کد خبر: ۶۹۶۵۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۵ - ۲۴ تير ۱۳۹۴ - 2015July 15
شفا آنلاين:جامعه پزشکی>درمان-عضو شورای آموزش علوم پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت گفت: برای ارتقاء تربیت نیروی متخصص جهت ارایه خدمات پزشک خانواده از مشاوره صاحبنظران خارجی استفاده می شود.

به گزارش شفا آنلاين،از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی، آبتین حیدرزاده، تاکید کرد: تربیت نیروی متخصص برای پزشک خانواده در دستورکار وزارت بهداشت است که در همین راستا روز گذشته خانم پروفسور آمانداهو که از سال 2016 دبیرکل منتخب سازمان کنفدراسیون بین المللی پزشکان خانواده می شوند، میهمان وزارت بهداشت بود.


وی افزود: هدف از برگزاری نشست روز گذشته این بود که از تجربیات وی در زمینه تربیت پزشک خانواده استفاده شود و در خصوص چرایی، چگونگی و روش تدوین برنامه آموزشی پزشک خانواده در کشور با حضور وی بررسی هایی انجام شد و مشورت هایی صورت گرفت.

حیدرزاده گفت: در این نشست، وضعیت موجود پزشکان عمومی و پزشکان خانواده فعال در طرح پزشک خانواده روستایی و شهرهای کمتر از 20 هزار نفر و همچنین خلاصه ای از وضعیت ارایه خدمات پزشک خانواده در استان های فارس و مازندران به پروفسور آمانداهو ارایه شد. ضمن اینکه در خصوص مسیر و روش های آموزشی و ارتقای پزشکان عمومی کشور به رشته های تخصصی مختلف بحث هایی صورت گرفت.

عضو شورای آموزش علوم پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: پروفسور آمانداهو راهکارهایی خوبی به ما ارایه کرد.

این مقام مسوول در وزارت بهداشت تاکید کرد: لازم است در خصوص محتوای نیاز به خدمات پزشک خانواده بررسی های بیشتری صورت گیرد و از نظرات این فرد و چندین مشاور دیگر که معرفی می شود در برنامه آموزشی پزشک خانواده که به همت دو دبیرخانه تدوین می شود، استفاده می شود.

وی افزود : دو دبیرخانه پزشکی عمومی و تخصصی برای پزشک خانواده در معاونت آموزشی وزارت بهداشت فعالیت می کنند و یکی از مأموریت های این دو دبیرخانه توجه به مقوله ارایه خدمت در چارچوب پزشک خانواده است.

وی به لزوم تقویت و به روز رسانی برنامه آموزشی پزشک خانواده اشاره کرد و گفت: در قالب برنامه آموزشی پزشک خانواده ضمن تربیت متخصص پزشک خانواده، پزشکان عمومی نیز توانمند می شوند و در صورت امکان ، برنامه تربیت پزشک خانواده از نیمه دوم سال جاری در تعداد محدودی دانشگاه علوم پزشکی آغاز خواهد شد.

حیدرزاده درباره مهیا نبودن سطح دوم ارایه خدمات در برنامه پزشک خانواده اظهارداشت: در نشست روز گذشته این چالش نیز مورد بررسی قرار گرفت اما باید توجه داشت که هدف این جلسه، افزایش کیفیت آموزش پزشک خانواده و مطابقت آن با استانداردهای روز دنیا بود.

وی در ادامه گفت: طبق دستور وزیر بهداشت، معاونت های درمان و بهداشت روی بسته های سطح 2 دو سه ارایه خدمات، فعالیت می کنند و تا این بسته ها اجرا نشوند، نمی توان از یک بسته کامل پزشک خانواده یاد کرد.

حیدر زاده افزود: معاونت آموزشی وزارت بهداشت قصد دارد تا نیروی انسانی مورد نیاز شامل پزشک عمومی توانمند و متخصص پزشک خانواده را تربیت کند و دو معاونت بهداشت و درمان نیز همزمان با برنامه های ما در آینده ای نزدیک زیر ساخت های لازم را فراهم خواهند کرد.

حیدرزاده تأکید کرد: نباید توانمندی های دانشگاه های کوچک کشور در قالب تیپ 2 و 3 سابق را نادیده گرفت چرا که این دانشگاه ها دارای بیمارستان های عمومی مناسب و نیز ارتباط بهتر جامعه با سیستم بهداشتی هستند بنابراین دانشگاه های کوچک کشور مکان های مناسب تری برای تربیت پزشکان عمومی توانمند در ارایه خدمت پزشک خانواده هستند.

برنامه پزشک خانواده برنامه ای ملی است که دولت ها از زمان برنامه چهارم توسعه موظف به اجرای آن بوده اند، اجرای این برنامه از سال 1384 شروع شد و به گفته مسوولان وزارت بهداشت اکنون بیش از 23 میلیون روستایی و ساکنان شهرهای کوچک زیر پوشش این برنامه هستند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: