و افزايش وزن

محققان آمريکايي با بررسي 4600 خانم بالاي 65 سال به اين نتيجه رسيدند که رابطه معناداري بين افزايش وزن با کمبود ويتامين D در بدن وجود دارد. اين محققان اعلام کردند که هرچند افزايش وزن ناشي از کمبود ويتامينD، چندان زياد نيست و به اندازه عوامل ديگري مانند شيوه نادرست زندگي، تاثيري بر افزايش وزن ندارد، اما به ‌هر حال بايد اين عامل را هم در رژيم‌هاي لاغري در نظر گرفت. آنها بر اين باورند که هرچه سن افراد بالاتر باشد، امکان تاثير کمبود اين ويتامين بر افزايش وزن بيشتر خواهد شد. براساس نتايج اين تحقيق، مشخص شد که حدود 571 نفر از خانم‌هايي که از کمبود ويتامين D رنج مي‌بردند، در زمان مشخص و با تغذيه و شيوه زندگي مشابه، حدود 1 کيلوگرم بيشتر از خانم‌هايي که اين کمبود را نداشتند، دچار اضافه‌وزن شدند. از اين‌رو، تجويز مکمل‌هاي ويتامين D براي افراد چاقي که مبتلا به کمبود اين ويتامين هستند، مي‌تواند به روند رژيم‌درماني کمک کند.


کمبود ويتامين E و افزايش وزن

محققان آمريکايي با بررسي 7 ساله روي بيش از 18 هزار بزرگسال به اين نتيجه رسيدند که 12 درصد مردم از کمبودهاي تغذيه‌اي رنج مي‌برند. در اين ميان، 20 درصد از افراد چاق، به‌طور معناداري دچار کمبود ويتامين‌هاي D ،E ،C و موادمعدني مانند کلسيم و منيزيم بودند؛ کمبودهايي که مي‌توانند بر وزن افراد تاثيرگذار باشند و بايد در رژيم‌هاي چاقي يا لاغري، در نظر گرفته شوند




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: