کد خبر: ۷۰۱۸۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۲۹ تير ۱۳۹۴ - 2015July 20
شفاآنلاين:سلامت>بیماری ها-چرخش پا عارضه‌ای است که کودکان از بدو تولد مستعد ابتلا به آن هستند،‌ این عارضه علل فیزیولوژیکی یا ارثی دارد و شیوع آن در دختران بیش از پسران است. این عارضه در مراحل اولیه با ورزش و در مراحل پیشرفته‌تر با جراحی قابل درمان است.

به گزارششفاآنلاین،فرهنگ غنی‌پور در پاسخ به سوال یکی از شهروندان درباره علل چرخش پا در کودکان، اظهار داشت: چرخش پا در اغلب کودکان از بدو راه رفتن شروع می‌شود. کودکان مبتلا به این عارضه پا را به بیرون یا داخل می‌گذارند.

عضو انجمن ارتوپدی اطفال گفت: علل ایجاد چرخش پا فیزیولوژیک یا ارثی است. در صورتی که اختلال فیزیولوژیک باشد تا 5 -4 سالگی با ورزش اصلاح می‌شود بنابرانی این عارضه در مراحل اولیه با ورزش‌های ساده، فیزیوتراپی و کاردرمانی قابل درمان است.

* شیوع چرخش پا

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: شیوع چرخش پا یک در هزار کودک است و این عارضه در دختران شایع‌تر از پسران است.

این فوق‌ تخصص ارتوپدی اطفال گفت: اگر عارضه چرخش پا ادامه یابد باید بررسی شود. بررسی این عارضه با عکسبرداری و سی‌تی‌اسکن از گردن استخوان ران انجام می‌شود که طی آن مشخص می‌شود عارضه عضلانی یا اسختوانی است.

وی افزود: اگر عارضه عضلانی باشد با ورزش می‌توان آن را اصلاح کرد اما چنانچه چرخ پا استخوانی باشد متاسفانه با ورزش قابل اصلاح نیست و باید در سنین 9 تا 12 سالگی جراحی شود.

* تشخیص بالینی عارضه چرخش پا

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه متخصص ارتوپد باید عارضه چرخش پا را تشخیص دهد، اظهار داشت: کودکانی که به عارضه چرخش پا مبتلا هستند موقع راه رفتن پا را به بیرون یا داخل می‌چرخانند و در معاینه معمولا دیده می‌شود که کشکک زانو به طرف خارج یا داخل چرخیده است.

غنی‌پور ادامه داد: موقع معاینه چرخش‌های عضلانی با خوابیدن اصلاح می‌شوند اما چرخش‌های استخوانی باقی می‌ماند بنابراین یکی از را‌ه‌های تشخیص عارضه چرخش پا معاینه بالینی است.

وی خاطر نشان کرد: عارضه چرخش پا در مراحل اولیه با ورزش، فیزیوتراپی و کاردرمانی قابل اصلاح است، در مراحل پیشرفته از کفش‌های طبی استفاده می‌شود و چنانچه عارضه شدت بیشتری یابد باید تحت عمل جراحی قرار گیرد.



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: