کد خبر: ۶۹۴۶۱
تاریخ انتشار: ۰۲:۰۰ - ۲۳ تير ۱۳۹۴ - 2015July 14
شفا آنلاین>جامعه پزشکی>نتايج يک مطالعه جديد حاکي از آن است که تکنولوژي توموگرافي انسجام نوري يا OCT مي‌تواند با دقت بيشتري نسبت به روش‌هاي موجود، ميان سلول‌هاي تومورال مغزي و بافت سالم افتراق قايل شود،
به گزارش شفا آنلاین، به اين ترتيب امکان خارج کردن بافت تومورال بيشتر، بدون آسيب زدن به سلول‌هاي سالم مغز فراهم مي‌شود. يکي از چالش‌هايي که هميشه جراحان مغز و اعصاب با آن روبرو بوده‌اند، درآوردن بافت تومورال مغزي بوده است. اگر بافت کمتر از حد لازم برداشته شود، سرطان مي‌تواند دوباره عود کند و اگر بيش از اندازه برداشته شود، بيمار مي‌تواند دچار ناتواني مادام‌العمر شود. بنابراين، به نظر مي‌رسد OCT توانايي بالقوه زيادي دارد تا به جراحان کمک کند بافت سرطاني واقعي را بردارند، نه کمتر و نه بيشتر.

با فناوري‌هاي کنوني، تفريق ميان سلول‌هاي سرطاني وسالم مغز، کاري است مشکل، خصوصا در لبه تومور. بافت مغز، مانند ديگر قسمت‌هاي بدن نيست که اگر بافت اضافي برداشته شود، مشکلي ايجاد نشود، زيرا در اين صورت، ممکن است در صحبت کردن، عملکرد شناختي و حرکتي فرد اختلال ايجاد شود. بنابراين ممکن است در نهايت قسمتي از بافت تومورال باقي بماند. با تکنولوژي OCT مي‌توان اين کار را دقيق‌تر انجام داد. به‌تازگي نشان داده شده که 70 درصد از تومور مغزي بايد برداشته شود تا اثر مثبتي بر بقاي بيمار داشته باشد. از سوي ديگر، با هر 5 درصد بافت اضافي که از تومور مغزي برداشته شود، بقاي بيمار بهبود مي‌يابد. نتايج مطالعه اخير نشان مي‌دهد که OCT قادر است تا 95 درصد بافت تومورال را خارج کند که همين مساله، تاثير شگرفي بر بقاي بيمار خواهد گذاشت.

تکنولوژي OCT به‌وسيله يک گروه از محققين دانشگاه جانز هاپکينز ابداع شده که هدايت مستقيم ديداري را براي جراح در اتاق عمل فراهم مي‌کند. اين وسيله مانند اولتراسوند عمل مي‌کند، اما به جاي صوت، از نور بهره مي‌گيرد تا تصوير دقيقي از بافت تهيه کند.
در حال حاضر، MRI قبل از عمل بيمار تنها موقعيت تومور را نشان مي‌دهد، اما مغز در حين جراحي تغيير مکان مي‌دهد، بنابراين در مورد تعيين دقيق مرزهاي بافت تومورال مشکل ايجاد مي‌شود. ميکروسکوپ‌ها هم مي‌توانند در حين جراحي مورد استفاده قرار گيرند، اما آنها هم تنها ظاهر سطحي بافت را مشخص مي‌کنند. تکنولوژي OCT در زمان واقعي و در طول جراحي استفاده مي‌شود. به اين ترتيب که، پروب آن در هر قسمتي از بافت که قرار گيرد، نشان مي‌دهد که چه بافتي سرطاني است و بايد بيرون آورده شود و چه قسمتي از بافت، سالم بوده و نبايد دست زده شود. نتايج به صورت يک نقشه رنگي و در همان زمان تهيه مي‌شود که رنگ سبز نشانه سلول‌هاي سالم و رنگ قرمز، نشانه سلول سرطاني است.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: