کد خبر: ۶۹۷۷۹
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۰ - ۲۶ تير ۱۳۹۴ - 2015July 17
شفا آنلاین>سلامت>یک متخصص ژنتیک پزشکی با اشاره به ضرورت انجام آزمایش ژنتیک در ازدواج‌های فامیلی گفت: بروز بیماری ژنتیکی در زوج‌های فامیلی که والدین خویشاوند دارند ۱۷ درصد است.
به گزارش شفا آنلاین، درباره انجام مشاوره و آزمایش ژنتیک پیش از ازدواج اظهار داشت: برخی این تصور را دارند که انجام آزمایش ژنتیک فقط برای کسانی است که دارای مشکل خاصی در خانواده هستند درحالی که این امر فقط مختص ازدواج فامیلی و یا آنان که دارای مشکل خاصی در خویشاوندان هستند، نمی‌شود.

وی افزود: خطر بروز بیماری‌های ژنتیکی در فرزند حاصل از ازدواج زوج‌های بدون نسبت فامیلی و بدون سابقه بیماری ژنتیکی در خانواده یک تا دو درصد است.


این متخصص ژنتیک پزشکی با بیان این‌که خطر بیماری‌های ژنتیک در ازدواج‌های فامیلی و یا در کسانی که دارای مشکلات ژنتیکی در خانواده هستند بیشتر است، افزود: برای ازدواج دختر خاله و پسر خاله، دخترعمو و پسرعمو، دخترعمه و پسردایی و دختردایی و پسرعمه این خطر پنج تا شش درصد است حتی اگر در خانواده‌ها هیچ مشکل ژنتیکی وجود نداشته باشد.

مروتی درباره زوج‌هایی که علاوه بر نسبت فامیلی خود، دارای مادران و پدران خویشاوند نیز هستند، تصریح کرد: خطر بیماری ژنتیکی در این زوج‌ها دو برابر می‌شود و به 10 تا 12 درصد افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به این‌که پیش از ایجاد علاقه میان دختر و پسر و شکل‌گیری روابط عاطفی میان آنان باید آزمایش ژنتیک انجام شود، ابراز کرد: برخی‌ گاهی پس از نامزدی آزمایش ژنتیک را انجام می‌دهند و در صورت آشکار شدن برخی اختلالات ژنتیکی زوجین با قطع این رابطه موافقت نمی‌کنند.

این موارد در صورت آشکار شدن برخی مشکلات و خطرات در ازدواج آنها با یکدیگر، زوج معمولا توصیه به ازدواج نکردن با یکدیگر را نمیپذیرند حتی اگر خطر بالایی برای بروز اختلالات ژنتیکی در فرزند آتی آنان وجود داشته باشد.

رئیس آزمایشگاه ژنتیک بیوژن درباره روند انجام آزمایش ژنتیک در کشور گفت: در ابتدا یک مشاور ژنتیک حدود 45 دقیقه تا یک ساعت با دختر و پسر صحبت می‌کند، این مشاوره معمولا با حضور خانواده‌های زوج انجام می‌شود چرا که ممکن است اطلاعات خانواده‌ها از شجره نامه و بیمارانی که در خانوادهها وجود دارد بیشتر و کامل‌تر باشد، سپس بر اساس اطلاعات دریافت شده از زوج، آزمایش‌های مورد نیاز برای آنان انجام می‌شود.

مروتی ادامه داد: هدف از انجام مشاوره جلوگیری از ازدواج زوجین نیست بلکه تولید فرزند سالم است.

وی با بیان این‌که در برخی موارد دختر و پسر فامیل از ترس وجود مشکلات ژنتیک به مشاور مراجعه نمی‌کنند، تصریح کرد: در این موارد درصد خطر بروز مشکلات ژنتیکی به زوج گوشزد می‌شود تا اقدامات پیشگیرانه لازم برای داشتن فرزند سالم انجام شود اما تصمیم برای ازدواج برعهده خود زوج است.

این متخصص ژنتیک پزشکی ادامه داد: در صورت نبود مشکل خاص چند آزمایش عمومی برای زوج‌ها تجویز میشود و بیماری‌هایی که ممکن است از مادر یا پدر به کودک منتقل شود با این آزمایش‌ها چک می‌شود.


مروتی درباره مراجعات شخصی زوج‌ها برای انجام آزمایش ژنتیک در کشور گفت: برخی مواقع دختر و پسر برای انجام آزمایش ژنتیک به مراکز مراجعه می‌کنند اما به آنان توصیه می‌شود پس از مشاوره و در صورت نیاز آزمایش ژنتیک را انجام دهند زیرا مشاوره ژنتیک برای همه لازم است اما انجام آزمایش ژنتیک برای همه ضروری نیست.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: