کد خبر: ۷۰۷۵۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - 2015July 25
شفا آنلاين:حوادث پزشکی>بازهم جنايت فجيع ديگري در جامعه پزشكي كشور به وقوع پيوست و پزشك جوان سرطان‌شناس به دست يكي از بيمارانش به طرز فجيعي در منزلش به قتل رسيد. اين فاجعه كه بازتاب زيادي در جامعه پزشكي داشته و حتي منجر به سفر مسئولان بلندپايه وزارت بهداشت به شهر اردبيل براي پيگيري دلايل اين فاجعه شده است، زنگ خطري را كه از مدت‌ها قبل در جامعه پزشكي و براي احترام و حرمت‌گذاري به اين شغل حساس نواخته شده بود، به صدا درآورد.
وقتي برخي عليه پزشكان صحبت و اظهارنظر نسنجيده مي‌كنند ممكن است برخي افراد براي آسيب رساندن به اين گروه تحريك ‌شوند. كادر پزشكي، پرستاران و درمانگران در جايگاه حساسي قرار دارند و بايد با حساسيت خاصي با اين موضوع برخورد كرد وگرنه ممكن است شاهد روي دادن اتفاقات ناخوشايندي باشيم، يك روز شاهد اين هستيم كه پرستاري مورد ضرب و شتم قرار مي‌گيرد، روز ديگر پزشكي در اثر حمله اطرافيان بيمار مجروح مي‌شود و متاسفانه روز پنجشنبه شاهد بوديم يك پزشك جوان و فوق تخصص كشته شد.

 با كشته شدن اين پزشك جوان علاوه بر اينكه يك نيروي علمي و اثرگذار را از دست داديم بايد به هشداري كه درباره رفتار با پزشكان و كادر پزشكي كشور داده مي‌شود توجه شود. به جاي تضعيف كادر پزشكي و پرستاري به اشكال مختلف بايد آنها را حمايت كرد تا تحت فشار قرار نگيرند. تضعيف و بي‌احترام كردن اين شغل و از بين بردن اعتماد مردم به پزشكان باعث مي‌شود خيلي از افراد به خودشان اين جرات و شهامت را بدهند كه كادر درماني را تهديد جاني كنند. پزشكان همواره درباره بيماران و مردم ديگر نهايت گذشت و فداكاري را به كار مي‌بندند و براي مثال پزشكي كه در بخش اورژانس كار مي‌كند خواب و استراحت خود را فداي درمان بيماران مي‌كند و در مقابل مورد تهديد و بي‌حرمتي قرار مي‌گيرند. اين پزشك نيز از سوي يكي از بيمارانش در منزل خودش به قتل رسيد و اين نشان‌دهنده عملكرد نامناسب در حفظ شأن پزشكان و اعتماد مخدوش شده بين پزشك و بيمارانش است.

 اين جرات و شهامت را براي قتل و انتقام‌گيري كسي به اين فرد و افرادي از اين دست نداده است به جز افرادي كه به آساني پزشكان را دزد و خطاكار خطاب مي‌كنند. سازمان نظام پزشكي و وزارت بهداشت بايد براي حفظ و حراست حرمت از دست رفته پزشكان تلاش بيشتري كرده و از ادامه اين بي‌حرمتي‌ها جلوگيري كنند. كار پزشكان كاري سخت و حساس است و اگر اعتماد و احترام ميان پزشك و بيمار جاي خود را به تسويه حساب و انتقام‌گيري بدهد ديگر هيچ پزشكي نمي‌تواند در نقاط دورافتاده و مرزي خدمت كرده و هموطنان را درمان كند.

اگر قوانين درست اجرا شود نيازي به تصويب قوانين جديد براي تشديد مجازات بي‌حرمتي به اين شغل نيست. با نگاهي گذرا به مطالبي كه در بسياري از سايت‌ها و خبرگزاري‌ها منتشر مي‌شود مي‌توانيد بفهميد مدتي است تيغ پيكان اتهام به سمت پزشكان و پرستاران گرفته شده است و به‌دليل گران بودن هزينه‌هاي درماني در بسياري از بيماري‌هاي سخت، بيمار وقتي هزينه دارو و درمانش بالا مي‌رود تصور مي‌كند پزشك تقصير دارد يا اين هزينه به جيب پزشك مي‌رود. وقتي فردي بايد زندگي‌اش را بفروشد تا يك آمپول براي نجات جانش بخرد يا بيماري كه براي عمل جراحي در بيمارستان بستري مي‌شود و تصور مي‌كند تمام هزينه‌هاي درمان به جيب پزشك مي‌رود اين موضوع خواه‌ناخواه انگيزه انتقام‌گيري را در اين افراد تشديد مي‌كند. برخي افراد مدتي است از درآمدهاي ميلياردي پزشكان سخن گفته و باعث شده‌اند اين تصور ايجاد شود كه همه هزينه‌هاي درماني به جيب پزشك مي‌رود. بايد به اين نكته انديشيد كه هر كس در جامعه حرمتي دارد و اگر اين حرمت مخدوش شود، اعتماد عمومي نسبت به پزشكان از بين رفته و هركس به خودش اجازه مي‌دهد به اين گروه تعدي كرده و جان و آبروي آنها را تهديد كند. اعتماد متقابل بين بيمار و پزشك لازمه امر درمان است و اين اعتماد نبايد مخدوش شود. امروز ما بيش از پيش به خدمت پزشكان نيازمنديم.

پزشكان همواره افرادي بوده‌اند كه نيازشان در جامعه احساس مي‌شده است. با وجود اين، در جامعه در مرحله‌اي سعي مي‌شود خدمات بهداشت و سلامت ارتقا پيدا كند. در دوره جديد وزارت بهداشت ما شاهد اين هستيم كه مسئولان به دنبال ارتقاي سلامت جامعه هستند. بدون تكريم پزشكان موفقيت در اين زمينه امكان‌پذير نيست. 

ایرج خسرونیا- رئيس انجمن متخصصان داخلي ايران



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: