کد خبر: ۶۹۷۲۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۸ - ۲۶ تير ۱۳۹۴ - 2015July 17
دبیرانجمن ارولوژی کشوردرگفتگو باشفاآنلاین خبرداد:
شفا آنلاین- دبیر انجمن ارولوژی ایران با اشاره به این که سیستم ارجاع بیمار باید درکشور فعال شود، گفت: ازطرفی دیگر باید کتاب راهنمای بالینی داشته باشیم تا براین اساس مشخص شود که برای هر بیمار چه کاری انجام داد.

دکتر عباس بصیری در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین اظهارکرد: از نظر من نکته اساسی آن که باید سیستم ارجاع فعال شود؛ اگر برای یک عمل جراحی پیچیده تعرفه زیادی قائل شوند( مانند تعرفه 10برابری جراحی سرطان مثانه نسبت به جراحی پروستات) باعث می شود تا افراد فاقد تبحر و تجربه خاص دست به انجام عمل جراحی بزنند که عوارض بسیار زیادی در پی خواهد داشت.

وی هشدار داد:انجام عمل های جراحی پیچیده میزان مرگ و میر، مشکلات بستری بیمار،هزینه تخت روز بیمارستان،آی سی یو و سی سی یو را به قدری بالا خواهد برد که برای مردم وکشور هزینه های کمرشکنی خواهد داشت.

جراح و متخصص کلیه و مجاری ادرار تصریح کرد: در حقیقت وزارت بهداشت باید سطوح ارائه خدمات را تعریف و مشخص کند که چه خدماتی در چه سطحی قرار دارد و بعد برای آن سطح خاص تعرفه را تعیین کند. به این ترتیب کسانی که تجربه مشخص در بیماری های پیچیده را دارند دست به عمل می زنند و تعرفه بالاتری می گیرند که البته عادلانه هم هست.

وی ادمه داد: هم اکنون در برخی از مراکز تبحر و تجربه خاص برای جراحی و خدمات پیچیده وجود دارد اما به دلیل تعرفه های نامطلوب رغبتی برای چنین عمل هایی نیست. بنابراین جراحان تشویق می شوند که عمل های جراحی ساده و معمولی را انجام دهند اما در مقابل عمل های جراحی پیچیده روی زمین می مانند.

بصیری خاطرنشان کرد: از طرفی دیگر باید کتاب راهنمای بالینی داشته باشیم زیرا مشخص می کند که برای هر بیمار باید چه کاری انجام داد؛ درست مانند کتاب های راهنمایی که برای وسایل برقی وجود دارد.

وی همچنین افزود: ارائه خدمات ما متأسفانه به گونه ای است که هر بیمار می تواند نزد هر پزشکی برود و پزشک هم مطابق دانسته خودش برای بیمار اقدام می کند؛ متاسفانه گاهی اقدامات مثبت و بعضأ هم غیر ضروری است که منجر به افزایش کل خدمات درمانی کشور خواهد شد. در صورتی که اگر نظام ارجاع داشته باشیم و سطح ارائه خدمات هم تعریف شود منجر خواهد شد که برای هر بیماری حداقل امکانات، آزمایش ها و تصویربرداری ها را انجام دهیم که به نتیجه مثبت برسیم. در واقع این امر موجب صرفه جویی چشمگیری در هزینه های ما خواهد شد.

به گفته این ارولوژیست، در صورتی که این دو کار و سطوح ارائه خدمات هم مشخص شود تعرفه ها معنی دار خواهد شد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: