کد خبر: ۷۰۰۰۲
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۰ - ۲۷ تير ۱۳۹۴ - 2015July 18
شفا آنلاین>سلامت>يکي از عوامل پير شدن زودرس پوست ، نور خورشيد است.

به گزارش شفا آنلاین،شايد ديده باشيد آدم‌هايي را که سن ‌شان به‌ نظر خيلي بيشتر يا کمتر از سن شناسنامه‌ اي ‌شان به‌ نظر مي ‌رسد. آن ها خيلي جوان ‌تر يا خيلي ‌مسن ‌تر از سن واقعي ‌شان به‌ نظر مي ‌رسند. هيچ فکر کرده‌ايد که رمز اين جوان ماندن يا پير شدن بي‌ حساب ‌و کتاب در چيست؟

عوامل پيري پوست کدامند؟
1- انقباض عضلات ناحيه مربوطه:
گرچه معمولا اين چروکهـا با افزايش سن و تغيير در تراکم و ترکيب ملکولهـاي کلاژن و الاستين لايه هـاي زيرين پوست که مسوول قوام و ارتجاع پذيري پوست است متظاهـر مي شوند ولي گاهـي مي توان اين را در سنين پائين تر نيز مشاهـده نمود.
2- نور خورشيد:
يکي از عوامل پير شدن زودرس پوست ، نور خورشيد است. دانشمندان پس از بررسي هزاران دوقلو که در جاهاي مختلف زندگي مي کردند به اين نتيجه رسيده‌اند که آفتاب دردسرهاي زيادي را در پوست و چهره ايجاد مي ‌کند و باعث پير شدن پوست مي شود.
٣- استفاده از دخانيات:
نيكوتين موجود در دخانيات، از علل عمده چروكهاي صورت ميباشد كه معمولا به شكل تشديد ساير چروكها و نيز ايجاد چروكهايي به صورت شعاعي در اطراف دهان و معمولا به همراه تيرگي لبها و اطراف چشمها به دليل كاهش اكسيژن خون متظاهر ميشود.
3- استرس:

 

حتما شما هم شنيده‌ايد که فلاني پس از طلاق، خيلي پير شده است البته دانشمندان هم با مردم عادي هم‌عقيده‌  هستند. آن ها مي‌ گويند استرس و فشار روحي در زندگي مثل طلاق و يا مرگ همسر و مشکلات مالي در خانواده مي ‌تواند انسان‌ ها را زودتر پير ‌کند. استرس مي‌ تواند باعث چروک خوردن پوست و به وجود آمدن حلقه‌ هاي سياه اطراف چشم شود. استرس و انقباض دايمي عضلات حالت ‌دهنده ي صورت باعث کشيده شدن بيش از حد پوست شما مي ‌شود و اين کشيدگي دايمي پوست باعث چين و چروک خوردن پوست ‌مي گردد. کساني که دچار سردردهاي ميگرني هستند و يا دايم عصبي هستند و اخم مي‌ کنند صورت ‌شان معمولا بيش از هم‌ سن و سال‌ هاي‌ شان چين و چروک دارد و پيرتر به نظر مي ‌رسند.

4- نيروي جاذبه زمين:
علت اصلي چروكهاي دو طرف لب بالا ( Nasolabial) كه بين دو طرف بيني و حاشيه لبها قرار گرفته اند، اثر كششي نيروي جاذبه زمين بر روي گونه ها است، ضمن اينكه افتادگي ابروها و پلكهاي بالايي و پاييني، غبغب و ساير نواحي بدن نيز بواسطه نيروي جاذبه ميباشند كه البته پس از تغييرات بافتهاي زير پوست بواسطه افزايش سن خود را نشان ميدهند.
پيشگيري از پيري پوست
روش هاي پيشگيري ، پير شدن پوست را کندتر مي کند
راه هاي پيشگيري از پيري پوست
- ضدآفتاب ها را هر 2-3 ساعت تکرار کنيد.
- در هر بار مصرف يک بند انگشت ضد آفتاب را روي پوست خود پخش کنيد.
- برخي ضد آفتاب ها قابل استفاده براي زير چشم نيستند، دراين مورد ازراهنمايي پزشک متخصص پوست بهره بگيريد.
- در دوران حاملگي و کودکان کم سن بهتر است از ضدآفتاب هاي معمولي استفاده نشود در اين موارد نيز براي انتخاب ضد آفتاب مناسب حتما از راهنمايي متخصص پوست کمک بگيريد.
- روي لبها نيز از ضد آفتاب مخصوص لبها استفاده کنيد.
- قبل از غذا خوردن حتما ضدآفتاب را از پوست لب خود بشوييد.
- در روزهاي نيمه آفتابي نيز از ضدآفتاب استفاده کنيد ومخصوصا در روزهاي برفي که تابش نور خورشيد توسط برف رفلکس مي شود اثر آفتاب بيشتر از معمول است.
- اگر پوست چرب جوش دار داريد حتما از ضد آفتاب فاقد چربي استفاده کنيد.
-نگهداري وزن مناسب بدن
-افزايش مصرف روزانه سبزي و ميوه وعدم مصرف غذاهاي پرچرب
-مصرف 6 تا 8 ليوان آب در طول روز
-دوري از استرس و ناراحتي فکري
-جلوگيري از قرار گرفتن در معرض نور خورشيد
-ماساژ روزانه عضلات صورت
-جلوگيري از اخم کردن و سعي در آزاد نگهداشتن ماهيچه هاي پيشاني
-مرطوب نگه داشتن پوست
درمان پيري پوست
متخصص پوست مي‌تواند پيري پوست را با بسياري از روش‌هاي درماني بهبود بخشد
توصيه‌هاي پزشکي و درمان پيري پوست
بااينکه تغيير تخريب‌هاي درازمدت آفتاب مقدور نيست اما متخصص پوست مي‌تواند ظاهر پوست شما را با بسياري روش‌هاي درماني از جمله موارد زير بهبود بخشد:
•    لايه بردار آلفا هيدروکسي اسيد  (alpha hydroxyl acid)
•    کرم‌ها و ژل‌هاي تريتينوئين (Tretonoin)
•    تازاروتين (tazarotene)
•    رتينول (retinol)
•    لايه‌بردارهاي شيميايي
•    جراحي ليزر
•    پُرکننده‌هاي پوست
تحقيقات علمي زيادي هر روزه در زمينه ضدپيري پوست براي ساخت درمان‌هاي جديدتر و قوي‌تر در حال انجام است. متخصص پوستتان مي‌تواند بهترين راهکار درماني را به شما پيشنهاد دهد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: