کد خبر: ۷۰۵۸۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۵ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۴ - 2015July 23
شفاآنلاين:سلامت>پیشگیری-شنا کردن در يک روز گرم تابستاني لذت بخش است؛ اما برخي کارشناسان از اين موضوع نگرانند که شنا کردن در استخر حاوي کلر مي تواند زمينه بروز برخي مشکلات جدي باشد.

به گزارششفاآنلاین،به گفته کارشناسان، از گذشته از کلر براي ضدعفوني کردن آب استخر در بيشتر کشورهاي توسعه يافته استفاده مي شود.


محققان مي گويند، با افزودن کلر به آب، به طور موثر ويروس ها و باکتري هاي خطرناک از بين مي رود. کلر قادر به از بين بردن تيفوئيد و وباست.

به توصيه سازمان جهاني سلامت، استفاده از ميزان مناسب کلر مشکلي ايجاد نمي کند و امن است اما مشکل موقعي به وجود مي آيد که به ميزان بالاتر (يعني تقريبا 2 يا 5 سهم در هر ميليون) به آب افزوده مي شود. در ادامه به برخي از اين مشکلات اشاره مي شود.

کلر مي تواند باعث آسيب پوستي شود:

کلر، پوست را خشک مي کند و باعث آزردگي شديد و اگزما مي شود. براي ضدعفوني کردن آب استخر راه هاي ديگري هم وجود دارد مانند استفاده از فيلترهاي ازن که شامل پمپاژ کردن اکسيژن به شکل گاز ازن به آب مي شود.

محققان معتقدند، در واقع مشکل از خود گاز کلر نيست بلکه محصول فرعي اين ماده شيميايي به نام کلورامينس (Chloramines) است که با ترکيب شدن کلر با نيتروژن موجود در کثيفي و ذرات در آب استخر مانند پوست مرده شناگران، عرق، ادرار، باکتري و چربي بدن به وجود مي آيد. اين محصول فرعي بوي تندي ايجاد مي کند که ما آن را با کلر موجود در استخر ارتباط مي دهيم. هرچه بو قوي تر باشد، آب استخر ناسالم تر است. قبل از وارد شدن در داخل آب استخر، دوش بگيريد تا هرنوع آرايش، پوست مرده، لوسيون بدن و ... شسته شود.

اين مواد نيز مي تواند با کلر واکنش نشان دهد و ماده محرک «کلورامين» ايجاد کند. شنا هرازگاهي نمي تواند مضر باشد مگر اين که به کلر حساسيت داشته باشيد. اما متخصصان از آن هايي که بيش از يک بار در هفته شنا مي کنند، مي خواهند که مراقب باشند.

ارتباط با آسم کودکي

در سال 2008، محققان بلژيکي دريافتند کودکاني که هفته اي يک بار در استخرهاي حاوي کلر شنا مي کنند نسبت به کودکاني که هرگز شنا نمي کنند، 5 برابر بيشتر با مشکل آسم مواجه مي شوند.

نتايج بررسي محققان انگليسي نشان مي دهد که 50شناگر داوطلب داراي بافت ملتهب ريه بودند. در افرادي که زمان بيشتري در استخر سپري کردند، تغييرات بيشتري ايجاد شد. کودکان نسبت به بزرگ ترها بيشتر در معرض خطر قرار دارند زيرا زمان بيشتري در استخر مي گذرانند و به احتمال زياد آب قورت مي دهند. اگرچه تحقيقات بيشتري لازم است اما تصور بر اين است که کلر و فرآورده آن در صورت استنشاق يا قورت دادن آن مي تواند براي سلول هاي ريوي خطرناک باشد و باعث از بين رفتن سد دفاعي ريه ها شود.

به گزارش سايت «Reader s Digest»، محققان معتقدند، قرار گرفتن در معرض محصولات پاک کننده مانند کلر مي تواند علت افزايش حساسيت ها طي 50سال اخير باشد.

باعث ضعيف تر شدن دندان ها مي شود:

نگراني ديگر از مصرف کلر زياد در آب استخر، از بين رفتن سريع و وسيع دندان هاست. به گفته متخصصان در صورت استفاده زياد از کلر، آب استخر مي تواند بيش از حد اسيدي شود و تماس منظم دندان با آب اسيدي در حال شنا مي تواند باعث فرسودگي جدي ميناي دندان شود.

خطر براي چشم:

چشم برخي افراد نسبت به برخي ديگر به کلر حساس تر است. به طور کلي اگر ميزان کلر آب استخر زياد باشد، يعني 5 سهم يا بيشتر در ازاي هر ميليون سهم، مي تواند باعث آزردگي چشم ها شود. برعکس، در صورت پايين بودن ميزان کلر، باکتري مي تواند براي مدت طولاني‌تري زنده بماند. هنگام شنا لايه محافظ قرنيه از بين مي رود وچشم ها به آلودگي مستعدتر مي شود و احتمال ورم ملتحمه وجود دارد.

سلامت مو نيز تهديد مي شود:

مس موجود در موهاي رنگ شده با کلر واکنش نشان مي دهد و باعث سبز شدن رنگ مو مي شود. در صورت سبز شدن مو، مي توانيد، آب گوجه به موهاي شسته شده بماليد و پس از 5 دقيقه سرتان را بشوييد تا رنگ سبز پاک شود.



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: