کد خبر: ۶۹۸۳۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۵ - ۲۶ تير ۱۳۹۴ - 2015July 17
شفاآنلاين:پزشکی>یافته ها-طبق یک مطالعه جدید ، بررسی عروق بدن و مشخص کردن میزان کلسیم رسوب کرده در آنها، می تواند خطر مرگ زودرس را مشخص کند

به گزارششفاآنلاین،در این تست که به آن «اسکن کلسیم عروق کرونری» گفته می شود از سی تی اسکن های معمولی برای تشخیص اینکه در سه رگ اصلی قلب به چه میزان کلسیم رسوب کرده، استفاده می شود.

در این بررسی که به مدت ۱۵ سال بر روی حدود ده هزار نفر صورت گرفته مشخص شد که در آنهایی که میزان کلسیم بیشتری در عروق کرونر قلب رسوب کرده است احتمال مرگ زودرس شش برابر بیشتر از آنهایی است که کلسیمی رسوب نکرده است.

رسوب کلسیم معمولاً بر روی پلاک های حاوی کلسترول که درون رگ های قلب تشکیل شده و این عروق را تنگ می کنند، وجود دارد. اگر این پلاک ها پاره شوند بر روی آنها لخته تشکیل می شود و این لخته ها با بستن مسیر رگ خونی قلب موجب سکته قلبی می شوند. بدن برای پیشگیری از پاره شدن این پلاک ها کلسیم را بر روی آنها رسوب داده و آنها را سخت می کند.

پزشکان از اسکن کلسیم قلب بیشتر در کسانی استفاده می کنند که ظاهرا مشکل قلبی ندارند ولی مشکلاتی مانند بالا بودن کلسترول خون و یا فشار خون دارند. اگر میزان کلسیم رسوب کرده در عروق خونی قلب این افراد زیاد باشد پزشک به آنها اعلام خطر کرده و توصیه می کند تا بصورت جدی تری فشار خون، میزان کلسترول خون و یا دیابت خود را کنترل نماید.


مهر


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: